BMW i5 M60 xDrive – hipoterapia trochu inak
BMW i5 M60 xDrive – hipoterapia trochu inak. Nepočujete motor, necítite vôňu paliva, neviete čo od toho čakať. No akonáhle stlačíte plynový pedál, tak rýchlo pochopíte s čím máte dočinenia. Táto štvorkolesová beštia so 601 koňovým stádom vám rozprúdi krv v žilách, zvýši tep a rýchlo preverí vaše motoristické schopnosti a pomyselné limity.
Plne elektrický manažérsky sedan i5 so športovými prvkami nadväzuje na legendárnu päťkovú radu ôsmej generácie. Stáva sa tak ďalším plne elektrickým BMW po modeloch i7 a iX. Jej výroba prebieha na rovnakej montážnej linke v malom bavorskom mestečku Dingolfing, ako všetky elektrické modely, plug-in hybridy a modely so spaľovacími motormi. Výrobný závod v Dingolfingu, jeden z najmodernejších automobilových závodov na svete, oslávil minulý rok 50. výročie. Presne pred 50 rokmi, v septembri 1973, zišiel z výrobnej linky vôbec prvý automobil značky – päťkové BMW 520i prvej generácie v mandarínkovo oranžovej farbe. Tento prelomový model znamenal začiatok novej éry pre BMW a položil základy pre úspech, ktorý automobilka zažíva dodnes.
Nespustíte z neho oči
Päťmetrové BMW i5 M60 z kategórie vyššej strednej triedy v príplatkovej farbe Cape York Green metallic uchváti hneď na prvý pohľad svojim nekonvenčným dizajnom. V ňom sa snúbia elegantné línie, precízne detaily a športová duša, ktorú podčiarkuje aj tradičné logo „M“. To jasne dáva najavo, že i5 M60 síce nie je klasická M-ková verzia, no vďaka balíku M Performance zdedila z nej mnoho charakteristických čŕt. Páčil sa nám jej široký a pričupený postoj, ako keď sa mačkovitá šelma pripravuje na skok na korisť. Tú dravosť tam proste má.
Zväčšené obličky chladiča, ktoré u iných modelov vyvolávajú zväčša kontroverzie, i5 M60 perfektne pristanú. V kombinácii s doplnkovým podsvietením Iconic Glow pútajú pozornosť. Športový charakter auta umocňujú karbónové spätné zrkadlá, minimalistické zadné krídlo, o päť milimetrov znížený podvozok, športovo tvarované nárazníky s funkčnými nasávacími otvormi, čierne bočné masívne prahy, číslo 5 na spodnej časti zadného stĺpika (známy „Hofmeister-Knick“) a matné matrixové LED svetlá.
Na elegancii pridávajú aj zapustené kľučky dverí vo farbe karosérie. Dizajn dotvárajú vyvýšené úzke zadné svetlá a 21-palcové kolesá BMW Individual Aerodynamic s pneumatikami Continental EcoContact 6Q (vpredu 255/35 R21 a vzadu 285/30 R21). Aerodynamika i5 M60 je na vysokej úrovni, čo prispieva k jej efektívnosti a stabilnej jazde.
BMW i5 M60 nie je len o peknom vzhľade. Vďaka špičkovému pohonu a jazdným vlastnostiam ponúka silný a nefalšovaný zážitok z jazdy. O tom však neskôr.
Interiér ako umelecké dielo
BMW opäť povznieslo úroveň luxusu na vyššiu úroveň. Celý interiér je ergonomický, pôsobí štýlovo a elegantne vo svetlej koži a s panoramatickou strechou s výsuvnou roletkou, ktorá sa vysúva smerom od vodiča dozadu, ho perfektne presvetľujú a prevzdušňujú.
V prednej časti na palubnej doske sa týči obrovská zakrivená dotyková obrazovka BMW Curved Display, jemne natočená na vodiča. Skladá sa z dvoch opticky spojených displejov. Z 12,3″ virtuálneho kokpitu, na ktorom si viete zobraziť prednú kameru s rozšírenou realitou v reálnom čase so všetkým čo sa deje pred autom a 14,9″ infotainmentu, cez ktorý sa ovláda podstatná časť auta. Ak by vám to nestačilo, môžete využiť aj skvele fungujúci Head-up displej s množstvom funkcií.
Na stredovom tuneli, ktorý je inak spracovaný vynikajúco, nájdete esenciálne tlačidlá vrátane skleneného voliča prevodovky a viacúčelového otočného ovládača iDrive ôsmej generácie verzie 8.5, ktorý umožňuje navigáciu v menu a výber funkcií. Všetko ostatné sa ovláda cez už spomínanú dotykovú obrazovku infotainmentu. Okrem dotyku a iDrive ovládania máte na výber ešte ovládanie gestami. V dolnej lište displeja nájdete niekoľko užitočných a použiteľných skratiek.
Rukopis svetoznámeho skladateľa
Interiér má veľmi pekne spracované a regulovateľné ambientné osvetlenie. Dokonca pri stlačení výstražného znamenia všetkých štyroch smeroviek niekoľko sekúnd bliká v kabíne na červeno. S ambientným osvetlením je aj úzko spätý režim vnútornej atmosféry, ktorý môžete meniť podľa vlastnej chuti. A to cez svoj personalizovaný mód alebo predvolený Efficient, Sport, Expressive, Relax a Digital Art. Každý z nich zmení ambientné podsvietenie, grafiku, ale aj ozvučenie či zatiahnutie roletiek a strešného okna. A ak vám bude napr. smutno za zvukom klasického spaľováka, pomôže vám Iconic Sound, ktorý bol navrhnutý svetoznámym skladateľom Hansom Zimmermanom.
Futuristickú palubnú dosku a časť predných dverí zdobí karbónový dekor s povrchovou úpravou pripomínajúcou živicu, ktorá pôsobí veľmi elegantne a moderne. Pôsobilo to aj dostatočne odolne voči oderom. Všetky štyri dvere majú dotykové podsvietené tlačidlá vo dverách na nastavovanie elektrických predných sedadiel a odomykanie a zamykanie dverí. Dotykovo nastaviteľné ovládanie intenzity fúkania majú aj výduchy, len škoda, že nie sú svetelne označené lebo v tme sme mali problém ich nahmatať.
Auto má skvelý multifunkčný volant s redukovaným mechanickým ovládaním a s možnosťou elektronického nastavenia polohy. Prekvapila nás jeho hrúbka, no veľmi dobre sa drží a je príjemný na dotyk aj vďaka jemnej koži a spracovaniu. Hneď pod volantom nehľadajte rekuperačné páčky, ale Boost páčku, o ktorej si ešte neskôr niečo povieme. Indukčné nabíjanie, na začiatku stredového tunela, ponúka nabíjanie pre 2 smartfóny.
Komfortné sedadlá a miesto pre všetkých
O pohodlie sa starajú veľmi dobré, pohodlné a ergonomicky tvarované elektrické sedadlá s bedrovou opierkou v prevedení Merino Silverstone II/Atlas Grey s pamäťou pre vodiča a nastavením dĺžky sedáku. V prudkých zákrutách držia naozaj skvele, no budete si musieť doplatiť za odvetrávanie. V tejto cenovej kategórii nenájdete ani ich masážnu funkciu, ktorú mala napr. cenovo porovnateľná X5-ka. Zadné sedadlá, delené v pomere 40-20-40 so sklopnou stredovou lakťovou opierkou a otvormi na fľašu či pohár, sú dostatočne pohodlné a podopierajú celú spodnú časť stehien čo sa len tak bežne nevidí.
Priestoru pred kolenami je dostatok, no nad hlavou je ho už poskromne pri výške 185 cm. Vyriešiť by to mohla prichádzajúca Touring verzia. Výduchy v druhom rade sú samostatne zónované a ovládané cez dotykovú obrazovku vďaka 4-zónovej klimatizácii. USB-C porty nájdete priamo na zadnej časti predných operadiel spolu s otvormi na držiak pre tablety. Ozvučenie od Bowers & Wilkins so 17-timi špičkovými reproduktormi má neskutočne kryštálový zvuk. Krásny vizuál dotvárajú aj jeho biele membrány reproduktorov, ktoré prezieravo vykukávajú spoza ochranných mriežok.
Technologicky úplne inde
Technologicky je i5-ka na veľmi vysokej úrovni vďaka rôznym asistentom, radarom a bezpečnostným prvkom. Podvozok a jazdné vlastnosti sú priam ukážkové aj vďaka nízkemu ťažisku. Skvelá je aj zadná natáčacia náprava, ktorá funguje pri nižších rýchlostiach a pomáha k lepšej obratnosti. Podvozok je tichý a kultivovane zvláda aj nerovnosti a posádke ponúka dostatočnú komfortnú jazdu aj vďaka pneumatickému odpruženiu, ktoré udržiava stálu svetlú výšku.
BMW poháňa pohon obidvoch naprav xDrive, kde na každej z nich je uložený jeden elektromotor – vzadu silnejší 250 kW a vpredu o niečo slabší 192 kW. Na nápravách sa nachádzajú aj jednorýchlostné prevodovky a výkonová elektronika. Rozložením hmotnosti tak dáva dobré vyhliadky na športovú jazdu hlavne v zákrutách. Neustále sme mali nutkanie rezať zákruty do plných a skúšať čo to dokáže. A veru, dokázalo to viac, ako sme si mysleli.
Nakláňať sa budete len vy
BMW i5 M60 si zo svojej váhy 2,4 tony vôbec ťažkú hlavu nerobí, práve naopak, nepocítite ju. O akceleráciu, ktorá vás dostatočne zatlačí do sedadiel, sa starajú už spomínané vlastné vyvinuté elektromotory s celkovým výkonom 442 kW (601 k), poriadnym kruťákom 795 Nm a okamžite dostupným výkonom. Najvyšší výkon a teda zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,8 sek viete dosiahnuť práve stlačením páčky Boost, kedy sa zaháji desať sekundové odpočítavanie a vy máte možnosť vyskúšať, kde má hranice váš žalúdok. Náklonov karosérie v zákrutách sa vôbec nemusíte obávať, pretože prakticky neexistovali. Nakláňať sa budete len vy.
Ak budete hľadať rekuperačné páčky, bude to márne. i5 automaticky prispôsobuje svoju regeneráciu brzdnej energie pomocou adaptívnej rekuperácie na základe úrovne batérie a dopravnej situácie, ako napr. pred zákrutou, kruhovými objazdami, križovatkami a pod. Ak vám to nebude stačiť, môžete zapnúť aj vysokú regeneráciu brzdenia v režime B. Zaujímavosťou je aj nový režim Max Range, resp. v našom prípade režim Efficient, ktorý optimalizuje zostávajúce nabitie batérie až o 25 percent obmedzením najvyššej rýchlosti na 90 km/h, vypnutím klimatizácie, kúrenia, vyhrievania sedadiel, volantu a pod.
Ďalšou zaujímavosťou je aj autonómne parkovanie auta cez aplikáciu My BMW bez toho, aby ste v ňom sedeli, prípadne s Parking Assistant Professional si viete natrénovať aj parkovaciu trasu napr. do garáže a pod.
Najväčšia slabina
Batéria s kapacitou 81,2 kWh je asi najväčšia slabina tohto auta, samozrejme za predpokladu, že budete často využívať všetkých 601 koní a dupať pedál na podlahu pri každej príležitosti, prípadne často jazdiť diaľnice. S ľahšou nohou a v režime Eco Pro sa kapacita batérie radí niekde ku štandardu a auto vie jazdiť aj úspornejšie. No povedzme si na rovinu – kto bude s takýmto motorom jazdiť úsporne? Na to môže poslúžiť skôr slabšia verzia i5 eDrive40, resp. i5 xDrive40.
Spotreba na diaľnici, inak výborne odhlučnenej kabíny, pri 110 km/h bola 19,3 kWh, pri 130 km/h 25,4 kWh a v meste okolo 18,5 kWh. Priemerka za celý týždeň bola okolo 23 kWh. Počas merania jazdené prevažne v štandardnom režime. Dojazd, pri prebratí auta, ukazoval 420 km, no ten ani zďaleka nezodpovedá realite. Tá sa pohybovala na úrovni medzi 300 až 350 km, pokiaľ budete jazdiť poväčšine dynamicky. V zime to bude samozrejme ešte o niečo menej.
Podporované je jednosmerné rýchle nabíjanie (DC)
Pri vysokovýkonnej nabíjačke s maximálnym nabíjacím výkonom až 205 kW, dokážete nabiť batériu z 10 na 80 percent za približne 30 minút. Pri rýchlostných staniciach (DC) je to približne 1,5 hodiny, pri striedavom prúde (AC) s výkonom 22 kW (príplatkové) približne 4 hodiny, s pomalším výkon 11 kW to trvá približne 8 hodín. Ak sa rozhodnete pre domáce nabíjanie, tak si počkáte približne 22 hodín. Auto disponuje aj predhrievaním batérie čo sa hodí hlavne v zimných mesiacoch.
Štandard v tejto kategórii
Kufor síce veľkosťou neohúri aj vďaka už spomínanému priestoru v druhom rade, kde sa tentokrát našťastie nešetrilo na mieste pre pasažierov, tak 490 litrov je pre biznis sedan štandardný v tejto triede, aj keď zdvihnuté boky podlahy zužujú už aj tak menšiu plochu kufra. Tú však z časti rozširuje aspoň dvojité dno, kam sa dajú odložiť menšie veci, ako lekárnička alebo dobíjacie káble. V kufri nájdete samozrejme aj súpravu na opravu pneumatík. Veko kufra viete elektricky otvárať a zatvárať či už cez tlačidlo na aute alebo kľúčikom od auta. Z kufra viete sklápať aj zadné sedadlá pomocou páčok a ovládať automatické vysúvanie a sklápanie ťažného zariadenia.
BMW i5 M60 xDrive nemáme takmer čo vytknúť, okrem dojazdu, snáď len odvetrávanie sedadiel, servo dotváranie dverí alebo veľmi lacno vyzerajúce ovládače okien.
Technické údaje
Názov: | BMW i5 M60 |
Motor: | elektrický |
Typ pohonu: | BMW xDrive (4×4) |
Max. výkon: | 442 kW (601 k) |
Max. krútiaci moment: | 795 Nm |
Kapacita batérie: | 81,2 kWh |
Typ batérie: | Lithium-ion |
Maximálna rýchlosť: | 230 km/h |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: | 3,8 s |
Prevodovka: | A1 |
Kombinovaná spotreba (WLTP): | 18,2 – 20,5 kWh/100 km |
Spotreba v teste: | 18,5 – 25,4 kWh/100 km |
Dojazd (WLTP): | 457 – 515 km |
Dojazd v teste: | 300 – 350 km |
Pohotovostná hmotnosť: | 2380 kg |
Celková hmotnosť: | 2895 kg |
Objem batožinového priestoru: | 490 l |
Rozmery d × š × v: | 5060 × 1900 × 1505 mm |
Rázvor: | 2995 mm |
Zákl. cena vozidla: | od 100 310 EUR bez DPH |
Cena test. vozidla: | 126 648 EUR bez DPH |