Vodná doprava

Prístav Rotterdam pociťuje vplyv sankcií proti Rusku

Prístav Rotterdam pociťuje vplyv sankcií proti Rusku. Pokles objemu kontajnerov do a z Ruska sa prejavil v marci.

Najväčší európsky prístav Rotterdam v pondelok informoval, že zaznamenal pokles objemu obchodov v 1. štvrťroku v dôsledku sankcií Západu proti Rusku pre vojnu na Ukrajine. Očakáva pokles obchodov aj za celý rok. Konkrétne sa objem obchodov v rotterdamskom prístave v 1. štvrťroku 2022 znížil o 1,5 %.
Na ilustráciu v roku 2021 pochádzalo 30 % z dovozu ropy v Rotterdame z Ruska, v prípade skvapalneného zemného plynu (LNG) to bolo 25 % a uhlia 20 %.

Podľa vedenia prístavu je priskoro hodnotiť, o koľko sa objemy z Ruska znížili, ale potvrdilo, že „prakticky vo všetkých sektoroch vidno vplyv sankcií a rozhodnutí jednotlivých spoločností neobchodovať s Ruskom“. Pokles objemu kontajnerov do a z Ruska sa prejavil v marci, keď väčšina lodných spoločností prestala prijímať ruské kontajnerové rezervácie a väčšina terminálov zastavila vývoz.

Prístav Rotterdam pociťuje vplyv sankcií proti Rusku

Na ruskú ropu, plyn a zatiaľ aj uhlie sa pritom nevzťahujú európske sankcie. Niektoré spoločnosti, vrátane koncernu Shell, zastavili alebo spomalili obchodovanie s ruskými firmami dobrovoľne a pred pravdepodobnými ďalšími sankciami. Rotterdam uviedol, že v 1. štvrťroku 2022 bolo v prístave preložených celkovo 113,6 milióna ton tovaru, čo je pokles zo 115,2 milióna v rovnakom období 2021.

„Očakávame, že vývoj na Ukrajine a výrazne zhoršené vzťahy medzi Ruskom a mnohými ďalšími krajinami ovplyvnia objemy aj vo zvyšku roka,“ skonštatoval vo vyhlásení generálny riaditeľ Allard Castelein. Strata obchodu s Ruskom bola čiastočne kompenzovaná rastom obchodovania s inými časťami sveta. „Od marca odoberajú ropné spoločnosti z Ruska menej ropy,“ uviedol prístav. Celkový objem dovezenej surovej ropy zostal takmer rovnaký na úrovni 25,5 milióna ton.

Dovoz LNG vyskočil v 1. štvrťroku medziročne o 78 % na 2,7 milióna ton. Prístav ďalej informoval, že vysoké ceny zasiahli nemeckú výrobu ocele, čo prispelo k 20-percentnému poklesu dovozu železnej rudy.
Riziko však predstavuje aj narušenie obchodu z Číny v dôsledku tamojších blokád na zastavenie pandémie. „V 1. štvrťroku ešte neboli v Rotterdame viditeľné dôsledky blokád v súvislosti s ochorením COVID-19 v Šanghaji,“ dodalo vedenie prístavu.

Zdroj
transport.sk
Editor
TASR

Prečítajte si aj

Back to top button