Alfa Romeo Giulia – Vášnivá Talianka, ktorá vás nikdy neomrzí
Alfa Romeo Giulia – Vášnivá Talianka, ktorá vás nikdy neomrzí. Alfa Romeo Giulia v špeciálnej edícii Tributo Italiano je oslavou talianskeho dizajnu, precízneho remesla a šoférskej vášne.
Spája výkonný motor, legendárne jazdné vlastnosti, strhujúcu dynamiku a nezameniteľnú DNA značky, vďaka čomu ponúka dokonalú rovnováhu medzi športovosťou a každodennou využiteľnosťou. Giulia nie je len auto – je to emócia na kolesách, ktorá vás vytrhne zo šedého priemeru a prebudí vo vás pravého automobilového nadšenca.
Alfa Romeo Giulia sa prvýkrát objavila v roku 1962 ako športový sedan, ktorý spájal ľahkú konštrukciu, výkonný motor a vynikajúcu ovládateľnosť. Jej charakteristický taliansky dizajn a pretekárska DNA ju rýchlo preslávili a spravili z nej jednu z najikonickejších limuzín svojej doby. Po dlhej prestávke sa v roku 2015 vrátila na scénu v modernej podobe, pričom si zachovala všetky tradičné hodnoty Alfy – vášeň, dynamiku a sofistikovanosť.
Giulia si od svojho návratu vyslúžila obrovské uznanie za špičkovú jazdnú dynamiku, precízne riadenie a nadčasový dizajn. V poslednom desaťročí prešla viacerými vylepšeniami, pričom si vždy zachovala nezameniteľný taliansky temperament. V roku 2020 prišla modernizácia, ktorá priniesla vylepšený interiér a nové technológie. Facelift v roku 2023 sa zameral predovšetkým na digitálny kokpit a prepracované svetlomety, aby model držal krok s konkurenciou.
Špeciálna edícia Tributo Italiano je vyvrcholením tohto evolučného procesu. Vyzdvihuje športové gény Giulie a vzdáva hold legendárnej histórii značky. Prináša špeciálne prvky, vylepšenú výbavu a technológie, ktoré ešte viac podčiarkujú charakteristickú taliansku vášeň pre jazdu.
Vyzerá rovnako dobre, ako jazdí
Alfa Romeo si vždy zakladala na tom, že jej autá musia vyzerať rovnako dobre, ako jazdia. Giulia Tributo nie je výnimkou – jej dizajn je kombináciou elegancie, agresivity a precíznych línií, ktoré evokujú pohyb aj vtedy, keď vozidlo stojí. Dominantou prednej časti je ikonický dizajn Trilobo, ktorého stredobodom je typická maska Scudetto so zvýrazneným čiernym lemovaním. Dopĺňajú ju full LED matrix svetlomety s novým svetelným podpisom. Nechýbajú ani agresívne červené brzdové strmene.




Talianska trikolóra na spätných zrkadlách zdôrazňuje hrdý pôvod značky. Silueta vozidla je nízka, svalnatá a napnutá ako šprintér na štartovej čiare, pričom dlhá kapota a krátke previsy podčiarkujú jej dynamický postoj.



Giulia si zachovala zadnú časť s charakteristickým dizajnom, no dostala prepracované LED svetlá s tmavým tónovaním. Masívny difúzor s integrovaným dvojitým výfukovým systémom, umiestneným na krajoch, pôsobí agresívne a dotvára športový charakter tohto sedanu. Giulia Tributo stojí na 19″ kolesách s charakteristickým dizajnom Teledial, inšpirovaným legendárnymi modelmi značky.





Všetko sa točí okolo vodiča
Kabína Giulie Tributo je miestom, kde sa spája talianska precíznosť, kvalitné materiály a moderné technológie. Hlavnú úlohu tu hrá vodič – všetko je orientované tak, aby mal dokonalý prehľad a kontrolu nad vozidlom. Palubná doska je potiahnutá kvalitnou kožou s červeným prešívaním, pričom hliníkové dekoračné lišty a chrómové prahy dverí dodávajú interiéru prémiový nádych. Športový multifunkčný volant perfektne padne do rúk a ukrýva pravé hliníkové pádla radenia.





Pred vodičom sa nachádza 12,3-palcový plne digitálny TFT prístrojový panel, ktorý ponúka viacero zobrazovacích režimov a poskytuje detailné informácie o jazde. Stredový 8,8-palcový infotainment systém podporuje Apple CarPlay aj Android Auto, ale len cez kábel . Rozhranie infotainmentu by mohlo byť trochu intuitívnejšie a modernejšie.


Široká stredová konzola ponúka dva držiaky na poháre, tradičnú radiacu páku, otočný ovládač a prepínač jazdných režimov – DNA. O prémiový zvuk, opäť vďaka výbave Tribute, sa mi staral kvalitný audiosystém Harman/Kardon so 14 reproduktormi.





Športové kožené sedadlá, ktoré sú vyhrievané spolu s volantom, majú výrazné bočné vedenie. Sú pohodlné, no pre objemnejších ľudí môžu byť trochu tesnejšie, keďže sú užšieho tvaru. Zadné sedadlá s výklopnou stredovou opierkou v tvare vaničky sú tiež dostatočne pohodlné. Miesta na nohy síce nie je na rozdávanie, najmä pri vyšších osobách, ale dvaja dospelí s výškou 180 cm sa tu stále usadia relatívne pohodlne.





Batožinový priestor s objemom 480 litrov určite poteší, no jeho dno je pomerne hlboké a nakladacia hrana zas vysoká, čo môže sťažiť manipuláciu s ťažšími, resp. objemnejšími predmetmi. Menší úložný priestor sa nachádza aj v dvojitom dne, kde je umiestnená poistková skrinka.



Dynamika a stabilita, ktorá vás dostane
Pod kapotou Giulie bije 2,0-litrový benzínový štvorvalec s výkonom 280 koní a 400 Nm. V spojení s osemstupňovou automatickou prevodovkou ZF a pohonom všetkých kolies Q4 dosahuje skvelú dynamiku a zrýchlenie z 0 na 100 km/h len za 5,2 sekundy. Okrem všetkých stabilizačných a bezpečnostných systémov je nemenej dôležitým prvkom diferenciál s obmedzenou svornosťou Alfa Q2. Ten zlepšuje trakciu, stabilitu a precíznosť riadenia, najmä pri rýchlych prejazdoch zákrut a náročných podmienkach. Pri akcelerácii a prejazde zákrut presmeruje viac výkonu na vonkajšie koleso, čím minimalizuje nedotáčavosť a maximalizuje priľnavosť.
Jeho hlavnou úlohou je optimálne rozdeľovať krútiaci moment medzi predné alebo zadné kolesá, čím umožňuje vozidlu rýchlejšie reagovať na pohyby volantu a zabezpečuje lepšiu kontrolu pri dynamickej jazde. Na rozdiel od elektronicky riadených systémov Q2 funguje mechanicky – využíva lamelovú spojku alebo planétový mechanizmus, vďaka čomu je spoľahlivý, predvídateľný a okamžite reaguje na zmeny trakcie. Výbava Tributo prináša aj adaptívne tlmiče, ktoré sú riadené systémom Alfa Active Suspension. Ten prispôsobuje ich tuhosť podľa zvoleného jazdného režimu a aktuálnych jazdných podmienok, čím zvyšuje stabilitu aj komfort.
Vodič má na výber tri jazdné režimy Alfa DNA: Dynamic – pre športovú jazdu s ostrejšou odozvou plynu, tuhším riadením a precíznejšou kontrolou podvozka, Natural – vyvážená voľba pre každodenné používanie, ktorá kombinuje komfort a plynulosť jazdy a Advanced Efficiency – režim optimalizovaný na úsporu paliva, s jemnejšími reakciami a ekologickejšou prevádzkou. Vďaka nízkemu ťažisku, dobre rozloženej hmotnosti, precíznemu riadeniu a perfektne naladenému podvozku ponúka Giulia strhujúci zážitok z jazdy, ktorý svojím charakterom pripomína športové vozidlá. Napriek svojej športovej DNA si však zachováva vysokú úroveň komfortu a pohodlia.
Alfa Romeo Giulia – Vášnivá Talianka, ktorá vás nikdy neomrzí
Zo spotreby si ťažkú hlavu nerobte
Kto si kupuje Alfu, ten si ju nekupuje kvôli spotrebe, ale v prvom rade kvôli emócii a zážitku z jazdy. Giulia vám dá to, čo vám nedá drvivá väčšina bežných sedanov, a preto aj spotreba sa mi pri športovej jazde nevedela často dostať pod 15 l na 100 km. No ak uberiete z plynu a budete s ňou jazdiť bežným spôsobom, dostanete sa na 9,5 l v meste, 7,2 l na okreskách a pri diaľničnej rýchlosti 110 km/h na 6,5 l. Pri 130 km/h sa spotreba pohybuje niečo nad osem litrov, čo je na výkon a charakter vozidla stále priaznivá hodnota. Priemerná spotreba počas celého testu sa pohybovala okolo deviatich litrov, pričom jazda prebiehala prevažne v meste a na okreskách v športovejšom štýle.
Záver
Giulia je dokonalým zosobnením špičkových jazdných vlastností, prémiových materiálov a exkluzívneho talianskeho štýlu. Spája emocionálny pôžitok z jazdy s každodennou rutinnou jazdou, pričom v sebe nesie nezameniteľnú vášeň, akú dnes v sedanoch nájdete len zriedka. Ak hľadáte auto, ktoré vás nebude len prevážať z bodu A do bodu B, ale pri každej jazde vám rozbúcha srdiečko a vyčarí úsmev na tvári, vášnivá Talianka, ktorá vás nikdy neomrzí, je tou správnou voľbou.
Technické údaje
Názov: | Alfa Romeo Giulia Tributo Italiano |
Motor: | 2.0 Turbo benzínový štvorvalec |
Zdvihový objem: | 1995 cm³ |
Max. výkon: | 206 kW (280 k)/5250 ot./min |
Max. krútiaci moment: | 400 Nm/2250 ot./min |
Max. rýchlosť: | 240 km/h |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: | 5,2 s |
Prevodovka: | 8-st. automatická |
Kombinovaná spotreba (WLTP): | 7,7 – 8,0 l/100 km |
Spotreba v teste: | 9 l/100 km |
Emisie CO2: | 174 – 181 g/km |
Pohotovostná hmotnosť: | 1 520 kg |
Celková hmotnosť: | 2 060 kg |
Rozmery d × š × v: | 4650 × 2024 × 1438 mm |
Rázvor: | 2 820 mm |
Základná cena: | od 40 408 EUR bez DPH |
Cena testovaného vozidla: | 49 200 EUR bez DPH |