Rôzne

Amazon v európskej intermodálnej doprave

Amazon v európskej intermodálnej doprave. Gigant elektronického obchodu vidí svoju budúcnosť aj v európskej intermodálnej doprave. V roku 2023 chcel zvýšiť objem prepráv v železničnej a námornej doprave o 50 %.

Svetový líder elektronického obchodu Amazon pôsobí v Európe už od roku 1998. Amazon prišiel na európsky trh najprv v Spojenom kráľovstve v roku 1998 a pôvodne tu predával iba knihy. Prvé logistické centrum vo Veľkej Británii bolo založené v Marston Gate. V roku 2007 bol spustený Amazon Prime, ktorý zákazníkom ponúka bezplatnú dopravu, streamingové služby a ďalšie výhody.

Dnes má Amazon vo Veľkej Británii niekoľko centier a ponúka širokú škálu produktov. Amazon UK ročne navštívi 345,4 milióna klientov. Výnosy Amazonu v roku 2022 vo Veľkej Británii činili vyše 30 miliárd dolárov (27,5 miliárd eur). Amazon vstúpil na nemecký trh v roku 1998, podobne ako v UK. Ich prvé distribučné centrum v Nemecku bolo zriadené v Regensburgu. Spoločnosť Amazon Germany prevádzkuje niekoľko pokročilých centier distribúcie a ponúka širokú škálu produktov, ktoré uspokoja rôznorodé potreby zákazníkov. Služby Amazon v Nemecku ročne využije 433,6 milióna návštevníkov. Výnosy v roku 2022 prekročili 33,6 miliardy dolárov (30,7 miliárd eur).

Amazon v európskej intermodálnej doprave

V roku 2000 Amazon rozšíril svoj dosah do Francúzska a priniesol so sebou sortiment kníh, hudby, videí a DVD. Prvé centrum Amazonu vzniklo v Orleans. Dnes sa Amazon France môže pochváliť viacerými distribučnými centrami strategicky umiestnenými po celej krajine, čo im umožňuje ponúkať rozsiahlu kolekciu produktov, ktoré vyhovujú rôznym preferenciám zákazníkov. Amazon vo Francúzsku navštívi 159,1 milióna klientov. Výnosy vo Francúzsku v roku 2022 presiahli 5,4 miliardy dolárov (vyše 4,9 miliardy eur).

Amazon do Talianska expandoval v roku 2010, prvé centrum sa nachádza v Piacenze, otvorilo svoje brány v roku 2011. V talianskom Amazone majú ročne 162,3 milióna návštev a výnosy za rok 2022 činili 5,28 miliardy dolárov (4,83 miliary eur). Amazon sa v Španielsku etabloval v roku 2011. O rok neskôr, v roku 2012, sa formovalo inauguračné distribučné centrum v San Fernando de Henares v Madride. Ročne španielsky Amazon navštívi 131,1 milióna klientov a výnosy v roku 2022 priniesli 5,55 miliardy dolárov (5,07 miliardy eur). Amazon vstúpil do Holandska v roku 2014.

Amazon v európskej intermodálnej doprave

V súčasnosti tu Amazon Netherlands nemá vlastné centrum. Namiesto toho sa produkty dodávajú zo susedných krajín, ako je Nemecko a Francúzsko, aby sa splnili objednávky zákazníkov a zabezpečilo sa včasné doručenie. V Amazone v Holandsku zaznamenajú ročne 21,5 milióna návštev. Výnosy za rok 2022 boli 809 miliónov dolárov (takmer 740 mil. eur). Amazon vstúpil do Švédska v roku 2020 a priniesol so sebou neuveriteľných 30 kategórií tovaru. Amazon Sweden ešte nemá vlastný sklad, no jeden sa už pripravuje v Eskilstune neďaleko Štokholmu. Amazone Švédsko ročne navštívi 13,9 milióna klientov a výnosy za rok 2022 boli 117 miliónov dolárov (107 mil. eur).
/všetky údaje 2022 sú z apríla 2023, za rok 2023 ešte nie sú dostupné)

Vzostup v intermodálnej doprave

Globálny gigant v oblasti elektronického obchodu Amazon uvádza, že v roku 2023 zvýšil využívanie železničnej a námornej intermodálnej dopravy v Európe o pôsobivých 50 %. V blízkej budúcnosti chce ešte viac zdokonaliť riešenia železničnej a námornej dopravy v súvislosti s dekarbonizáciou svojich európskych dodávateľských reťazcov. Cestná doprava stále zohráva dôležitú úlohu v operáciách prvej a poslednej míle.

V roku 2020 Amazon oznámil 300-percentný nárast intermodálnej železničnej prepravy v celej Európe. Amazon využíva v súčasnosti 100 rôznych trás železničnej nákladnej dopravy po celej Európe. Ašpiráciou Amazonu je, aby sa väčšina jeho zásielok pohybovala po železnici alebo po mori do destinácií v Európe.

Amazon v európskej intermodálnej doprave

„Spolupracujeme s európskymi dopravcami na preprave produktov. V roku 2023 sme používali viac ako 100 železničných trás a viac ako 300 námorných trás. Prepravou produktov po mori alebo po železnici namiesto po ceste kamiónmi môžeme výrazne znížiť našu uhlíkovú stopu. Používanie železničnej a námornej dopravy nám pomáha v priemere znížiť emisie uhlíka takmer o 50 %. V roku 2023, rovnako ako rok predtým sme previezli tisíce nákladných áut po mori a po železnici v Európe, čím ušetríme tisíce ton CO2 emisií,” deklaruje Amazon.

Podľa Amazonu sa jeho vnútroeurópske zásielky týkajú malých a stredných podnikov (MSP), ktoré tvoria 60 % tržieb platformy. Najúčinnejším spôsobom prepravy tohto nákladu je naloženie nákladu na intermodálne jednotky, ktoré možno ľahko preložiť medzi železnicou, cestou a loďou.
Väčšina ciest Amazonu sa uskutočňuje medzi dvoma distribučnými centrami spoločnosti buď železničné alebo prístavné terminály, pričom prvá/posledná míľa sa uskutočňuje kamiónom.

Implementácia intermodálnych riešení predstavuje pre železnicu významnú podporu a zvýrazňuje jej schopnosti z hľadiska rýchlych a flexibilných dodávok prostredníctvom kombinovanej dopravy. Rast podielu železníc na takýchto operáciách dokazuje, že kombinácie železničnej nákladnej dopravy sa časom môžu stať spoľahlivým partnerom nielen pri cestách na veľké vzdialenosti.

Zdroj
Amazon Freight
Editor
Peter Magerčiak
Back to top button