BMW i5 M60 xDrive – hipoterapia trochu inak
BMW i5 M60 xDrive – hipoterapia trochu inak. Nepočujete motor, necítite vôňu paliva, neviete čo od toho čakať. No akonáhle stlačíte plynový pedál, tak rýchlo pochopíte s čím máte dočinenia. Táto štvorkolesová beštia so 601 koňovým stádom vám rozprúdi krv v žilách, zvýši tep a rýchlo preverí vaše motoristické schopnosti a pomyselné limity.
Plne elektrický manažérsky sedan i5 so športovými prvkami nadväzuje na legendárnu päťkovú radu ôsmej generácie. Stáva sa tak ďalším plne elektrickým BMW po modeloch i7 a iX. Jej výroba prebieha na rovnakej montážnej linke v malom bavorskom mestečku Dingolfing, ako všetky elektrické modely, plug-in hybridy a modely so spaľovacími motormi. Výrobný závod v Dingolfingu, jeden z najmodernejších automobilových závodov na svete, oslávil minulý rok 50. výročie. Presne pred 50 rokmi, v septembri 1973, zišiel z výrobnej linky vôbec prvý automobil značky – päťkové BMW 520i prvej generácie v mandarínkovo oranžovej farbe. Tento prelomový model znamenal začiatok novej éry pre BMW a položil základy pre úspech, ktorý automobilka zažíva dodnes.
Nespustíte z neho oči
Päťmetrové BMW i5 M60 z kategórie vyššej strednej triedy v príplatkovej farbe Cape York Green metallic uchváti hneď na prvý pohľad svojim nekonvenčným dizajnom. V ňom sa snúbia elegantné línie, precízne detaily a športová duša, ktorú podčiarkuje aj tradičné logo „M“. To jasne dáva najavo, že i5 M60 síce nie je klasická M-ková verzia, no vďaka balíku M Performance zdedila z nej mnoho charakteristických čŕt. Páčil sa nám jej široký a pričupený postoj, ako keď sa mačkovitá šelma pripravuje na skok na korisť. Tú dravosť tam proste má.
![](https://transport.sk/wp-content/uploads/2024/06/20240420_102805522_iOS-1024x768.jpg)
![](https://transport.sk/wp-content/uploads/2024/06/20240420_105610299_iOS-1-1024x768.jpg)
Zväčšené obličky chladiča, ktoré u iných modelov vyvolávajú zväčša kontroverzie, i5 M60 perfektne pristanú. V kombinácii s doplnkovým podsvietením Iconic Glow pútajú pozornosť. Športový charakter auta umocňujú karbónové spätné zrkadlá, minimalistické zadné krídlo, o päť milimetrov znížený podvozok, športovo tvarované nárazníky s funkčnými nasávacími otvormi, čierne bočné masívne prahy, číslo 5 na spodnej časti zadného stĺpika (známy „Hofmeister-Knick“) a matné matrixové LED svetlá.
![BMW i5 M60 xDrive – hipoterapia trochu inak](https://transport.sk/wp-content/uploads/2024/06/20240420_112403891_iOS-1024x768.jpg)
![BMW i5 M60 xDrive – hipoterapia trochu inak](https://transport.sk/wp-content/uploads/2024/06/20240420_105057729_iOS-1024x768.jpg)
Na elegancii pridávajú aj zapustené kľučky dverí vo farbe karosérie. Dizajn dotvárajú vyvýšené úzke zadné svetlá a 21-palcové kolesá BMW Individual Aerodynamic s pneumatikami Continental EcoContact 6Q (vpredu 255/35 R21 a vzadu 285/30 R21). Aerodynamika i5 M60 je na vysokej úrovni, čo prispieva k jej efektívnosti a stabilnej jazde.
BMW i5 M60 nie je len o peknom vzhľade. Vďaka špičkovému pohonu a jazdným vlastnostiam ponúka silný a nefalšovaný zážitok z jazdy. O tom však neskôr.
Interiér, ako umelecké dielo
BMW opäť povznieslo úroveň luxusu na vyššiu úroveň. Celý interiér je ergonomický, pôsobí štýlovo a elegantne vo svetlej koži a s panoramatickou strechou s výsuvnou roletkou, ktorá sa vysúva smerom od vodiča dozadu, ho perfektne presvetľujú a prevzdušňujú.
![BMW i5 M60 xDrive – hipoterapia trochu inak](https://transport.sk/wp-content/uploads/2024/06/20240420_125927904_iOS-1024x768.jpg)
![BMW i5 M60 xDrive – hipoterapia trochu inak](https://transport.sk/wp-content/uploads/2024/06/20240420_125706604_iOS-1024x768.jpg)
V prednej časti na palubnej doske sa týči obrovská zakrivená dotyková obrazovka BMW Curved Display, jemne natočená na vodiča. Skladá sa z dvoch opticky spojených displejov. Z 12,3″ virtuálneho kokpitu, na ktorom si viete zobraziť prednú kameru s rozšírenou realitou v reálnom čase so všetkým čo sa deje pred autom a 14,9″ infotainmentu, cez ktorý sa ovláda podstatná časť auta. Ak by vám to nestačilo, môžete využiť aj skvele fungujúci Head-up displej s množstvom funkcií.
![BMW i5 M60 xDrive – hipoterapia trochu inak](https://transport.sk/wp-content/uploads/2024/06/20240420_121134442_iOS-1024x669.jpg)
Na stredovom tuneli, ktorý je inak spracovaný vynikajúco, nájdete esenciálne tlačidlá vrátane skleneného voliča prevodovky a viacúčelového otočného ovládača iDrive ôsmej generácie verzie 8.5, ktorý umožňuje navigáciu v menu a výber funkcií. Všetko ostatné sa ovláda cez už spomínanú dotykovú obrazovku infotainmentu. Okrem dotyku a iDrive ovládania máte na výber ešte ovládanie gestami. V dolnej lište displeja nájdete niekoľko užitočných a použiteľných skratiek.
![BMW i5 M60 xDrive – hipoterapia trochu inak](https://transport.sk/wp-content/uploads/2024/06/20240420_125736807_iOS-1024x768.jpg)
![BMW i5 M60 xDrive – hipoterapia trochu inak](https://transport.sk/wp-content/uploads/2024/06/20240420_124938304_iOS-1024x768.jpg)
Rukopis svetoznámeho skladateľa
Interiér má veľmi pekne spracované a regulovateľné ambientné osvetlenie. Dokonca pri stlačení výstražného znamenia všetkých štyroch smeroviek niekoľko sekúnd bliká v kabíne na červeno. S ambientným osvetlením je aj úzko spätý režim vnútornej atmosféry, ktorý môžete meniť podľa vlastnej chuti. A to cez svoj personalizovaný mód alebo predvolený Efficient, Sport, Expressive, Relax a Digital Art. Každý z nich zmení ambientné podsvietenie, grafiku, ale aj ozvučenie či zatiahnutie roletiek a strešného okna. A ak vám bude napr. smutno za zvukom klasického spaľováka, pomôže vám Iconic Sound, ktorý bol navrhnutý svetoznámym skladateľom Hansom Zimmermanom.
![BMW i5 M60 xDrive – hipoterapia trochu inak](https://transport.sk/wp-content/uploads/2024/06/20240420_125339313_iOS-1024x768.jpg)
![BMW i5 M60 xDrive – hipoterapia trochu inak](https://transport.sk/wp-content/uploads/2024/06/20240420_121614505_iOS-1024x768.jpg)
Futuristickú palubnú dosku a časť predných dverí zdobí karbónový dekor s povrchovou úpravou pripomínajúcou živicu, ktorá pôsobí veľmi elegantne a moderne. Pôsobilo to aj dostatočne odolne voči oderom. Všetky štyri dvere majú dotykové podsvietené tlačidlá vo dverách na nastavovanie elektrických predných sedadiel a odomykanie a zamykanie dverí. Dotykovo nastaviteľné ovládanie intenzity fúkania majú aj výduchy, len škoda, že nie sú svetelne označené lebo v tme sme mali problém ich nahmatať.
![BMW i5 M60 xDrive – hipoterapia trochu inak](https://transport.sk/wp-content/uploads/2024/06/20240420_120623240_iOS-1024x768.jpg)
![BMW i5 M60 xDrive – hipoterapia trochu inak](https://transport.sk/wp-content/uploads/2024/06/20240420_122324234_iOS-1024x768.jpg)
Auto má skvelý multifunkčný volant s redukovaným mechanickým ovládaním a s možnosťou elektronického nastavenia polohy. Prekvapila nás jeho hrúbka, no veľmi dobre sa drží a je príjemný na dotyk aj vďaka jemnej koži a spracovaniu. Hneď pod volantom nehľadajte rekuperačné páčky, ale Boost páčku, o ktorej si ešte neskôr niečo povieme. Indukčné nabíjanie, na začiatku stredového tunela, ponúka nabíjanie pre 2 smartfóny.
![BMW i5 M60 xDrive – hipoterapia trochu inak](https://transport.sk/wp-content/uploads/2024/06/20240420_121653857_iOS-1024x768.jpg)
Komfortné sedadlá a miesto pre všetkých
O pohodlie sa starajú veľmi dobré, pohodlné a ergonomicky tvarované elektrické sedadlá s bedrovou opierkou v prevedení Merino Silverstone II/Atlas Grey s pamäťou pre vodiča a nastavením dĺžky sedáku. V prudkých zákrutách držia naozaj skvele, no budete si musieť doplatiť za odvetrávanie. V tejto cenovej kategórii nenájdete ani ich masážnu funkciu, ktorú mala napr. cenovo porovnateľná X5-ka. Zadné sedadlá, delené v pomere 40-20-40 so sklopnou stredovou lakťovou opierkou a otvormi na fľašu či pohár, sú dostatočne pohodlné a podopierajú celú spodnú časť stehien čo sa len tak bežne nevidí.
![BMW i5 M60 xDrive – hipoterapia trochu inak](https://transport.sk/wp-content/uploads/2024/06/20240420_124742075_iOS-1024x768.jpg)
![BMW i5 M60 xDrive – hipoterapia trochu inak](https://transport.sk/wp-content/uploads/2024/06/20240420_125425344_iOS-1024x768.jpg)
Priestoru pred kolenami je dostatok, no nad hlavou je ho už poskromne pri výške 185 cm. Vyriešiť by to mohla prichádzajúca Touring verzia. Výduchy v druhom rade sú samostatne zónované a ovládané cez dotykovú obrazovku vďaka 4-zónovej klimatizácii. USB-C porty nájdete priamo na zadnej časti predných operadiel spolu s otvormi na držiak pre tablety. Ozvučenie od Bowers & Wilkins so 17-timi špičkovými reproduktormi má neskutočne kryštálový zvuk. Krásny vizuál dotvárajú aj jeho biele membrány reproduktorov, ktoré prezieravo vykukávajú spoza ochranných mriežok.
![BMW i5 M60 xDrive – hipoterapia trochu inak](https://transport.sk/wp-content/uploads/2024/06/20240420_125124611_iOS-1024x768.jpg)
![BMW i5 M60 xDrive – hipoterapia trochu inak](https://transport.sk/wp-content/uploads/2024/06/20240420_125149744_iOS-1024x768.jpg)
![BMW i5 M60 xDrive – hipoterapia trochu inak](https://transport.sk/wp-content/uploads/2024/06/20240420_125946819_iOS-1024x768.jpg)
Technologicky úplne inde
Technologicky je i5-ka na veľmi vysokej úrovni vďaka rôznym asistentom, radarom a bezpečnostným prvkom. Podvozok a jazdné vlastnosti sú priam ukážkové aj vďaka nízkemu ťažisku. Skvelá je aj zadná natáčacia náprava, ktorá funguje pri nižších rýchlostiach a pomáha k lepšej obratnosti. Podvozok je tichý a kultivovane zvláda aj nerovnosti a posádke ponúka dostatočnú komfortnú jazdu aj vďaka pneumatickému odpruženiu, ktoré udržiava stálu svetlú výšku.
BMW poháňa pohon obidvoch naprav xDrive, kde na každej z nich je uložený jeden elektromotor – vzadu silnejší 250 kW a vpredu o niečo slabší 192 kW. Na nápravách sa nachádzajú aj jednorýchlostné prevodovky a výkonová elektronika. Rozložením hmotnosti tak dáva dobré vyhliadky na športovú jazdu hlavne v zákrutách. Neustále sme mali nutkanie rezať zákruty do plných a skúšať čo to dokáže. A veru, dokázalo to viac, ako sme si mysleli.
![](https://transport.sk/wp-content/uploads/2024/06/20240420_103104335_iOS-1024x768.jpg)
Nakláňať sa budete len vy
BMW i5 M60 si zo svojej váhy 2,4 tony vôbec ťažkú hlavu nerobí, práve naopak, nepocítite ju. O akceleráciu, ktorá vás dostatočne zatlačí do sedadiel, sa starajú už spomínané vlastné vyvinuté elektromotory s celkovým výkonom 442 kW (601 k), poriadnym kruťákom 795 Nm a okamžite dostupným výkonom. Najvyšší výkon a teda zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,8 sek viete dosiahnuť práve stlačením páčky Boost, kedy sa zaháji desať sekundové odpočítavanie a vy máte možnosť vyskúšať, kde má hranice váš žalúdok. Náklonov karosérie v zákrutách sa vôbec nemusíte obávať, pretože prakticky neexistovali. Nakláňať sa budete len vy.
![](https://transport.sk/wp-content/uploads/2024/06/20240420_105610299_iOS-1024x768.jpg)
Ak budete hľadať rekuperačné páčky, bude to márne. i5 automaticky prispôsobuje svoju regeneráciu brzdnej energie pomocou adaptívnej rekuperácie na základe úrovne batérie a dopravnej situácie, ako napr. pred zákrutou, kruhovými objazdami, križovatkami a pod. Ak vám to nebude stačiť, môžete zapnúť aj vysokú regeneráciu brzdenia v režime B. Zaujímavosťou je aj nový režim Max Range, resp. v našom prípade režim Efficient, ktorý optimalizuje zostávajúce nabitie batérie až o 25 percent obmedzením najvyššej rýchlosti na 90 km/h, vypnutím klimatizácie, kúrenia, vyhrievania sedadiel, volantu a pod.
Ďalšou zaujímavosťou je aj autonómne parkovanie auta cez aplikáciu My BMW bez toho, aby ste v ňom sedeli, prípadne s Parking Assistant Professional si viete natrénovať aj parkovaciu trasu napr. do garáže a pod.
Najväčšia slabina
Batéria s kapacitou 81,2 kWh je asi najväčšia slabina tohto auta, samozrejme za predpokladu, že budete často využívať všetkých 601 koní a dupať pedál na podlahu pri každej príležitosti, prípadne často jazdiť diaľnice. S ľahšou nohou a v režime Eco Pro sa kapacita batérie radí niekde ku štandardu a auto vie jazdiť aj úspornejšie. No povedzme si na rovinu – kto bude s takýmto motorom jazdiť úsporne? Na to môže poslúžiť skôr slabšia verzia i5 eDrive40, resp. i5 xDrive40.
Spotreba na diaľnici, inak výborne odhlučnenej kabíny, pri 110 km/h bola 19,3 kWh, pri 130 km/h 25,4 kWh a v meste okolo 18,5 kWh. Priemerka za celý týždeň bola okolo 23 kWh. Počas merania jazdené prevažne v štandardnom režime. Dojazd, pri prebratí auta, ukazoval 420 km, no ten ani zďaleka nezodpovedá realite. Tá sa pohybovala na úrovni medzi 300 až 350 km, pokiaľ budete jazdiť poväčšine dynamicky. V zime to bude samozrejme ešte o niečo menej.
Podporované je jednosmerné rýchle nabíjanie (DC)
Pri vysokovýkonnej nabíjačke s maximálnym nabíjacím výkonom až 205 kW, dokážete nabiť batériu z 10 na 80 percent za približne 30 minút. Pri rýchlostných staniciach (DC) je to približne 1,5 hodiny, pri striedavom prúde (AC) s výkonom 22 kW (príplatkové) približne 4 hodiny, s pomalším výkon 11 kW to trvá približne 8 hodín. Ak sa rozhodnete pre domáce nabíjanie, tak si počkáte približne 22 hodín. Auto disponuje aj predhrievaním batérie čo sa hodí hlavne v zimných mesiacoch.
![](https://transport.sk/wp-content/uploads/2024/06/20240420_115820521_iOS-1024x768.jpg)
Štandard v tejto kategórii
Kufor síce veľkosťou neohúri aj vďaka už spomínanému priestoru v druhom rade, kde sa tentokrát našťastie nešetrilo na mieste pre pasažierov, tak 490 litrov je pre biznis sedan štandardný v tejto triede, aj keď zdvihnuté boky podlahy zužujú už aj tak menšiu plochu kufra. Tú však z časti rozširuje aspoň dvojité dno, kam sa dajú odložiť menšie veci, ako lekárnička alebo dobíjacie káble. V kufri nájdete samozrejme aj súpravu na opravu pneumatík. Veko kufra viete elektricky otvárať a zatvárať či už cez tlačidlo na aute alebo kľúčikom od auta. Z kufra viete sklápať aj zadné sedadlá pomocou páčok a ovládať automatické vysúvanie a sklápanie ťažného zariadenia.
![](https://transport.sk/wp-content/uploads/2024/06/20240420_115750467_iOS-1024x768.jpg)
![](https://transport.sk/wp-content/uploads/2024/06/20240420_120054036_iOS-1024x768.jpg)
BMW i5 M60 xDrive nemáme takmer čo vytknúť, okrem dojazdu, snáď len odvetrávanie sedadiel, servo dotváranie dverí alebo veľmi lacno vyzerajúce ovládače okien.
Technické údaje
Názov: | BMW i5 M60 |
Motor: | elektrický |
Typ pohonu: | BMW xDrive (4×4) |
Max. výkon: | 442 kW (601 k) |
Max. krútiaci moment: | 795 Nm |
Kapacita batérie: | 81,2 kWh |
Typ batérie: | Lithium-ion |
Maximálna rýchlosť: | 230 km/h |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: | 3,8 s |
Prevodovka: | A1 |
Kombinovaná spotreba (WLTP): | 18,2 – 20,5 kWh/100 km |
Spotreba v teste: | 18,5 – 25,4 kWh/100 km |
Dojazd (WLTP): | 457 – 515 km |
Dojazd v teste: | 300 – 350 km |
Pohotovostná hmotnosť: | 2380 kg |
Celková hmotnosť: | 2895 kg |
Objem batožinového priestoru: | 490 l |
Rozmery d × š × v: | 5060 × 1900 × 1505 mm |
Rázvor: | 2995 mm |
Zákl. cena vozidla: | od 100 310 EUR bez DPH |
Cena test. vozidla: | 126 648 EUR bez DPH |