Logistika a skladovanie

Terminál Vado Gateway transformuje logistiku

Terminál Vado Gateway transformuje logistiku. Nový kontajnerový terminál Vado Gateway, uvedený na scénu vo Vado Ligure a prevádzkovaný terminálmi APM, predstavuje nový štandard pre prístavnú infraštruktúru v Taliansku.

Zariadenie je jedinečné v poskytovaných službách a technológiách – od automatizovaných skladov a dvorov až po systém výmeny nákladných vozidiel. Vado Gateway predstavuje najdôležitejší rozvoj prístavnej infraštruktúry v Taliansku za posledné desaťročia. Je výsledkom investície za 450 miliónov eur. Terminály APM s podielom 50,1 % investovali do projektu 180 miliónov eur.

Čínsky partner COSCO Shipping Ports má podiel 40 % a Qingdao Port International disponuje podielom 9,9 %. Očakáva sa, že terminál Vado Gateway výrazne zvýši konkurencieschopnosť ligúrskej a talianskej prístavnej infraštruktúry. Odborníci ho označujú ako jeden z významných námorných terminálov na Novej hodvábnej ceste.

Najmodernejšie technológie

Okrem novootvoreného zariadenia prevádzkuje APM Terminals Vado Ligure aj susedný terminál Vado Ligure Reefer, ktorý je najväčším logistickým centrom v Stredomorí na prepravu ovocia. Po úplnej prevádzke bude kapacita Vado Gateway dosahovať približne 900 000 TEU ročne, čo spolu s 250 000 TEU terminálu Reefer umožní prístavu Vado zvládnuť každý rok viac ako milión TEU.

Terminál má k dispozícii 700-metrové nábrežie. S ponorom 17,25 metra môže bez akýchkoľvek obmedzení obsluhovať najnovšiu generáciu ultraveľkých kontajnerových lodí (ULCS). Terminál je vybavený najmodernejšími technológiami, najmä vysokovýkonnými žeriavmi. Lodenice na skladovanie a manipuláciu s kontajnermi sú prvými úplne automatizovanými v Taliansku.

Žeriavy s automatickou koľajnicou (ARMG) pracujú autonómne pod diaľkovým dohľadom vysokošpecializovaných operátorov, ktorí zaručia najvyššie bezpečnostné normy, pretože počas prepravy kontajnerov sa v tejto oblasti nebudú nachádzať žiadni pracovníci. Prístup na dvor je povolený len pre údržbárske práce, keď žeriavy nie sú v prevádzke.

Terminál Vado Gateway transformuje logistiku

Intermodálne prepojenie

Kontajnery vyložené v termináli Vado okamžite zaznamená dynamická videokamera umiestnená na žeriavoch loď – pobrežie (STS). Informácie potom zasiela do operačného systému terminálov (TOS). Vysoko pokročilý a plne integrovaný systém spolupracuje so všetkými ostatnými zariadeniami, pričom umožňuje sledovanie každého kontajnera v reálnom čase. Manipuláciu s kontajnermi z nábrežia do interných výmenných priestorov a odtiaľ na dvor pre potreby cestnej dopravy vykonávajú rozmiestnené nosiče a hybridné zariadenia s operátorom na palube a s pokynmi priamo od TOS.

Terminál Vado Gateway je vybavený jedným z technologicky najvyspelejších systémov na prístup k nákladným vozidlám. Prístup k terminálu poskytuje 14 vysoko automatizovaných reverzibilných bránových jazdných pruhov, čo uľahčuje riadenie toku pomocou systému menovania nákladných vozidiel. Vodiči nákladných vozidiel, ktorí prídu k prístupovej bráne, si vopred rezervujú svoje časové okno a dostanú príslušné potvrdenie prostredníctvom webového rozhrania pripojeného k informačným systémom.

Po príchode do prístavu prechádzajú optickou čítačkou, ktorá identifikuje vodiča podľa evidenčného čísla vozidla a čísla kontajnera. Dôležitou prednosťou terminálu je potenciál intermodálneho pripojenia s možnosťou presunutia 40 % prichádzajúcich alebo odchádzajúcich kontajnerov na železnicu.

Terminál Vado Gateway transformuje logistiku

Dôležitý dopravný uzol

Vado Gateway využíva železničnú infraštruktúru, ktorá spája terminál s niekoľkými intermodálnymi uzlami na severe a východe krajiny vrátane Milána a Padovy. Zatiaľ ide o 4 až 5 vlakov denne, pričom sa predpokladá, že ich počet sa bude postupne zvyšovať. Nové železničné zariadenie pre oba prístavné terminály (4 jazdné pruhy, dĺžka 450 m) poskytuje rýchly prístup do strednej a severnej Európy, Švajčiarska, Nemecka, Rakúska a Francúzska, ako aj do regiónov v severnom Taliansku – Lombardia, Piemont, Veneto a Emilia-Romagna. Zariadenie má kapacitu 14 vlakov denne.

Vado Gateway má dve certifikované a kalibrované vážiace zariadenia, jedno sa nachádza v kontajnerovom termináli a jedno v chladiarenskom termináli. Sú nielen nákladovo efektívnejšie, ale šetria aj čas a zlepšujú tok dodávateľského reťazca. Eliminujú tiež riziko nákladných reklamácií a opätovného váženia kontajnerov na žiadosť úradov alebo lodných liniek.

Komplex je jedným z najkonkurencieschopnejších terminálov v Európe, ktorý kombinuje inovácie, automatizáciu a intermodálnu dopravu, ale aj konektivitu a schopnosť ponúkať plne integrované a komplexné služby, napríklad chladiarenské sklady, projektový náklad, Ro-Ro a intermodálnu dopravu.

Zdroj
transport.sk
Editor
AS, Foto: APM, Vado Ligure

Prečítajte si aj

Back to top button