Zánovné autá za rok zdraželi o 7 300 eur
V neľahkej situácii súvisiacej s koronavírusom dražejú aj málo jazdené vozidlá, ktorých je však na trhu stále dostatok. Situácia na trhu zánovných vozidiel je aj napriek problémom spôsobených koronavírusom stabilná. Množstvo áut v ponuke inzertných webov na Slovensku za prvý polrok je prakticky zhodné s rovnakým obdobím minulého roka.
Za šesť mesiacov tohto roku sa na trhu ponúkalo 20 709 zánovných vozidiel s priemerným vekom 1,9 roka a s najčastejším nájazdom 22 500 kilometrov. Ich cena však oproti minulému roku narástla o 7 300 eur – na priemerných 25 930 eur. Vyplýva to z kontinuálneho monitoringu trhu ojazdených áut spoločnosťou AAA AUTO.
„Zánovné ojazdené automobily sú pre tuzemskú klientelu stále veľmi populárne a ani pandémia ich obľúbenosť výrazne nezmenila. Ekonomické výhody takmer nových áut sú nesporné. Pri bežných značkách a modeloch sa úspora oproti novému autu pohybuje v priemere medzi 20 až 30 %, u prémiových a luxusných značiek nie je výnimkou cena nižšia aj o 50 % v porovnaní s ich pôvodnou hodnotou. Pritom spravidla ide o vozidlá, ktoré budú ešte niekoľko rokov v predĺženej továrenskej záruke od výrobcu a servisné náklady sú tak nižšie než u starších a dlhšie používaných ojazdených automobiloch,“ hovorí Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ siete autocentier AAA AUTO.
V ponuke je výrazne viac hybridov aj plne elektrických áut
Najväčšia ponuka mladých ojazdených vozidiel je štandardne v Bratislavskom, potom v Žilinskom kraji a Nitrianskom kraji. Najmenej ich naopak ľudia ponúkajú v Prešovskom a Banskobystrickom kraji. Takmer 41 % inzerovaných vozidiel je s benzínovými motormi, necelých 52 % naopak využíva dieselové agregáty. Zvyšok pripadá na rôzne alternatívne pohony, ktorých v posledných rokoch pribúda a zákazníci k nim získavajú čoraz väčšiu dôveru. Napríklad pri hybridných modeloch sa oproti vlaňajšiemu prvému polroku ponuka rozšírila o 201 áut – na tohtoročných 462. Plne elektrických modelov predajcovia ponúkali 210, teda o 78 kusov viac než minulý rok. Mierne však klesla ponuka áut na LPG a CNG.
Na poli zánovných áut na prvej priečke ponúkaných vozidiel vystriedal Mercedes mladoboleslavskú Škodovku, s podielom viac ako 17 % ponúkaných vozidiel. Za Mercedesom teda nasleduje Škoda, potom BMW, Volkswagen a päticu najviac inzerovaných vozidiel uzatvára Audi, ktoré vlani bolo až na ôsmej pozícii. Medzi desiatimi najviac ponúkanými modelmi sú až štyri z dielne automobilky Škoda.