ČESMAD aj slovenskí europoslanci vítaju schválenie balíčka mobility
Pre slovenských dopravcov je prijatie cestného balíčka mobility dobrou správou. Zjednocuje podmienky, podľa ktorých sa v odvetví cestnej dopravy uplatňuje smernica o vysielaní, obmedzuje pôsobenie schránkových firiem, posilňuje spoluprácu úradov, zefektívňuje kontroly, a tak prispieva k rovnakým podmienkam na dopravnom trhu Európskej únie (EÚ). Skonštatoval to hovorca Združenia cestných dopravcov SR Česmad Slovakia Roman Kment.
Poznamenal, že počas rokovaní, ktoré sa uskutočňovali od mája 2017, bol hlavnou prioritou združenia spôsob, akým sa na slovenskú dopravu budú uplatňovať pravidlá o vysielaní a minimálnych mzdách v krajinách EÚ. „Dopravcovia môžu naďalej zamestnávať vodičov podľa slovenských pravidiel pri tranzitných a bilaterálnych prepravách, rovnako ako aj pri tzv. ‚kolečkách‘ s treťoštátnymi prepravami v režime 1+1, resp. 0+2,“ priblížil. Na slovenské spoločnosti sa tak od konca roka 2021 v uvedených prípadoch nebudú vzťahovať žiadne dnes obmedzujúce administratívne povinnosti ako registrácie vodičov v zahraničí, povinnosť mať zástupcu dopravcu v zahraničí, dokladať hostiteľskému štátu odmeňovanie vodiča a podobne.
Hlasovaním v Európskom parlamente (EP) sa vo štvrtok po viac ako troch rokoch definitívne uzatvorili diskusie o komplexnej reforme pravidiel na trhu cestnej dopravy v EÚ. Europoslanci veľkou väčšinou schválili tzv. balíček mobility a potvrdili tak dohodu medzi EP a Radou z decembra 2019. Podľa Kmenta išlo o jeden z najzložitejších a najkontroverznejších súborov právnych predpisov, o ktorých sa rokovalo v Bruseli v priebehu posledných rokov.
Schválenie vítajú aj slovenskí europoslanci
Novú smernicu privítali aj slovenskí europoslanci. Ivan Štefanec (KDH), šéf slovenskej delegácie v EP pri Európskej ľudovej strane (EPP) a šéf platformy SME Europe na podporu malých stredných podnikateľov pre TASR uviedol, že víta prijatie balíka opatrení pre lepšie podmienky vodičov nákladnej dopravy, na ktorom vyjednávači EP pracovali posledné tri roky. „Týka sa to hlavne odpočinku na dlhších cestách a maximálneho času stráveného mimo domova. Prispeje to nielen k väčšiemu komfortu vodičov, ale aj k bezpečnosti na európskych cestách,“ odkázal.
Upozornil, že do poslednej chvíle proti kompromisu boli Bulhari a Rumuni, pobaltské krajiny, a tiež Poliaci a Maďari, pre ktorých je aj vzhľadom na väčšiu zemepisnú vzdialenosť smernica menej výhodná. Dohoda vznikla po tom, ako Slováci a Česi našli prijateľný kompromis medzi východom a západom, pričom výsledok je podľa neho pre slovenských prepravcov povzbudivý a dobrý. „Je to kompromis medzi slobodou podnikania a sociálnou ochranou vodičov,“ skonštatoval.
Peter Pollák (OĽaNO) tiež z frakcie EPP uviedol, že ide o malé víťazstvo pre vodičov zo strednej a východnej Európy. „Tie podmienky sa zlepšia aj pre našich vodičov. Kamionisti chodili do zahraničia a nemali adekvátnu odmenu za svoju prácu, zarábali neporovnateľne menej za tú istú prácu ako vodiči zo západnej Európy,“ opísal situáciu. Je presvedčený, že tento dokument zrovnoprávni našich vodičov s tými zo západných krajín EÚ a že im dáva rovnaké sociálne istoty.
Martin Hojsík (Progresívne Slovensko) z liberálnej skupiny Obnovme Európu (RE) rovnako ocenil, že v EP sa našlo dosť podpory pre túto smernicu, lebo nie všetky členské štáty ju podporovali. „Tento kompromis je dobrý pre Slovensko,“ vyhlásil a vyjadril presvedčenie, že väčšina slovenských europoslancov zaň hlasovala. „V prvom rade stanovuje férové podmienky v rámci jednotného trhu a férovejšie podmienky pre zamestnancov,“ upozornil. Ocenil, že vodiči kamiónov budú mať väčšie istoty a mali by sa častejšie dostať domov k rodinám. Odstránenie niektorých národných rozdielov v tejto oblasti je podľa neho zároveň výzvou pre našich prepravcov, aby sa dokázali presadiť v konkurenčnom prostredí, lebo podmienky konkurencie by mali byť rovnaké pre všetkých.