Testy osobných vozidiel

Poučil sa Kodiaq z chýb predchodcu?

Poučil sa Kodiaq z chýb predchodcu? Škoda Kodiaq sa od svojho uvedenia na trh stala v segmente SUV synonymom priestrannosti, komfortu, spoľahlivosti a ideálneho auta pre rodinu. Automobilka zareagovala na kritiku predchádzajúcej generácie a výsledkom je nová generácia, ktorá prináša zásadné zmeny.

Keď Škoda v roku 2016 predstavila svoje prvé veľké SUV, bol to krok do neznáma. Model dostal meno podľa medveďa kodiaka z Aljašky a mal stelesňovať silu, robustnosť a schopnosť zvládnuť rôzne podmienky. Kodiaq sa však rýchlo udomácnil na trhu a ukázal, že veľké SUV môže byť nielen praktické, ale aj dostupné. Prvá generácia si získala popularitu vďaka priestrannému interiéru, praktickým riešeniam a dobrému pomeru ceny a výkonu, no nebola bez chybičiek. Automobilka zapracovala na nedostatkoch prvej generácie a v druhej generácii Kodiaqu prišla s jasným cieľom: nadviazať na úspech predchodcu a odstrániť jeho nedostatky. Podarilo sa?

Od konzervativizmu k moderne

Dizajn prvej generácie bol funkčný a robustný, no pôsobil konzervatívne. Nová generácia prichádza so zásadnou modernizáciou. Najväčšiu zmenu badať na prednej časti – maska chladiča je výraznejšia, matrix LED svetlomety sú užšie a ostrejšie tvarované. Ponúkajú nielen lepšiu svietivosť, ale aj inteligentné vykrývanie premávky, aby vodič neoslňoval ostatné autá. Novinkou je aj horizontálny svetelný pás, ktorý spája predné svetlá. Podobné vylepšenia nájdeme aj vzadu – full LED svetlá teraz obsahujú dynamické smerovky a medzi nimi pribudol svetelný pás, ktorý opticky rozširuje zadnú časť vozidla.

V porovnaní s predchodcom došlo aj k viacerým aerodynamickým vylepšeniam – plynulejší strešný spojler, aktívne klapky v prednej maske a 20″ aerodynamické disky pomáhajú znížiť odpor vzduchu a zlepšiť efektivitu pohonu. Kodiaq tak nepriniesol len technické inovácie, ale aj dizajn, ktorý ho posúva bližšie k prémiovým SUV.

Vylepšenia sú viditeľné, praktickosť zostáva

Interiér je modernejší, uhladenejší a kvalitnejší. Upúta prepracovaná palubná doska, na ktorej dominuje 13″ dotykový displej infotainmentu. Pred vodičom sa nachádza 10″ digitálny prístrojový panel v prehľadnej grafike, ktorý dopĺňa head-up displej. Jednou z najväčších noviniek sú otočné dotykovo-mechanické ovládače Smart Dials, ktoré umožňujú jednoduché nastavenie klimatizácie, hlasitosti či vyhrievania sedadiel.

Aj vďaka miernemu nárastu rozmerov patrí Kodiaq medzi najpriestrannejšie SUV v segmente, čo sa pozitívne prejavilo na priestore pre pasažierov. Vyhrievané zadné sedadlá sú posuvné v rozsahu 180 mm, čím sa dá variabilne meniť priestor pre pasažierov a batožinu. Predné sedadlá dostali elektrické nastavenie, vyhrievanie, odvetrávanie, pamäťovú funkciu a dokonca aj masážnu funkciu.

Materiály v interiéri prešli výraznou modernizáciou – testovaný model s príplatkovou výbavou Suite Cognac priniesol luxusné hnedé kožené čalúnenie sedadiel a prístrojovej dosky. Výrazné vylepšenia prišli aj v odhlučnení – lepšia izolácia, akustické sklá a aerodynamické úpravy prispeli k tichšej jazde, najmä na diaľnici.

Interiér je presvetlený panoramatickým strešným oknom, zatiaľ čo v noci atmosféru dotvára plne nastaviteľné ambientné osvetlenie. Praktické riešenia Simply Clever, ako napr. legendárny dáždnik v predných dverách, si Kodiaq zachoval. Kufor patrí stále medzi najväčšie v triede – narástol na 910 litrov v základnom usporiadaní a po sklopení sedadiel až na 2 105 litrov. Nechýbajú elektricky ovládané piate dvere s virtuálnym pedálom.

Kultivovaný prejav s rozumnou spotrebou

Kodiaq zatiaľ odolal mildhybridu a pod kapotou sme našli osvedčený 2,0 TDI s výkonom 193 k a 400 Nm, spojený so sedemstupňovou prevodovkou DSG a pohonom 4×4. Ponúka skvelý kompromis medzi dynamikou a efektivitou.

Jazdné vlastnosti sa oproti predchodcovi citeľne zlepšili vďaka adaptívnemu podvozku DCC+, ktorý umožňuje vodičovi voliť medzi rôznymi režimami jazdy – od komfortného až po športový. Elektronicky riadené tlmiče aktívne prispôsobujú tvrdosť podvozka pre lepšie pohodlie a istotu pri dynamickej jazde. Novinkou je progresívne riadenie, ktoré sa prispôsobuje rýchlosti – v nízkych rýchlostiach uľahčuje napr. parkovanie, pri vyšších rýchlostiach je tuhšie pre lepšiu stabilitu. Počas testu sa motor prejavoval kultivovaným chodom, dobrým odhlučnením a pružnosťou pri predbiehaní.

Vodič má na výber viaceré jazdné režimy Driving Mode Select, ktoré upravujú odozvu motora, prevodovky a podvozka. Režim Off-road vylepšuje trakciu na nespevnenom povrchu a robí z Kodiaqu univerzálne SUV. Napriek svojim rozmerom dokáže jazdiť pohodlne a stabilne, no pri svetlej výške 185 mm nečakajte zázraky v teréne kvôli dlhšiemu rázvoru a previsom.

Po prejdených 1 000 km sme mali priemernú spotrebu 6,3 litra. Na okreskách sa dá jazdiť za 5,2 l, diaľnica pri 110 km/h za 5,4 l, pri 130 km/h za 6,5 l a v meste za 7,3 l. Kodiaq tak nielen ponúka pohodlnú jazdu, ale aj úspornú prevádzku a dlhý dojazd.

Poučil sa Kodiaq z chýb predchodcu?

Technické údaje

Názov: Škoda Kodiaq 4×4 Selection
Motor: 2,0 TDI
Zdvihový objem: 1 968 cm³
Max. výkon: 142 kW (193 k)/3 500 – 4 200 min-1
Max. krútiaci moment: 400 Nm/1 750 – 3 250 min-1
Max. rýchlosť: 220 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h:7,8 s
Prevodovka: 7-st. automatická DSG
Kombinovaná spotreba: 6,0 – 6,6 l/100 km
Spotreba v teste: 6,3 l/100 km
Emisie CO2: 157 – 174 g/km
Pohotovostná hmotnosť:1 792 kg
Celková hmotnosť: 2 330 kg
Rozmery d × š × v: 4 758 × 1 864 × 1 659 mm
Rázvor: 2 791 mm
Základná cena:37 725 EUR bez DPH
Cena testovaného vozidla: 50 117 EUR bez DPH

Prečítajte si aj

Back to top button