Cestná doprava

Fuso eCanter – Nejde proti prúdu

Fuso eCanter – Nejde proti prúdu. V poslednej dobe sa stalo zvykom, že nové generácie úžitkových a nákladných vozidiel sa uvádzajú najprv ako čisto elektrické. A inak to nie je ani v prípade ľahkého nákladného vozidla Fuso eCanter. Ako jediní novinári z Česka sme sa vydali do Portugalska, aby sme ho dôkladne preskúmali a krátko sa ním aj zviezli.

Fuso Canter je malý nákladný automobil, ktorý so svojou koncepciou a celkovou hmotnosťou do 8,5 tony nemá u nás príliš veľa konkurentov. V Česku sa ich ročne predá viac ako 100 kusov. Výroba modelu prebieha v portugalskom závode Mitsubishi Fuso Truck Europe v Tramagale (pozri vložený článok), kde sa tento rok v máji rozbehla aj produkcia novej generácie, a to najprv v elektrickej verzii eCanter.

Česko patrí medzi prvých 17 európskych krajín, kde sa eCanter už predáva

42 variantov

Nový eCanter sa rovnako ako jeho konvenčný predchodca ponúka v štyroch hmotnostiach: 4,25 t; 6 t; 7,49 t a 8,55 t, s kabínami Standard (šírka 1 695 mm) a Comfort (šírka 1 995 mm) a so šiestimi rázvormi: 2 500 mm; 2 800 mm; 3 400 mm; 3 850 mm; 4 450 mm a 4 750 mm. Zásadný rozdiel oproti predchádzajúcemu eCanteru, ktorý bol na trh uvedený v roku 2017, spočíva vo väčšej možnosti konfigurácie celkovej kapacity akumulátorov, a tým aj dojazdu. Dohromady eCanter ponúka 42 variantov, prevezie až 4,5 tony nákladu a naložíte naň pokojne aj 16 europaliet.

Od 80 do 200 km

Model eCanter môže byť podľa veľkosti rázvoru vybavený jedným (S), dvoma (M) alebo tromi (L) akumulátormi typu LFP (LiFePo4). Maximálna kapacita jedného 350 kg vážiaceho zväzku je 41,3 kWh (využiteľná 39 kWh) a eCanteru garantuje dojazd až 70 km. Variant M má celkovú kapacitu 82,6 kWh (77,6 kWh) a dojazd až 140 km, verzia L disponuje 123,9 kWh (116 kWh) a 200 km. Existujúci eCanter mal jediný akumulátor s kapacitou 81 kWh, zaisťujúci dojazd cca 100 km.

Fuso eCanter je štandardne vybavený pomalým AC nabíjaním s 22 kW, ako aj rýchlym DC nabíjaním so 104 kW, resp. 11 a 70 kW pri najmenšej verzii S. Dobíjacie časy z 0 na 90 % sú 4 h 12 min vs. 36 min (S); 4 h 54 min vs. 44 min (M) a 6 h vs. 1 h 15 min (L). Akumulátory možno pri nabíjaní síce predhriať, avšak iba pri pomalom nabíjaní a podmienkou je aj 100 % SOC. Kabínu zatiaľ vopred vyhriať nemožno, táto možnosť bude k dispozícii až v priebehu budúceho roka.

Novinkou je aj digitálny prístrojový štít

eAxle

Vďaka konštrukcii hnacieho reťazca môže mať aj najkratší eCanter s rázvorom 2 500 mm dva súbory akumulátorov. Podobne ako jeho väčší koncernový súrodenec Mercedes-Benz eActros totiž používa zadnú nápravu eAxle, tiež označovanú ako EDM (Electric Driver Modul). V jednom konštrukčnom celku je trakčný elektromotor, invertor a jednostupňová redukcia, vďaka čomu nemá eCanter klasický kardan a akumulátory môžu byť umiestnené naprieč.

Avšak, na rozdiel od modelu eActros nie je EDM súčasťou zadnej nápravy. Výrobca ponúka dva varianty elektromotora s maximálnym výkonom 110 kW (150 k), resp. stálym výkonom 85 kW (110 k), a 129 kW (175 k), resp. 110 kW (150 k). Oba ale majú rovnaký maximálny krútiaci moment 430 Nm, resp. stály krútiaci moment 250 Nm. Slabší motor je vyhradený pre verzie 4,25 a 6 t, silnejší pre 7,49 a 8,55 t.

Stále svoj

Model Fuso eCanter sa nikdy nehral na Rolls-Royce medzi nákladiakmi, vždy to bol jednoduchý a odolný pracovný nástroj, ktorý svojho vodiča zbytočne nerozmaznával. Ani priestornosťou kabíny, ani použitými materiálmi či komfortom perovania. A to sa nezmenilo ani s novou generáciou. Vonkajší dizajn je síce o niečo modernejší, od svojho predchodcu sa ale zase až tak nelíši. Aspoň na prvý dojem, čo bol asi aj zámer.

Nezmenila sa ani výška kabíny, takže pri prvom nastupovaní sme si opäť udreli hlavu o rám dverí. Fuso eCanter však dostal novú, modernejšiu prístrojovú dosku, ktorej horný diel je vyrobený z tmavšieho plastu. Celkovo vyzerá lepšie než predtým, avšak stále z neho cítiť ázijský dizajnový štýl. Novinkou je elektronická parkovacia brzda alebo digitálny prístrojový štít. Volant môže mať kožené čalúnenie, je multifunkčný a možno ho nastaviť aj výškovo.

Bez kľúča

Namiesto kľúča či tlačidla sa eCanter oživuje otočným plastovým výliskom v spínacej skrini. Ním sa najskôr otočí o dve pozície, chvíľu je potrebné počkať, kým nabehnú všetky systémy, a potom sa znova otočia. V momente, keď na prístrojovej doske prestane blikať zelené svetlo a trvalo svieti, eCanter je pripravený vyraziť.

Klasickú radiacu páku tu nahrádza volič, ktorý funguje ako joystick, vracia sa do základnej pozície. Má iba tri pozície – R, N a D, parkovacia sa aktivuje tlačidlom. Voličom sa súčasne nastavuje úroveň rekuperácie a tým aj brzdný výkon. Defaultne je nastavená úroveň 2, zodpovedajúca účinku bežnej motorovej brzdy. Mód 3 umožňuje jednopedálové ovládanie, 0 funguje ako plachtenie a 1 je niečo medzi. Rekuperácia však prebieha aj klasickým brzdením, miera sa zobrazuje na digitálnom prístrojovom štíte.

Rýchle nabíjanie pomocou CCS2 zvláda výkon 70, resp. 104 kW

Chcelo to náklad

V jednoduchosti je krása – aj preto nemá eCanter vzduchom odpruženú kabínu a na jazde to logicky poznať. Prvá časť testovacích jázd viedla po rozbitých cestičkách v blízkosti okruhu Estoril, a to za volantom typu 4C15e s jedným akumulátorom a valníkovou nadstavbou. Bohužiaľ, bola pre nás nepochopiteľne prázdna, takže tuhé perovanie z nás skoro vytriaslo dušu. Je to škoda, pretože vieme, čo dokáže s komfortom urobiť aj pol tony nákladu. A predovšetkým testovať nákladné vozidlo bez zaťaženia stráca tak trochu zmysel. Budeme si musieť počkať na domáci test.

Druhá časť testovania prebiehala priamo na pretekárskom okruhu Estoril a k dispozícii sme mali dva valníky a jednu skriňovú nadstavbu s druhým najdlhším rázvorom. Opäť boli prázdne, avšak táto časť mala za úlohu vyskúšať ovládateľnosť, manévrovateľnosť (aj s najdlhším rázvorom je polomer otáčania excelentný), akceleráciu (maximálna rýchlosť je 89 km/h), brzdenie, odhlučnenie kabíny alebo funkciu rekuperácie. A práve nízka úroveň hlučnosti a nulové vibrácie sú hlavným dôvodom, prečo by nám neprekážalo s eCanterom jazdiť.

Pripravený na nadstavby

Fuso Canter je veľmi obľúbený v rámci montáže nadstavieb. Okrem najčastejších skríň, valníkov a sklápačiek sa naň montujú aj hákové nosiče kontajnerov alebo nadstavby na zvoz odpadu. Výrobca počíta s rovnakou univerzálnosťou aj v prípade eCantera, preto ponúka dva typy ePTO, líšiace sa výkonom, typom výstupu aj otáčkami. Výkonnejší, s priamym výstupom, ponúka maximálnych 222 Nm/27 kW (po dobu 5 minút), resp. stálych 166 Nm/17 kW, v oboch prípadoch sú maximálne otáčky 2 000 min-1. Druhý, s remeňovým prevodom, síce točí až 7 000 min-1, ale na výstupe ponúka 64 Nm/26 kW, resp. 46 Nm/17 kW. Budúci rok by mal byť eCanter pripravený aj na zložitejšie nadstavby, ako sú zdvíhacie plošiny, cisterny, polievacie vozidlá či zametače.

Fuso eCanter má v ponuke dva typy ePTO

Štvrť milióna

Fuso Canter sa v továrni Mitsubishi Fuso Truck Europe v portugalskom Tramagale vyrába od roku 1980 a do dnešného dňa z výrobných liniek zišlo štvrť milióna vozidiel v piatich generáciách. Spolu so súčasnou generáciou sa v máji rozbehla aj produkcia novej. Z tohto závodu sa vozidlá vyvážajú do 32 krajín Európy plus do Maroka, najväčšími trhmi boli v roku 2022 Francúzsko, Taliansko a Nemecko. Zaujímavosťou tejto továrne je fakt, že pätinu z 500 zamestnancov tvoria ženy.

Lepšie zvládajú manuálne náročné práce a aj tie, kde sú potrebné ich menšie ruky, ktoré sa ľahšie dostanú do horšie prístupných miest. Továreň v Tramagale sa snaží o maximálnu udržateľnosť výroby, do roku 2040 chce byť CO2 neutrálna. Už dnes 1 200 solárnych panelov vyrobí ročne 350 MW elektriny, v pláne je zvýšenie na 600 MW. Až 60 % odpadovej vody sa vracia späť do výroby.

Nový eCanter sa vyrába na rovnakej linke ako ten existujúci

Zdroj
transport.sk
Editor
MŠ, foto: autor

Prečítajte si aj

Back to top button