Vodná doprava

Zemanov prieplav inšpiruje aj na Slovensku, chcú k nemu pripojiť aj Váh

Milošom Zemanom presadzovaný projekt prieplavu spájajúceho Dunaj, Odru a Labe sa dočkal ohlasov aj na Slovensku.

Tam politici debatujú o tom, či by sa do plánov na vybudovanie kanála nedala pripojiť aj rieka Váh. Uvažuje sa o pripojení na severe Slovenska, teda takmer v horách, alebo na juhu. Projekt však zatiaľ ostáva len na papieri a aj tam má svojich odporcov. Informoval o tom server iDNES.cz.
      
Starosta Jablunkova Petr Sagitarius sa smeje. „Ja nie som proti vodným cestám. Ale spojiť Váh s Odrou cez Jablunkovský priesmyk mi pripadá úplne absurdné,“ hovorí v súvislosti s momentálne hojne preberaným projektom na riečne prepojenie Labe, Odry a Dunaja. Jablunkov ležiaci v severovýchodnom cípe Česka, neďaleko od hraníc so Slovenskom a Poľskom, sa totiž nachádza v nadmorskej výške okolo 400 metrov nad morom.
      
Avšak jablunkovská vodná cesta je skutočne plánovaná a stále s ňou počíta napríklad Program územného rozvoja Českej republiky. „U nás je chránený koridor pre prieplav. Pred polrokom sme písali, že ho nechceme. Riešime milión potrebnejších vecí než otázku, či bude v Jablunkove prístav,“ povedal Sagitarius. Riečny kanál pri jeho meste by sa však pozdával nielen mnohým Čechom vrátane prezidenta Zemana, ale aj susedným Slovákom. Aj tí snívajú o prieplave, ktorý by spojil európske veľtoky a umožnil ich krajine spojenie s niekoľkými moriami. Slováci by radi práve na severovýchode Česka prepojili rieku Váh s Odrou, a tým aj s Baltským morom.
      
„Podľa schválenej koncepcie sa počíta s prípravou tejto stavby až po roku 2025,“ tvrdí Vladimír Novák, predseda Slovenského plavebného kongresu – neziskového združenia odborníkov v oblasti vodných ciest. Lenže trasa, ktorá by mala viesť Jablunovským priesmykom a riekou Kysucou, vyvoláva problémy už dnes. Nielen na českej strane, ale aj na Slovensku sú mnohí proti: plán jednoducho považujú za fantazmagóriu. Na druhej strane Zemanom oživená debata o kanále vyvolala medzi odborníkmi ďalšiu otázku: Nebolo by možné k nemu pripojiť rieku Váh už niekde na juhu Moravy? Niekde v blízkosti Hodonína alebo Břeclavi? Nebolo by to jednoduchšie, než „sa prekopávať“ Jablunkovským priesmykom?
     
„Diskutovali sme o tom so slovenskými kolegami už dvakrát. V Česku má vzniknúť štúdia, ktorá by to posúdila. A na Slovensku by sa na posudzovanie tohto variantu podieľali dve vysoké školy – v Bratislave a Žiline,“ povedal Petr Forman, odborník na vodné cesty. Podľa neho by takéto spojenie mohlo byť výhodné najmä v prípade, keby sa ukázalo, že variant napojenia „Zemanovho prieplavu“ na Dunaj pri Bratislave nebude možný pre odpor Rakúšanov. Pri sútoku Moravy a Dunaja totiž začína na rakúskej strane národný park, ktorý sa ťahá až k Viedni. V takomto prípade by kanál musel „uhnúť“ na Slovensko.
      
Samozrejme, že by išlo o dlhší, zložitejší a drahší variant. Ale na druhej strane by prepojil aj ďalšiu rieku. „Výhodne by sa tak využil už dnes takmer splavný Váh,“ povedal Forman. Debaty sú však stále iba na začiatku. A nie je jasné, kade presne by prepojenie medzi Moravou a Váhom viedlo. „V tejto chvíli nie je vhodné hovoriť o uprednostňovanom variante, pretože takýto postup by vyvolal zbytočné vášne. Je potrebné počkať na výsledok štúdie,“ uviedol hovorca českého Riaditeľstva vodných ciest Václav Straka.
      
Napriek tomu Miloš Zeman lobuje za prieplav všade, kade chodí. Doma aj v cudzine. Otázku vodného koridoru otvoril aj na Slovensku počas svojej oficiálnej návštevy. Lenže plány, ktoré mnohí považujú za megalomanské, budia nielen úsmevy ako v prípade starostu Jablunkova, ale aj kritiku. Podpredseda TOP 09 Miroslav Kalousek kanál v piatok označil za Zemanov pomník.
 

Prečítajte si aj

Back to top button