Testy nákladných vozidiel

Najvyšší čas

Najvyšší čas. Scania druhou generáciou svojho elektrického ťahača dokazuje, že je čas ísť ďalej. Pre predstavenie si vybrala Nórsko, krajinu zasľúbenú elektrifikácii.

Nórsko je na jednej strane významným producentom ropy a zemného plynu, na druhej strane je známe vysokou mierou elektrifikácie svojho vozového parku. Trend elektrifikácie je už na vysokej úrovni aj v segmente nákladných vozidiel. Dôvodom nie je tlak úradov, ale to, že si to želajú zákazníci, pre ktorých dopravcovia prepravujú tovar, a teda aj dopravcovia samotní.

Až 64 ton

A práve v Nórsku Scania predstavila druhú generáciu svojho elektrického kamiónu pre ťažkú miestnu distribúciu. Celková hmotnosť súpravy totiž môže dosiahnuť až 64 ton. Môžete si vybrať medzi kabínou S a R, ťahačom návesov a sólo podvozkom, vozidlami s dvojitou a trojitou nápravou, rôznymi dĺžkami rázvoru, rôznymi pomermi náprav… Čo sa týka motorov, máte na výber z dvoch výkonových verzií – 400 alebo 450 kW (544 alebo 612 k), a to hovoríme o trvalom výkone. Špičkové hodnoty sú 411 kW (559 k), resp. 511 kW (695 k). Krútiaci moment vrcholí hodnotou 2800, resp. 3500 Nm. To sú parametre, ktoré prekonávajú väčšinu naftových vozidiel na cestách.

Súprava akumulátorov je modulárna, namontovaná na bokoch rámu medzi nápravami a má maximálnu kapacitu 624 kWh. Z toho Scania nastavuje takzvané SoC okno na 75 alebo 83 %, a to v závislosti od požiadaviek zákazníka. Pri 75% okne je využiteľná kapacita 468 kWh. Dojazd samozrejme závisí od mnohých faktorov – hmotnosti súpravy, topografie a charakteru trasy, charakteru a hustoty prevádzky, počasia, štýlu jazdy atď., ale pri 40-tonovej súprave môžeme hovoriť o 350 km. Prax však ukazuje, že je možné dosiahnuť aj dlhší dojazd.

Najvyšší čas
Pri prvej generácii mali elektrické Scanie nabíjací konektor vpredu, teraz je na boku vozidla

Pohonná jednotka s označením CM6-3 pracuje s tromi elektromotormi a šesťstupňovou prevodovkou. Hnací elektromotor je pomerne konvenčný typ s permanentnými magnetmi, ale prevodovka je dvojosá bezspojková. A práve zostávajúce dva elektromotory umiestnené na prevodovke slúžia na to, aby radenie jednotlivých rýchlostných stupňov bolo rýchle, plynulé a bez prerušenia toku výkonu.

Najvyšší čas
Dvojosá šesťstupňová prevodovka Scanie

Kľúčom je batéria

Scania nepoužíva čínske akumulátory, ale odoberá ich od švédskej spoločnosti Northvolt. Ich životnosť je 1,5 milióna kilometrov a Scania uvádza, že kľúčovým rozdielom oproti konkurenčným batériám je možnosť nabíjať pri 100% SoC okne bez najmenšieho vplyvu na životnosť. A čo viac, od takmer prázdneho až po takmer plný akumulátor sa môžu nabíjať veľmi podobnou rýchlosťou. To je dôležité pre plánovanie nabíjania.

Najvyšší čas
Hneď od prvého momentu sa akumulátor nabíjal vysokým výkonom

U elektrických ťahačov totiž nedopĺňate energiu z prázdneho stavu do plného ako u dieselových ťahačov, ale až sa naskytne príležitosť – podľa plánu trasy alebo prestávok. Maximálny nabíjací výkon je 375 kW, z prázdneho stavu do plného teda nabijete za 83 minút. Kamión je len jedna vec, a dokonca sa hovorí, že je to tá najjednoduchšia vec v celej mozaike. Naozaj dôležité sú ostatné veci – nabíjanie, plánovanie trasy a logistika, servis, digitálne služby atď. a samozrejme ziskovosť… Scania má na to všetko riešenie.

Najvyšší čas
Nabíjací konektor je typu CCS

Na vlastnej koži

Organizátori pre nás pripravili šesť vozidiel, ktoré sme si mohli vyskúšať. Už diaľnica ukázala, že elektrický pohon je tichý, výkonný a ide plynule, ale až jazda pozdĺž jazera Mjøsa nám túto rovinu elektrického pohonu rozvinula naplno. Vedľa jazdy po ceste plnej zákrut sme totiž mohli obdivovať okolie úplne inak ako z dieselu. Je prakticky úplne bezhlučný – len jemné aerodynamické hučanie, bez najmenšieho náznaku šklbania prevodovky spôsobeného radením.

Toto je súprava, s ktorou som jazdil

Skutočne, za celú trasu sme zaznamenali snáď dvakrát, kedy prevodovka preradila, s priamou reakciou na plyn bez najmenšieho oneskorenia, napriek tomu s naozaj silným záťahom. Klesanie zase ukázalo, že na rozdiel od dieselu je možné pri elektrickom pohone získať výkon späť. Pri jednom z dlhších zjazdov sa nám podarilo rekuperovať 5% kapacity akumulátora, zo 46% sme sa dostali na 51%! A samozrejme aj sila elektrickej motorovej brzdy a fakt, že aj pri brzdení motorom na maximálny výkon je v kabíne ticho.

Vozidlo sa ovláda rovnako ako s dieselovým pohonom, napríklad motorová brzda však má rýchlejšie reakcie

Z pohľadu vodiča si teda trúfame tvrdiť, že kto raz vyskúša elektrický pohon, už sa k naftovému nevráti. Ide len o to, či je elektrický pohon vhodný pre váš typ prevádzky a či vám vyjdú aj počty. Koniec koncov cena elektrického vozidla je stále viac ako dvakrát vyššia ako cena porovnateľného vozidla dieselového.

Moja spotreba bola 132,4 kWh na 100 km

Trasu dlhú 185 km sme absolvovali s priemernou spotrebou 132,4 kWh/100 km. Ale mnohokrát sme pred zákrutou brzdili viac, než sme mali, lenže jednoducho sme do nej nevideli. Pre vašu informáciu: plánovaná spotreba na tejto trase je 162 kWh/100 km.

Domáce čísla

Novú generáciu elektrickej Scanie už vyskúšali dve slovenské spoločnosti – Metrans a AB-Sped. Vodič spoločnosti Metrans hovorí: „Jazdné vlastnosti a dynamika 30t súpravy sú úplne skvelé.“ A Peter Lanka, vedúci cestnej dopravy v spoločnosti Metrans, dodáva: „Prevádzkujeme kombinovanú dopravu, ktorá by mala jazdiť v okruhu 150 km od terminálu. Preto potrebujeme dojazd približne 300 kilometrov na jedno nabitie. Scania nás presvedčila, že túto úlohu splní. Požadovaný dojazd bez problémov prekonala a s 30-tonovou súpravou zvládla prejsť 440 kilometrov.“
„Scania 40 R nás hneď prvý deň presvedčila, že na našej trase medzi Galantou a Ilavou prejde so 40t súpravou takmer 400 km. Vozidlo sme tiež vyskúšali na rýchlonabíjacej stanici a vieme, že pri našej spotrebe dokážeme 300 km dojazdu nabiť za 60 minút. Aj na diaľniciach sa spotreba pohybuje v rozumných medziach okolo 112 kWh/100 km, a to aj napriek silnému vietoru a pneumatikám s vyšším valivým odporom,“ hovorí majiteľ spoločnosti Anton Bolega, ktorý väčšinu testovacích kilometrov najazdil sám.

Zdroj
foto: autor a archív
Editor
Peter Magerčiak

Prečítajte si aj

Back to top button