BMW M4: Nadupané kupé
BMW M4 patrí medzi športové ikony bavorskej značky. V minulom čísle sme sa pozreli na jeho súrodenca – BMW M3, teraz sa poďme venovať kupé, s ktorým môžete zažiť nevídané veci – BMW M4 Competition Coupe.
Možno vám v tejto chvíli napadá rovnaká otázka, ktorú sme si položili aj my: aký je rozdiel medzi M3 a M4 okrem inej karosérie? Spredu vyzerajú oba modely totožne, prednej maske dominujú obrovské ľadvinky, ktoré však okrem pútania pozornosti majú aj reálnu funkciu – prúdi cez ne vzduch, ktorý chladí motor. Zmeny tvarov prichádzajú od predných dverí smerom dozadu.
Všetky oči na vás
Karoséria M4 sa plynulo zvažuje a končí atraktívnym pozadím, ktorému dominujú tvarovo iné svetlá ako v prípade M3. Ťažko povedať, ktoré je atraktívnejšie, túto otázku si musí zodpovedať každý sám, podľa svojho vkusu. V každom prípade, naša testovacia M4 mala výraznú farbu s názvom Toronto Red, ktorá spolu s dizajnom tohto auta na seba doslova strhávala pozornosť na každom kroku. A ak sa niekto práve pozeral iným smerom, určite jeho pozornosť zaujal zvuk idúci z výfukov, ktorý sa dá upravovať. Klapky výfuku totiž môžete ovládať tlačidlom.
Stále (trochu) pod kontrolou
Zvuk úzko súvisí s tým, čo má M4 Competition pod kapotou – radový trojlitrový šesťvalec preplňovaný dvoma turbami, ktorý disponuje výkonom 510 k a obrím krútiacim momentom 650 Nm. K takejto sile sa určite hodia príplatkové M karbónovo-keramické brzdy so 400 mm kotúčmi vpredu a 380 mm vzadu. Odvážlivcov poteší, že stabilizácia vozidla sa dá obmedziť, prepnúť do režimu M Dynamic Mode, v ktorom je ešte slabšia, prípadne úplne vypnúť. Ak sa rozhodnete pre poslednú možnosť, auto ponúka celú stupnicu nastavenia trakcie od 1 do 10, kde pri vyšších hodnotách auto dohliada na vodiča viac a smerom dole je asistencie čoraz menej.
Pri nastavení na 1 v podstate môžete driftovať. Motor bol oproti predchodcovi výrazne prepracovaný, nájdete tu agregát s označením S58, rovnaký ako v M3 alebo X3 M, resp. X6 M. Podobne ako v M3, aj v M4 je nová prevodovka – dvojspojkovú nahradila 8-stupňová automatická prevodovka Steptronic od ZF, ktorej prácu si môžete prispôsobiť vďaka funkcii Drivelogic. Reakcia na plynový pedál je okamžitá. Motor dosahuje maximálny krútiaci moment od približne 3 000 do 5 500 otáčok, maximálny výkon nastupuje od ešte vyšších otáčok, približne od 6 000 ot./min.
Ešte viac karbónu
Pri teste M3 sme sa rozplývali nad množstvom karbónových prvkov, či už v exteriéri, alebo interiéri. Rovnako veľa ich nájdete aj v M4 Competition, a to tak zvonku (na celej streche, spätných zrkadlách, spodkoch oboch nárazníkov), ako aj vo vnútri (na stredovej konzole, palubnej doske a najmä na sedadlách). V testovanej M4 boli škrupinové sedadlá, ktoré sú fantastické pre športovú jazdu. Perfektne vás držia a dávajú akýsi bližší pocit spojenia s autom. Na druhej strane, pre každodenný život sú podstatne menej praktické, časté nastupovanie a vystupovanie je dosť nekomfortné.
Zamerané na výkon
BMW M4 Competition Coupe je „krásnou beštiou“, ktorá sa zameriava iba na jedno – poskytnúť vám maximálny výkon a schopnosti, tak ako sa to od superšportu jeho rangu očakáva. Jazdné režimy Road, Sport a Track vám dávajú na výber a upravia citlivosť riadenia, reakcie na plynový pedál aj naladenie odpruženia. Zaujímavosťou je, že v režime Track sa vám vypne displej multimediálneho systému, aby ste sa mohli maximálne sústrediť na šoférovanie. Ak vám ani jeden z týchto troch režimov nestačí, môžete si parametre nastaviť podľa seba a už klasicky, ako v modeloch M, uložiť si ich pod tlačidlá M1 alebo M2. Auto tak v sekunde dokážete prepnúť do módu, ktorý je pre vás najlepší.
Vozidlo | BMW M4 Competition Coupe |
Druh paliva | benzín |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
Zdvihový objem valcov | 2 993 cm3 |
Max. výkon | 375 kW (510 k) pri 6 250 min-1 |
Max. krútiaci moment | 650 Nm pri 2 750 – 5 500 min-1 |
Max. rýchlosť | 250 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 3,9 s |
Kombinovaná spotreba udávaná výrobcom | 9,8 l/100 km |
Objem batožinového priestoru | 440 l |
Rozmery (d x š x v) | 4 794 x 1 887 x 1 393 mm |
Rázvor | 2 857 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 800 kg |
Celková hmotnosť | 2 155 kg |
Cena základného modelu | 87 700 eur |
Cena testovaného modelu | 122 292 eur |