VW investuje do svojej budúcnosti 73 mld. eur
Nemecký koncern podporí svoju transformáciu na digitálneho poskytovateľa mobility investíciami v celkovej výške 73 mld. eur. Táto suma sa v rámci 69. plánovacieho cyklu počas piatich rokov rozdelí na výskum a vývoj elektrifikácie, hybridných pohonov a digitálnych technológií.
Toto rozhodnutie schválila dozorná rada koncernu začiatkom novembra. Investície do kapitálových výdavkov a výskumu a vývoja sa zvýšia zo 40 % na 50 % celkových investícií skupiny Volkswagen, ktoré predstavujú spolu 150 mld. eur. Koncern chce zamerať svoju pozornosť na vytvorenie a zlepšovanie softvérových možností a preto plánuje do polovice dekády zdvojnásobiť investície do digitalizácie na 27 mld. eur. Približne 35 mld. eur sa investuje do vývoja elektrických vozidiel a 11 mld. do vývoja hybridných technológií a do existujúcich modelov.
Nový plánovací cyklus vychádza z predpokladu, že globálna ekonomika bude v najbližších piatich rokoch rásť miernym tempom. Mierny rast s regionálnymi rozdielmi sa očakáva aj na jednotlivých trhoch. Skupina plánuje finančné zdroje na tieto investície získať úsporami v administratíve a zvýšením produktivity práce o 30 %. Zároveň stále pracuje na optimalizácii produktového portfólia. Týka sa to predovšetkým zefektívňovania variantov jednotlivých modelov, kombinácií motorov a prevodoviek a ďalších prvkov, o ktoré je klesajúci záujem.
Elektromobilita a hybridné technológie
Do roku 2030 plánuje skupina Volkswagen uviesť na trh približne 70 plne elektrických modelov. Dvadsať z nich sa už vyrába, päťdesiat pribudne postupne. Do konca desaťročia bude tiež skupina ponúkať približne 60 hybridných modelov, z ktorých sa viac ako polovica už vyrába. Do roku 2030 plánuje koncern vyrábať 26 mil. elektrických vozidiel ročne, z ktorých 19 mil. bude využívať modulárnu elektrickú platformu MEB. V rovnakom období chce taktiež vyrábať približne 7 mil. hybridných vozidiel.
Dvojnásobne vyššie investície do digitalizácie
Volkswagen otvorene hovorí o tom, že digitalizácia bude hrať v jeho budúcnosti kľúčovú úlohu a preto na ňu vyčlenil výdavky vo výške 27 mld. eur, dva krát viac ako v predchádzajúcom plánovacom cykle. Začiatkom roka bolo spustené oddelenie vývoja softvéru pre všetky značky v skupine, ktoré bude pracovať na vytvorení vlastného softvéru. Ten má byť od roku 2024 použitý v projekte Artemis, na ktorom pracuje značka Audi. Koncern chce zvýšiť podiel vlastného softvéru v operačných systémoch z 10 % na 60 %. Značnú čiastku peňazí plánuje skupina investovať do ďalších dôležitých oblastí ako umelá inteligencia, autonómna jazda a digitalizácia dôležitých obchodných procesov.
Investície do výrobných závodov
So zmenou produktov sa menia aj výrobné závody automobilky. V Nemecku patrí skupina Volkswagen k najväčším priemyselným podnikom a výraznou mierou prispieva k sile nemeckej ekonomiky. Koncern sa preto plánuje zamerať aj na modernizáciu domácich výrobných závodov, skrátka však neprídu ani tie za hranicami, čoho príkladom je aj bratislavský závod. Ten bude od roku 2023 vyrábať modely Passat, momentálne produkované v Emdene a modely Superb, ktoré sa v súčasnosti vyrábajú v Kvasinách. Presun výroby rodiny Superb do Bratislavy uvoľní v mladoboleslavskom závode kapacity pre ďalší rast českej značky. Bratislavský Volkswagen dostane na svoje rozšírenie investíciu vo výške miliardy eur a pribudnúť by malo zhruba 2 000 nových pracovných miest.
Nemecký závod Emden prechádza v súčasnosti transformáciou a stane sa centrom pre výrobu elektromobilov. Okrem modelu ID.4 sa tu bude od roku 2023 vyrábať aj štvordverový plne elektrický model Volkswagen Aero. Miliardová investícia do technológií batérií čaká tiež závod v meste Salzgitter. V rámci joint venture so švédskou spoločnosťou Northvolt tu bude Volkswagen od roku 2024 vyrábať batériové články. Divízia úžitkových vozidiel, Volkswagen Commercial Vehicles, bude vyrábať elektrický ID. BUZZ, vo svojom závode v Hannoveri ale pomôže aj s výrobou troch plne elektrických D-SUV modelov skupiny. Aj tu už práce na transformácii na výrobu elektromobilov bežia na plné obrátky. Nové SUV primárne určené pre európsky trh pribudne od roku 2024 do portfólia výroby závodu vo Wolfsburgu, kde sa momentálne produkuje kompletná rodina modelov Golf, Volkswagen Tiguan a SEAT Tarraco.