BMW X5 – neodolateľná elegancia pre náročných
BMW X5 – neodolateľná elegancia pre náročných. Budete sa tešiť doň nastúpiť a naopak, nebude sa vám chcieť z neho vystúpiť. Aj takto by sa dali opísať naše emócie, ktoré nás sprevádzali počas redakčného testu BMW X5 a jeho minuloročnej faceliftovej verzie štvrtej generácie. Jednoducho X5-ka je ako dobre padnúci oblek, ktorý nechcete vyzliecť. Každá jazda je pôžitkom, samotné auto stelesnením komfortu a vystupovanie z neho budete neustále odďaľovať.
Inteligentná kombinácia nafty a mild-hybridu
Do redakcie sa nám dostala dieslová motorizácia s označením xDrive30d. Ide o obľúbený radový šesťvalec s objemom troch litrov a pohonom všetkých kolies. Aj keď sa jedná o základnú, a teda najslabšiu verziu, nedajte sa pomýliť. Výkon 210 kW (286 k) s krútiacim momentom až 650 Nm nie je všetko. Auto disponuje ešte mild-hybrid technológiou, ktorá autu pridáva ďalších 9 kW a rovných 200 Nm. Vďaka tejto podpore auto reaguje podobne ako elektromobil, kde po stlačení plynového pedálu je reakcia okamžitá a veľmi dynamická čo sa vie premietnuť aj pri zrýchlení z 0 na stovku za 6,1 sekundy. Jazda s X5-kou je „boží“ aj vďaka prepracovanej 8-stupňovej automatickej športovej prevodovke Steptronic Sport s možnosťou sekvenčného radenia.
Prekvapenie sa koná
Aj keď sa jedná o väčšie SUV, jeho typické jazdné vlastnosti pri dynamickej či športovejšej jazde nepocítite. Práve naopak, náklony karosérie v zákrutách sú naozaj minimálne. Komfortnej jazde dopomáha aj skvelý adaptívny podvozok so vzduchovým odpružením oboch náprav a automatickou reguláciou svetlej výšky. Okrem športového, môžete využiť aj úspornejšie režimy a to Comfot a Eco Pro. Hlavne v eko režime viete jazdiť mimo mesta po okrskoch kľudne aj pod 6 litrov, po diaľnici pri 110 km/h za 6,2 a v meste o zhruba liter viac. V športovom režime a pri dynamickej jazde je to samozrejme individuálne.
My sme sa pohybovali na úrovni 8,5 litra. No celková priemerná spotreba, v prevažne komfortnom režime, bola 7,4 čo je naozaj veľmi slušné pri váhe takmer 2,3 tony. A keďže X5-ka disponuje až 80-litrovou nádržou, tak sa pripravte na bežné prekračovanie dojazdu 1000 km a viac. Takejto dobrej spotrebe a dojazdu značne dopomáha aj plachtenie a adaptívna rekuperácia, ktorá sa nenásilne prispôsobuje okoliu a stáva sa z nej príjemný a efektívny spoločník.
Širší postoj aj vylepšený zovňajšok
Keď už sme pri tom okolí, tak to ľudské si určite všimne novinky, ktoré facelift priniesol. Šírka narástla na úctyhodných 2004 mm a rázvor má takmer 3-metre. Ďalej sú to zúžené predné adaptívne LED matrix svetlomety v tvare šípky s rovnakým dizajnom aj na nových zadných delených LED svetlách. Predná maska v tvare „obličiek“ prešla miernou úpravou a síce v čiernej farbe nijak zvlášť nevyniká, šmrnc jej dodáva podsvietenie Iconic Glow, ktoré najlepšie vynikne vo večerných hodinách. S paketom M Sport sa štandardný vizuál auta zmení na športovejší, s prívlastkom dravý, čomu dopomáhajú rôzne doplnky ako predné vzduchové vstupy a bočné clony, rôzne čierne dekorácie vrátane výfukov, nástupné lišty, červené brzdové strmene, 20-palcové kolesá, výfukový systém so športovým zvukom a pod. Celému vizuálu dopomáha matná farba Frozen Pure Grey, ktorá dotvára luxusnejší vzhľad.
Luxus a komfort v každom detaile
Celý interiér pôsobí prémiovo a prepracovane do najmenších detailov. Prístrojová doska je potiahnutá kožou, doplnená drevenými prvkami a ladí tak s koženými sedadlami v koňakovej farbe Merino Tartufo, ktoré sú veľmi pohodlné, el. nastaviteľné s pamäťou, vyhrievaním (aj vzadu), odvetrávaním a masážnou funkciou.
Ambientné osvetlenie zas dotvára príjemnú atmosféru. Čo nás však úplne dostalo bola elektrická panoramatická sklenená strecha s funkciou nadvihnutia aj odsunutia, ktorá v tme dodáva interiéru nevšednú svetelnú atmosféru s pomocou vyše 15 000 svetelných prvkov. Luxusný vzhľad dotvára aj malý volič prevodovky v „sklenenom“ prevedení.
Prístrojová doska je jeden veľký digitálny displej zložený z dvoch obrazoviek a to veľkého 12,3-palcového virtuálneho kokpitu a 14,9-palcovej dotykovej zakrivenej obrazovky s operačným systémom BMW. Infotainment mal vynikajúcu grafiku, intuitívne ovládanie, výborné rozlíšenie s dobrou reakčnou dobou. Ak by vám bolo málo obrazoviek, môžete využiť aj projekčný Head-up displej.
Väčšina dnešných moderných áut vo veľkom redukuje mechanické ovládače a všetko presúva do dotykových obrazoviek. Ani BMW nie je v tomto pozadu. Stále si však zachováva mechanické ovládanie základných funkcií ako napr. jazdné režimy alebo otočný ovládač iDrive. Šikovne presunul aj panel klimatizácie, ktorý je síce v displeji, ale v spodnej časti a permanentne viditeľný. Čo nás veľmi zaujalo boli aj vstavané držiaky na poháre s funkciou ohrievania/chladenia.
O audio zážitok sa nám postaralo špičkové ozvučenie od Harman/Kardon, ktoré sme zásobovali hudbou cez bezdrôtový Apple CarPlay a Android Auto. Využiť môžete aj niekoľko USB-C portov či už vpredu alebo aj v druhej rade, prípadne bezdrôtové nabíjanie. Zaujímavosťou je aj integrované univerzálne diaľkové ovládanie vo vnútornom spätnom zrkadle. Dá sa použiť aj na otváranie a zatváranie garážových alebo exteriérových brán.
Skvelý priestor a variabilita
Veľkosť kufra je úctyhodných 650 litrov. Horizontálne dvojdielne veko môžete otvoriť pomocou nohy alebo tlačidla. Je veľmi praktické v tom, že po sklopení sa zväčší nakladacia plocha a dokonca sa aj automaticky zníži kufor resp. podvozok, takže aj ľudia s nižším vzrastom budú mať ľahší život pri nakladaní kufra. Elektricky výsuvná priehradka rozdelí kufor na 2 časti a elektrická krycia roleta sa vyroluje a zroluje zas automaticky. V kufri sa nachádza aj sada na opravu defektu. Z kufra sa dá cez tlačidlo ovládať ťažné zariadenie s vysúvateľnou hlavou.
Technické údaje
Názov: | BMW X5 xDrive30d |
Motor: | 3,0-litrový šesťvalec s mild-hybrid |
Zdvihový objem: | 2993 cm3 |
Max. výkon: | 210 kW + 9 kW (mild-hybrid) |
Max. krútiaci moment: | 650 Nm + 200 Nm (mild-hybrid) |
Max. rýchlosť: | 235 km/h |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: | 6,1 s |
Prevodovka: | 8-st. auto. Steptronic Sport |
Kombinovaná spotreba: | 7,3 l/100 km |
Spotreba v teste: | 6 – 8,5 l/100 km |
Emisie CO2: | 192 g/km |
Objem batožinového priestoru: | 650 l |
Pohotovostná hmotnosť: | 2265 kg |
Celková hmotnosť: | 2940 kg |
Rozmery d × š × v: | 4922 x 2004 x 1745 mm |
Rázvor: | 2975 mm |
Základná cena testovaného vozidla: | 103.276,67 bez DPH |