Opel Grandland X – Nenápadná raketa
Najvýkonnejší Opel Grandland X Plug-in Hybrid4 ponúka celkový systémový výkon až 300 koní.
Opel Grandland X je najväčšie SUV značky. Plug-in Hybrid4 je označenie pre vozidlo s pohonom všetkých kolies, so zážihovým motorom 1,6 litra prepojeným s 8-stupňovou automatickou prevodovkou, vysokonapäťovou Li-Ion batériou a pomocnými elektromotormi vpredu a vzadu.
Plug-in hybridné ústrojenstvo
Základom pohonného ústrojenstva je tisícšesťstovka naladená na maximálny výkon 147 kW pri 6 000 otáčkach a krútiaci moment 300 Nm pri 3 000 otáčkach. Do týchto hodnôt zasahujú elektromotory s okamžitým nástupom krútiaceho momentu, dopované vysokonapäťovou Li-Ion batériou s kapacitou 13,2 kWh. Elektromotor integrovaný v prevodovke ponúka 81 kW a elektromotor integrovaný v zadnej náprave 83 kW. Celkový systémový výkon tak dosahuje 221 kW (300 k) a krútiaci moment 520 Nm. S týmito parametrami vozidlo dosahuje rýchlosť až 235 km/h a zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 6,1 s.
S nabitou batériou výrobca udáva kombinovanú spotrebu 1,5 litra. Po spotrebovaní kapacity batérie čisto elektrickou jazdou si vozidlo udržuje vždy nejakú rezervu na hybridný pohon. Reálna spotreba sa v tomto režime ustálila nad 7 litrov. Nabitie batérie trvá z wallboxu asi 2 hodiny a udávaný dojazd je 57 km. Vozidlo spĺňa emisie na získanie „elektrickej“ registračnej značky, ktorá prináša majiteľovi výhody pri parkovaní v mestách.
Štvorkolka by-wire
Rovnako ako u nevlastných súrodencov z PSA (modelov značiek Peugeot, Citroën a DS) je prevodovka Grandlandu X radená pulzným joystickom. Prevodovka spozná, čo od nej vodič chce. Keď pri predbiehaní „kopnete do pedála“, tak podradí z osmičky na štvorku. Keď kopnete menej, podradí len na šestku. Všetky zmeny režimov pohonu prebiehajú ticho, a teda nepozorovane. Vozidlo sa vždy rozbieha na elektrinu a pokiaľ nie je zvolený čisto elektrický režim, pripájajú sa jednotlivé elektromotory podľa potreby.
V čisto elektrickom režime môže ísť vozidlo rýchlosťou až 135 km/h. Batéria vozidla sa dobíja rekuperačným brzdením a je možné nabíjať ju aj jazdou a tiež šetriť energiu v batérii na neskoršie využitie. Okrem toho je možné voliť aj jazdné režimy SPORT a ECO. Menia sa algoritmy radenia, odozva na pedál plynu a tuhosť riadenia. Mód 4WD zapája permanentne oba elektromotory pre lepšiu trakciu na klzkom povrchu.
Najvyššia výbava Ultimate
Zvonku najvyššiu výbavu spoznáte podľa čiernej kapoty, strechy a zrkadiel. Okolo okien a na streche sa, naopak, lesknú strieborné lišty. Svetelný podpis tejto výbavy zaisťujú IntelliLux Matrix LED svetlomety. Komfort posádky zvyšujú ergonomické predné sedadlá a o dobré počúvanie sa stará audiosystém Denon s ôsmimi reproduktormi a subwooferom.
Telefóny je možné napojiť prostredníctvom CarPlay a Android Auto. Infotainment Navi 5.0 IntelliLink má uhlopriečku 20,3 cm a zobrazuje 360° obraz kamerového systému. Z asistenčných systémov sme najčastejšie využívali adaptívny tempomat a pri dlhých monotónnych jazdách na okruhu alebo diaľnici sme zapínali aktívne vedenie v pruhu.
Vozidlo | Opel Grandland X 1.6 Turbo Plug-in-Hybrid 4×4 |
Motor | R4/zážihový preplňovaný |
Zdvihový objem | 1598 cm3 |
Max. výkon | 147 kW (200 k)/6000 min-1 |
Max. krútiaci moment | 300 Nm/3000 min-1 |
Elektromotory | 81 kW (110 k) + 83 kW (114 k) |
Max. výkon/točivý moment systému | 221 kW (300 k)/520 Nm |
Maximálna rýchlosť | 235 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 6,1 s |
Prevodovka | A8 |
Batéria | 13,2 kWh |
Kombinovaná spotreba | 1,5 l/100 km |
Spotreba v teste | 7,2 l/100 km |
Emisie CO2 | 32 g/km |
Pohotovostná hmotnosť | 1 875 kg |
Celková hmotnosť | 2 350 kg |
Objem batožinového priestoru | 390/1 528 l |
Rozmery (d x š x v) | 4 477 x 1 856 x 1 609 mm |
Rázvor | 2 675 mm |
Základná cena test. vozidla | 35 990 eur |