BMW iX3: Bavorské SUV v elektrine
Automobilka BMW do vôd elektromobilov nazrela už pred rokmi, keď na trh priniesla model i3. Doba sa však zmenila a elektromobilita je dnes vnímaná inak, ako tomu bolo pred rokmi.
Preto sa rozšírila aj ponuka čisto elektrických modelov bavorskej značky. V súčasnosti ju tvoria modely iX (predstavili sme si ho v minulom čísle) a iX3, ktorý dorazil do nášho redakčného testu teraz. Ako už z názvu môžete tušiť, je postavený na platforme X3-ky, spaľovací motor však nahradil elektromotor. Elektrický pohon o sebe dáva vedieť už zvonku, napríklad lemovaním loga automobilky na kapote typicky ekologickou modrou farbou, plastovým prekrytím masky chladiča, emblémami „i“ po stranách alebo aerodynamicky optimalizovanými a podľa nás skutočne atraktívnymi diskami kolies.
Všetky super veci z X3
Model iX3 poteší tých, ktorí chcú vlastniť elektromobil, no nemajú záujem o supermoderný, predigitalizovaný kokpit, v ktorom prevažujú dotykové tlačidlá. iX3 totiž v mnohom čerpá z X3, preto má dobre známy, intuitívny a spoľahlivo fungujúci multimediálny systém iDrive, ktorý dopĺňajú fyzické tlačidlá. Tými môžete pohodlne ovládať okrem hlasitosti aj klimatizáciu a kúrenie alebo sa dostať do hlavných položiek menu. Ak by ste predsa len chceli ísť cestou maximálnej digitalizácie, odporúčame spomínaný model iX. Interiér si zachoval aj ďalšiu dôležitú vec – veľký vnútorný priestor pre cestujúcich vpredu aj vzadu a k nemu 510 litrov pre batožinu v kufri. Je to zhruba o 40 litrov menej ako v prípade verzií so spaľovacími motormi.
Jedna verzia
S výberom konkrétnej konfigurácie to budete mať jednoduché, iX3 sa totiž vyrába iba v jednej. Má batériu s využiteľnou kapacitou 73,8 kWh, elektromotor s výkonom 210 kW (286 k) a maximálnym krútiacim momentom 400 Nm. Umiestnený je na zadnej náprave, takže ide o zadokolku. To môže byť istá nevýhoda, keďže niektorí konkurenti ponúkajú pohon všetkých kolies. Automobilka sľubuje dojazd na jedno nabitie približne 460 km, ku ktorým sa extrémne šetrnou jazdou môžete dopracovať. Pri štandardnom jazdení zvládnete na jedno nabitie zhruba 400 km, avšak, testovali sme ešte v pomerne teplom počasí. Fyzika nepustí, v zime bude dojazd nižší, no stále komfortný a bez obáv o to, či dorazíte do cieľa.
Veľká batéria je výhodou tohto modelu. Striedavým prúdom na AC nabíjačke sa nabije za 7,5 hodiny, jednosmerným prúdom na rýchlonabíjačke sa z 10 na 80 % kapacity dostane za niečo málo cez 30 minút. Toto auto totiž zvládne nabíjanie až do 155 kW.
Jazda je veľmi príjemná, vďaka elektromotoru tichá a absentujú aj vibrácie. Hluk z vozovky je minimálny a auto sa správa veľmi predvídateľne. Aj s dvoma tonami váhy má výbornú dynamiku. K výbornému pocitu z jazdy prispieva aj adaptívny podvozok. Zaujímavosťou je, že zvuky, ktoré vydáva pri naštartovaní, vypnutí motora alebo akcelerácii, pre BMW navrhol svetoznámy skladateľ Hans Zimmer.
Intenzita rekuperácie sa dá nastaviť na štyri rôzne spôsoby: adaptívna, nízka, stredná alebo vysoká. Adaptívna funguje veľmi inteligentne a prispôsobuje sa situácii na ceste, či už podľa informácií, ktoré čerpá z navigácie, alebo z kamery, napríklad maximálna povolená rýchlosť alebo červená na semafore. Ak ovládač prevodovky posuniete do pozície B, môžete plynovým pedálom zároveň aj brzdiť, až do úplného zastavenia. Pre nás bol tento spôsob najideálnejší, pretože šetrí brzdy no najmä rekuperuje energiu.
Vozidlo | BMW iX3 |
Motor | elektromotor |
Druh paliva | elektrická energia |
Prevodovka | Steptronic |
Max. výkon | 210 kW (286 k) |
Max. krútiaci moment | 400 Nm |
Kapacita batérie | 73,83 kWh |
Dojazd | 453 – 462 km |
Max. rýchlosť | 180 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 6,8 s |
Kombinovaná spotreba udávaná výrobcom | 18,5 – 18,9 kWh |
Objem batožinového priestoru | 510 / 1 560 l |
Rozmery (d x š x v) | 4 734 x 1 891 x 1 668 mm |
Rázvor | 2 864 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 255 kg |
Celková hmotnosť | 2 725 kg |
Cena základného modelu | od 67 550 eur |
Cena testovaného modelu | 77 045 eur |