BMW 520d xDrive Touring – rodinný superman
BMW 520d xDrive Touring – rodinný superman. Nový Touring spája úsporný a výkonný pohon s vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami. Spolu s priestrannou kabínou a kufrom, špičkovými technológiami a nadčasovým dizajnom ho predurčujú na rodinné využitie vďaka jeho všestrannosti.
BMW 5 Touring má dlhú históriu, ktorá sa začala v 70. rokoch. Tento model, známy ako luxusné rodinné kombi, patrí do segmentu stredne veľkých vozidiel a prvýkrát bol uvedený na trh v roku 1973. Prvá generácia si rýchlo získala popularitu vďaka kombinácii výkonu a praktickosti, pričom ponúkala aj pohon všetkých kolies.
Postupným vývojom naprieč generáciami sa päťka neustále vyvíjala, prinášajúc nové technológie, vylepšený dizajn, komfort a praktickosť, pričom si stále zachovávala športovosť aj familiárnosť. BMW 5 Touring sa počas svojej histórie vyvinulo na symbol luxusného rodinného vozidla, ktoré ponúka vynikajúce jazdné vlastnosti a pohodlie pre celú posádku. Nové BMW 5 Touring ôsmej generácie, ktorého verzia sedan bola predstavená na jar 2024, pokračuje v tejto bohatej tradícii.
Dokonalá moderna
Hoci nebýva pravidlom, že ak sa vydarí verzia sedan, rovnako sa vydarí aj kombi, no v tomto prípade sa rodinné kombi skutočne vydarilo. Nech sa naň pozriete z akéhokoľvek uhla, je ťažké mu niečo vytknúť. Jeho čisté línie a moderný dizajn exteriéru, vychádzajúce z päťkového sedanu predstaveného na jar 2024, spolu s športovou dravosťou a rodinnými parametrami predurčujú toto vozidlo stať sa voľbou číslo jedna.
Celá predná časť až po stredový stĺpik je identická so sedanom, vrátane zadných LED svetiel, ktoré spolu s prednými adaptívnymi LED svetlometmi so zatmaveným dizajnom, vďaka balíku M Shadowline, predstavujú ďalší výrazný prvok športového charakteru. Tento exteriér je ukážkou športovej elegancie a zdravého luxusu, ktorú umocňujú prvky z balíkov M Paket, M Sport a M Sport Pro. Predná maska so športovým nárazníkom a ikonickým podsvietením BMW Iconic Glow dodáva vozidlu nezameniteľný charakter.
Bočná silueta zaujme čistými a hladkými prechodmi karosérie a dynamickými líniami so športovými prvkami, ako sú 20″ M disky kolies v dizajne Star-spoke v kombinácii s M Sport brzdami s červenými strmeňmi.
Zadná časť vybavená strešným spojlerom neponúka len elegantný vzhľad, ale aj funkčnosť. Elektricky ovládané dvere batožinového priestoru, tentokrát bez samostatne výklopného okna, sú vybavené ťažným zariadením s vysúvateľnou hlavou. Exteriér vozidla tak dokonale kombinuje estetickú príťažlivosť a praktickosť, čo robí z BMW 520d Touring ideálne vozidlo pre náročných vodičov, ktorí ocenia eleganciu a športový vzhľad, ale aj pre rodiny, ktoré hľadajú všestrannosť a praktickosť.
Pohodlie, priestor a štýl v absolútnej súhre
Interiér je skutočnou oslavou moderných technológií, prémiových materiálov, komfortu a kráľovského priestoru. Pri nástupe vás privíta svetelná projekcia Welcome Light Carpet. Centrom interiéru je BMW Curved Display, ktorý kombinuje 12,3-palcový virtuálny kokpit a 14,9-palcový infotainment displej. Tento zakrivený displej s nemennou kosoštvorcovou grafikou, často kritizovanou, nám naopak neprekážal – pôsobí dynamicky a ponúka široké spektrum funkcií. Menu infotainmentu s množstvom ikoniek a nastavení občas pôsobilo trochu chaoticky, a neraz sme mali chuť ho usporiadať.
Ovládanie si vyžaduje trochu zvyku, ale je veľmi intuitívne a flexibilné – možno ho ovládať dotykom, otočným ovládačom iDrive alebo návykovými gestami, čo ešte viac umocňuje futuristický zážitok. Na stredovej konzole, okrem iDrive, nájdete aj malý volič automatickej prevodovky, elektronickú brzdu a indukčnú nabíjačku pre dva smartfóny.
V rámci príplatkovej výbavy M Sport a M Sport Pro sú použité športové doplnky, ktoré interiéru dodávajú športový charakter, ako napríklad bezpečnostné M pásy, M strop či M kožený volant s pádlami a skosenou spodnou časťou. Tento volant je nielen esteticky príťažlivý, ale aj veľmi príjemný na dotyk a poskytuje skvelú kontrolu pri riadení. Palubná doska je zdobená brúseným hliníkom, čo vytvára prémiový vzhľad.
Predné sedadlá sú športové, elektricky nastaviteľné a ventilované. Zadné sedadlá sú taktiež nadmieru pohodlné s predĺženými sedákmi, ktoré podopierajú celú stehennú časť, čo oceníte pri dlhých cestách. Vďaka štvorzónovej klimatizácii, ovládanej cez displej, si každý cestujúci môže jednoducho prispôsobiť teplotu podľa svojich preferencií. USB-C porty na zadnej strane predných sedadiel poskytujú dostatok možností na pripojenie a nabíjanie zariadení.
Panoramatické strešné okno, ktoré sa šikovne vysúva spredu, je praktickejšie než štandardné zadné vysúvanie, a rozjasňuje kabínu. Spolu s veľkými presklenými plochami vytvára vzdušný a otvorený priestor. Navyše, BMW ponúka rôzne My Modes režimy – PERSONAL, SPORT (vrátane SPORT PLUS), EFFICIENT, EXPRESSIVE a RELAX – ktoré vám umožňujú prispôsobiť atmosféru a odozvu vozidla podľa aktuálnej nálady či štýlu jazdy. Vašu náladu vám vylepší aj prémiové audio od Harman/Kardon.
Veľký dôraz bol kladený na praktickosť, čo sa odzrkadľuje aj v batožinovom priestore s kapacitou 570 litrov, ktorý sa po sklopení zadných sedadiel zväčší až na 1700 litrov. Zadné sedadlá, delené v pomere 40:20:40, možno sklopiť priamo z kufra, čím vzniká takmer rovná ložná plocha. Kufor je vybavený dvojitým dnom, bočnými sieťkami a háčikmi na uchytenie nákladu. Dvere kufra možno otvoriť gestom pomocou nohy a pri zatváraní je k dispozícii možnosť ich uzamknutia jedným tlačidlom.
Efektivita je priam ukážková
Nový Touring ponúka pohonnú jednotku, ktorá spája výkon s efektívnosťou. Naftový 4-valec s objemom 2,0 litra dosahuje výkon 145 kW (197 k) a 400 Nm, ktorý je dostupný už pri 1500 otáčkach za minútu. V spojení s 8-stupňovou automatickou prevodovkou Steptronic auto zrýchľuje na stovku za 7,5 sekundy. Motor využíva mild-hybridnú technológiu s 8 kWh batériou a 48V štartér-generátorom, ktorý poskytuje dodatočný výkon 25 Nm a zabezpečuje hladké štarty a rozjazdy, čím znižuje záťaž na motor. Vodič má k dispozícii aj Boost mód, ktorý na 10 sekúnd dodá ešte vyšší výkon, čo oceníte pri predbiehaní alebo dynamickej jazde. Prechodom do športového režimu a využitím radiacich pádel sa vizuálna dravosť premení aj na tú skutočnú.
BMW 520d Touring je vybavené systémom xDrive, ktorý zabezpečuje perfektnú trakciu a stabilitu na každom povrchu. V zákrutách sa vozidlo obdivuhodne drží na vozovke vďaka rovnomernému rozloženiu hmotnosti medzi nápravami, tuhými tlmičmi a športovým odpružením. Adaptívne odpruženie prispieva k maximálnemu pohodliu a absorbuje väčšinu nerovností, pričom v športovom režime podvozok stuhne, čo zvyšuje dynamiku a stabilitu v zákrutách. Znížený podvozok, pevnejšie pružiny a stabilizátory ešte viac podčiarkujú športový charakter vozidla.
Efektivita tohto modelu je naozaj ukážková. Pri prevzatí vozidla mal odhadovaný dojazd 1187 km, čo je naozaj pôsobivý údaj. Pri štandardnej jazde so 60 l nádržou sa reálny dojazd s vysokou pravdepodobnosťou prehupne cez 1000 km. S takýmto dojazdom budú letné dovolenky veľmi žiadané. Pri všetkých týchto spomenutých výkonnostných parametroch bola spotreba viac ako dobrá. Na diaľnici pri 110 km/h bola spotreba 4,8 litra a pri 130 km/h sme neprekročili 6 litrov. Na okreskách to bolo 4,5 litra a v meste do 6,5 litra. Kombinovaná spotreba sa pohybovala na úrovni 5,9 l/100 km.
Bezpečnosti niet čo vytknúť
Súčasťou výbavy sú balíky Driving Assistant Professional a Innovation, ktoré ponúkajú široké spektrum asistenčných systémov, starajúcich sa o ochranu vodiča a pasažierov a pomáhajúce pri prevencii nehôd. Robustná karoséria a inovatívne bezpečnostné prvky, ako pokročilé systémy riadenia stability a trakcie a ďalšie, zabezpečujú vysokú úroveň bezpečnosti. Nechýba ani zjednodušenie parkovania prostredníctvom kamier a senzorov, ktoré poskytujú 360-stupňový pohľad na okolie vozidla. Systém nočného videnia s varovaním pred chodcami posilňuje bezpečnosť aj pri jazde v zhoršených svetelných podmienkach.
Technické údaje
Názov: | BMW 520d xDrive Touring |
Motor: | 2.0 l naftový mild hybrid |
Zdvihový objem: | 1 995 cm3 |
Max. výkon: | 145 kW (197 k) / / 4 000 ot/min |
Max. krútiaci moment: | 400 Nm / 1 500 – 2 750 ot/min |
Max. rýchlosť: | 218 km/h |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: | 7,5 s |
Prevodovka: | A8 Steptronic |
Kombinovaná spotreba: | 5,7 – 6,2 l/100 km |
Spotreba v teste: | 5,9 l/100 km |
Emisie CO2: | 150 – 163 g/km |
Pohotovostná hmotnosť: | 1 970 kg |
Celková hmotnosť: | 2 555 kg |
Rozmery d × š × v: | 5 060 x 1 900 x 1 515 mm |
Rázvor: | 2 995 mm |
Základná cena: | od 65 500 EUR bez DPH |
Cena testovaného vozidla: | 76 883 EUR bez DPH |