Výstavba veľkého obilného terminálu v Gdaňsku
Výstavba veľkého obilného terminálu v Gdaňsku. Poľský premiér Donald Tusk oznámil plány na výstavbu veľkého obilného terminálu v Gdaňsku.
Prístav Gdynia je univerzálny prístav a jeden z popredných prístavov v južnom Baltskom mori. Špecializuje sa na manipuláciu hlavne s kusovým tovarom prepravovaným v kontajneroch a systémom ro-ro. Dôležitým segmentom je aj manipulácia s hromadným nákladom na špecializovaných termináloch. Celková rozloha prístavu je 2 996,3 ha, celková dĺžka prevádzkových nábreží je 11,2 km, maximálny povolený ponor v nábrežiach je 13,0 m.
Obilný terminál
Nový terminál v Gdansku bude slúžiť dvom hlavným účelom: uľahčenie vývozu poľského a zahraničného obilia a zvýšenie potravinovej bezpečnosti Poľska počas núdzových situácií. Investícia má stáť 500 miliónov zlotých (približne 117 miliónov eur). Po spustení v roku 2026 sa očakáva, že terminál bude mať počiatočnú manipulačnú kapacitu dva milióny ton obilia, ktorá sa neskôr zvýši na tri milióny ton.
V súčasnosti majú obilné terminály v iných prístavných mestách väčšiu manipulačnú kapacitu, než môžu využiť, no nový terminál bude pridelený spoločnostiam plne závislým od vlády. Premiér Tusk spomenul, že poľská vláda sa pokúsila znovu získať kontrolu nad obilnými terminálmi v Štetíne a Gdyni, ale čelila právnym a vlastníckym problémom. Výstavbu nového terminálu budú vykonávať stavebné spoločnosti, ktoré sú plne kontrolované vládou.
Výstavba veľkého obilného terminálu v Gdaňsku
Veľký obilný terminál v Gdyni dlho bojoval s výberom svojho prevádzkovateľa, pretože výberové konania dostala firma, ktorá nedostala súhlas od politikov a poľnohospodárskych organizácií. Tender už po druhýkrát vyhrala tá istá súkromná spoločnosť prepojená s globálnym gigantom na spracovanie obilia Viterra. Zároveň neuspela štátna skupina National Food Industry Group. Čaká sa ešte na konečné rozhodnutie, keďže na udelenie nájmu je potrebný súhlas ministerstva infraštruktúry.
Potravinová bezpečnosť krajiny sa v konečnom dôsledku nespolieha na to, kto postaví terminál alebo sklady obilia, ale na stanovení jasných a transparentných predpisov a zabezpečení riadneho vynakladania verejných prostriedkov na povinné rezervy. Žiaľ, odráža to typický trend v centralizovanom štáte, ktorý presadzuje šetriacu úlohu vlády a zároveň chce mať politický vplyv na ekonomiku. Následným krokom v Poľsku by mohlo byť oživenie štátnych fariem, keďže len štátne subjekty budú môcť produkovať obilie, ktoré potom štátne železnice odvezú do štátnych skladov.