PRVÁ JAZDA: Nová generácia nákladných vozidiel DAF
Odhalenie novej generácie nákladných vozidiel DAF na seba pútalo obrovskú pozornosť a prvé skúsenosti ukazujú, že právom. Prináša nový level komfortu vodiča a prepracované boli aj prvky hnacej línie.
Holandský výrobca patriaci do skupiny PACCAR mohol ako prvý využiť zmenu legislatívy, ktorá sa týka hmotnosti a rozmerov nákladných vozidiel. A využil ju naplno. Výsledkom je trojica nových kabín: XF, XG a XG+. Kým kabíny radu XF vodiči a dopravcovia veľmi dobre poznajú, kabíny XG a XG+ sú úplnou novinkou.
Veľa, naozaj veľa miesta pre vodiča
Kabína XF novej generácie je oproti tej súčasnej vpredu dlhšia o 160 mm, z čoho časť tvorí zmena dizajnu kabíny a časť vnútorný priestor pre vodiča. V kabínach XG a XG+ je k spomínaným 160 mm vpredu pridaných 330 mm vzadu, avšak v tomto prípade ide o celkový nárast vo vnútri kabíny, teda priamo v prospech priestoru pre vodiča. Rozdiel medzi kabínami XG a XG+ je vo vnútornej výške.
V XG je vnútorná svetlá výška 2 105 mm a 1 980 mm nad tunelom, ktorý má 125 mm, v XG+ máte k dispozícii výšku 2 220 mm, nad tunelom je to 2 170 mm. Chýbajúcu rovnú podlahu vďaka doslova kráľovskej výške nad hlavou vôbec nevnímate. Práve naopak, zaujme vás obrovský priestor, ktorý tieto kabíny ponúkajú. Najväčšia z nich, kabína XG+, poskytuje až 12,5 m3 priestoru. Tento masívny nárast umožnila zmena legislatívy týkajúca sa hmotnosti a rozmerov. DAF ju naplno využil a vytvoril kabínu, ktorá posúva pohodlie vodiča na novú úroveň.
Digitálne prostredie za volantom
Do kabíny sa nastupuje pomocou troch schodov, pričom druhý schod je prispôsobený tak, aby si na ňom vodič mohol odkladať topánky. Má dokonca gumenú izoláciu na dverách. Zásadná zmena čaká vodiča za volantom. DAF úplne opustil analógové budíky a v novej generácii nájdete už iba digitálny štít palubnej dosky. Má veľmi kvalitnú, štýlovú, no najmä ľahko prehľadnú grafiku a počas jazdy si vodič môže v štyroch stupňoch meniť množstvo údajov, ktoré sa mu zobrazujú. Štandardne sa mu zobrazujú všetky údaje, s každým posunutím pravého otočného ovládača na volante časť informácií zmizne, až po tzv. nočný mód, keď displej zobrazuje iba rýchlosť.
Nová generácia ponúka na výber medzi klasickými spätnými zrkadlami a systémom kamier DAF Digital Vision. Obraz z nich sa prenáša na dva displeje na oboch A-stĺpikoch, pričom ľavý displej je oproti pravému o niečo menší. Obraz z kamier je veľmi kvalitný a sú pomocníkom nielen pri eliminovaní mŕtvych uhlov, ale aj pri cúvaní a manévrovaní.
Za príplatok je k dispozícii polohovateľná posteľ Comfort bed, dokonca aj s elektrickým ovládaním. Sedadlo vodiča ponúka možnosť tzv. sedenia v kine, teda sklopenia sedáka na sedadle spolujazdca, sklopenie vrchnej časti sedadla spolujazdca tak, že z neho vznikne praktický stolík a obe sedadlá vodiča aj spolujazdca môžu byť otočné.
Kvalita a inovácie
LED technológia osvetlenia nie je použitá iba vo svetlometoch, osvetľuje aj interiér kabíny. Celá kabína je vytvorená z kvalitných materiálov, čo umocňuje výborný pocit. Praktickým prvkom je chladnička vysúvajúca sa dvakrát. Pri prvom vysunutí má vodič poruke dve veľké 1,5-litrové fľaše, druhým vysunutím potom celú chladničku. Tá síce nepatrí medzi najväčšie na trhu, no ponúka dostatok miesta pre bežné veci. Ak to však nestačí, hneď vedľa nej je pod posteľou ďalší priestor, kam je možné umiestniť extra chladničku.
Nový dizajn, lepšia spotreba
Zmena legislatívy upravujúca rozmery a hmotnosti sa prejavila nielen vo vnútri, ale aj navonok a priniesla so sebou značné úspory. Čelné sklo bolo posunuté nižšie a je výrazne zakrivené, vďaka čomu má jednak výbornú aerodynamiku, no zároveň poskytuje vodičovi prvotriednu viditeľnosť. K tej napomáhajú aj upravené a dozadu posunuté A-stĺpiky. Hore zlepšuje aerodynamiku zmenený tvar strechy a deflektor, dole spodná doska, ktorá upravuje prúdenie vzduchu pod vozidlom. Celá kabína je vpredu užšia a smerom dozadu jej šírka rastie, čo podčiarkuje jej výbornú aerodynamiku. Celkovo je z pohľadu aerodynamiky nová generácia v porovnaní s predchádzajúcou efektívnejšia o 19 %.
S nižším čelným sklom sa smerom nadol posunula aj palubná doska. Bočné okná dostali šikmý spád smerom dole, čo umocňuje spomínanú výbornú viditeľnosť zo sedadla vodiča. Napriek nej je ale vodič od okolitého sveta dostatočne oddelený a nemá pocit, že sedí vo výklade obchodu. V zozname príplatkovej výbavy je na výber aj okno v spodnej časti dverí spolujazdca, umožňujúce výhľad na obrubník. Po novom sa dá aj pri takýchto dverách spolujazdcovo okno spustiť úplne dole. Zasunie sa medzi dve sklá s výhľadom na obrubník.
Inovácie motorov
Výraznými zmenami prešli aj pohonné jednotky PACCAR MX-11 a MX-13. S viacerými krivkami krútiaceho momentu poskytujú v najvyššom prevodovom stupni o 50 až 100 Nm vyšší krútiaci moment, vďaka novému turbodúchadlu navyše maximum krútiaceho momentu prichádza už od 900 ot./min. Zásadným vylepšením prešla motorová brzda, ktorá zaberá od nízkych otáčok a má až o 20 % vyšší brzdný výkon.
Konštruktéri navrhli úplne nový systém nasávania vzduchu, ktoré vzduch vedie najkratšou možnou cestou k motoru, s minimálnym poklesom teploty a tlaku. Vzduch sa lepšie využíva aj na chladenie, k čomu prispievajú vodiace prvky a spomínaný nový dizajn exteriéru.
Vylepšenia sa dočkal aj systém následnej úpravy výfukových plynov (EAS). Výfuk je vedený nad podvozkom, vďaka čomu sa minimalizujú straty z tepla medzi motorom a systémom EAS. Napokon sa zmeny dotkli aj zadnej nápravy. Nižšie hladiny oleja a nové ložiská pastorka pomáhajú znížiť straty spôsobené trením. Brzdové strmene novej generácie sú o 3,5 kg ľahšie a vďaka novému systému aktívneho uvoľnenia brzdových strmeňov sa znížili straty spôsobené trením.
Vznikol nový štandard
DAF využil novú legislatívu dokonale, navyše popracoval aj na ďalších detailoch, ktoré zvyšujú nielen komfort vodičov, ale aj efektivitu, ktorú hľadajú ich majitelia. Všetky inovácie a zmeny prinesú podľa značky zvýšenie palivovej úspornosti o 10 %. Po prvej jazde v Španielsku konštatujeme, že nová generácia zaujala nielen na papieri, ale aj na ceste a už teraz sa tešíme na domáci test.