Cestná doprava

Obchvat Stropkova by sa mohol stavať o dva roky, obchvat Senice v roku 2025

Štátny tajomník Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) Jaroslav Kmeť sa tento týždeň počas svojich výjazdov stretol s predstaviteľmi miest Stropkov aj Senica. Témou bola dopravná infraštruktúra v oboch mestách.

Obchvat mesta Stropkov bol hlavnou témou stredajšieho (5. 8.) pracovného stretnutia štátneho tajomníka Ministerstva dopravy a výstavby s primátorom Stropkova Ondrejom Brendzom na východnom Slovensku. Okrem obchvatu sa venovali aj cyklodoprave, rekonštrukcii cesty prvej triedy prechádzajúcej naprieč okresom i pre Stropkov neobvyklej téme železnice. TASR o tom vo štvrtok informoval hovorca mesta Peter Novák. Po minuloročnom výjazdovom rokovaní vlády vedenej Petrom Pellegrinim dostali Stropkovčania prísľub, že peniaze na stavbu preložky cesty prvej triedy I/15 sa vyčlenili a projekt sa môže naplno rozbehnúť.
      
„Balík 43 miliónov eur bol síce vyčlenený, ale peniaze neboli alokované. Realita je však taká, že dnes som priniesol dobré správy. V celom procese sme sa posunuli ďalej. Pokračujeme vo výkupe pozemkov. Začíname pripravovať štúdiu realizovateľnosti, ktorá ukáže, koľko by skutočne mal obchvat stáť,“ priblížil Kmeť. Štúdia, na ktorú sa aktuálne pripravuje výber dodávateľa a je kľúčovým dokumentom pre celú výstavbu, by mala byť hotová na budúci rok. „Chcem zdôrazniť, že obchvat Stropkova je v súčasnom štádiu dobre pripravený projekt a je medzi prioritami Slovenskej správy ciest pre budúce obdobie. Ak máme pripravené stavby, čo je veľmi dôležité, peniaze sa vždy nájdu,“ doplnil štátny tajomník.
      
Pri dodržaní stanoveného harmonogramu jednotlivých prípravných prác by sa v okolí Stropkova mohlo začať stavať v januári 2022 a po novej ceste by mohli vodiči jazdiť do konca roka 2023. „S novým vedením ministerstva dopravy sme sa prvýkrát stretli 8. júna a toto bolo už tretie stretnutie, ktorého hlavnou témou bol, samozrejme, obchvat. Som rád, že sme v tomto projekte našli spoločnú reč a pokračujeme ďalej podľa plánu. Samospráva vyvinie v rámci svojich kompetencií maximálne úsilie, aby sme boli ministerstvu nápomocní,“ uviedol primátor Stropkova.
      
Zástupcovia ministerstva, samosprávy i štátnej správy sa venovali i projektom zameraným na rozvoj cyklistickej infraštruktúry i cestovného ruchu. Mesto Stropkov je podľa Nováka na dobrej ceste získať prostriedky na spracovanie projektovej dokumentácie cyklistického chodníka smerujúceho do susedného Svidníka. Trasa by mala viesť perspektívne až na Domašu, respektíve jej severná časť na Duklu. Aj v týchto projektoch vyjadril Kmeť podporu samosprávam a zároveň informoval o pripravovaných výzvach ministerstva zameraných na tento účel.
      
V neformálnejšej debate v závere rokovania otvoril Kmeť otázku železnice. Stropkov je jedným zo štyroch okresov na Slovensku, spolu so Svidníkom, Námestovom a Sobrancami, ktorým chýba železničné spojenie. Z úst predstaviteľov mesta odznelo, že tému prípadného budovania železnice v okrese považujú za nereálnu, pričom spomenuli niekoľko sľubov vládnych predstaviteľov, ktorí v uplynulých troch desaťročiach Stropkovčanom sľubovali vlakové napojenie okresu na jestvujúcu sieť.

Obchvat mesta Senica by sa mohol začať budovať v roku 2025

Obchvat mesta Senica by sa mohol v prípade naplnenia plánov začať stavať v roku 2025. Po stretnutí s Jaroslavom Kmeťom to uviedol primátor mesta Senica Martin Džačovský. Témou stretnutia bola predovšetkým cestná infraštruktúra. „V súčasnosti sa uskutočňuje výberové konanie na rekonštrukciu cesty I/51 v meste Senica. Patrí pod to kruhová križovatka, ale aj ďalšie trasy, ktoré vedú cez mesto. Ak nebudú problémy vo verejnom obstarávaní, rekonštrukcia by sa mohla realizovať ešte do konca tohto roka. Ak nie, tak by sa začalo začiatkom roka 2021,“ uviedol Džačovský.

Na snímke cestná premávka na moste cez rieku Myjava na ceste I/51 v Jablonici (FOTO: TASR – Vladimír Miček)

Ako ďalej uviedol, riešili sa aj ďalšie problematické úseky v okrese Senica. „Ide o viaceré úseky, napríklad v Jablonici či úsek pred obcou Radošovce. Treba ísť aspoň po častiach, aby sme túto cestu, ktorá má medzinárodný význam, dali postupne do poriadku,“ doplnil primátor Senice. Jednou z tém rokovania bol aj cestný obchvat mesta. „Jeho príprava je vo fáze pred vyhlásením verejného obstarávania na novú štúdiu EIA. Jeho ďalšia projektová príprava bude závisieť od poradia v zozname investičných priorít, ktorý aktuálne ministerstvo v spolupráci s Útvarom hodnoty za peniaze (ÚHP) dokončuje,“ uviedol odbor komunikácie MDV.
      
„Nevýhodou je nepripravenosť projektu. Slovenská správa ciest by mala už v septembri urobiť súťaž na zhotoviteľa štúdie vplyvu na životné prostredie. Nasledovať bude doplnenie územného rozhodnutia, ktoré by mohlo byť dokončené do konca roku 2021. Potom bude na rade majetkové vyrovnanie jednotlivých pozemkov, na ktorých by mal obchvat stáť. Podľa prepočtov ministerstva je zatiaľ začiatok výstavby plánovaný na rok 2025,“ spresnil Džačovský.
      
Ako doplnil, okrem cestnej infraštruktúry sa na stretnutí preberali aj možnosti investovania finančných príspevkov do zariadení sociálnych služieb a možnosti financovania bytov a rekonštrukcie bytového fondu. „Zúčastnení rokovali aj o budovaní cyklotrás či rozvoji cestovného ruchu, ktoré by zvýšili kvalitu života obyvateľov v danom regióne,“ doplnil odbor komunikácie MDV.

Zdroj
transport.sk
Editor
TASR

Prečítajte si aj

Back to top button