Výsledky Volkswagen Úžitkové vozidlá v roku 2021
V roku 2021 bolo odovzdaných zákazníkom VW Úžitkové vozidlá 359 500 vozidiel (predchádzajúci rok 371 000). Mierny pokles má globálny charakter – zložitá ekonomická situácia spôsobená pandémiou koronavírusu a globálnym nedostatkom polovodičových produktov. Dopyt zákazníkov však vzrástol takmer o 20 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Buzz bude mať svetovú premiéru tento rok v marci.
Rok 2021 bol vo Volkswagene Úžitkové vozidlá (VWCV) opäť v znamení globálnej pandémie koronavírusu a výzvami na globálnom trhu s polovodičmi, ktoré čiastočne spôsobila narušená logistika a zvýšený dopyt, ktorý výrobcovia nedokázali pokryť. V priebehu roka 2021 s takouto charakteristikou VWCV dodal zákazníkom celkovo 359 500 vozidiel, čo predstavuje mierny medziročný pokles o 3,2 %.
„Zatiaľ čo sa nám takmer podarilo udržať úroveň z predchádzajúceho roka, pokiaľ ide o dodané kusy, vidíme veľmi vysoký a rastúci dopyt po našich vozidlách,“ vysvetľuje Lars Krause, člen predstavenstva značky Volkswagen pre predaj a marketing. „Len minulý rok vzrástli prijaté objednávky takmer o 20 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom. To je pre VWCV silný výsledok. Našou hlavnou úlohou na najbližšie mesiace je preto pokračovať aj v tejto ťažkej výrobnej situácii a pracovať na plnení nášho vysokého počtu objednávok.“
Dodávky podľa produktového radu
Séria T zostáva vlajkovou loďou úžitkových vozidiel Volkswagen: počet predaných jednotiek série T v minulom roku vzrástol o 14,8 % na celkových 166 400 vozidiel. Dopyt v roku 2021 bol obzvlášť vysoký po California 6.1, pričom dodané jednotky vzrástli o 20,2 % na 19 300. S novým Multivanom bola v tomto roku odhalená aj siedma generácia obľúbeného rodinného MPV, ktoré sa k predajcom dostalo v štvrtom štvrťroku. Nový Multivan, založený na modulárnej platforme elektrického pohonu koncernu Volkswagen, je po prvý raz ponúkaný aj ako plug-in hybridná verzia. Ku koncu roka bolo zaknihovaných už 13 500 objednávok.
Nový Caddy bol minulý rok obzvlášť tvrdo zasiahnutý náročnou situáciou na trhu s polovodičmi. Počet vyexpedovaných populárnych mestských dodávok následne klesol o 24,5 % na 85 200 kusov. Objednávky prijaté na nový Caddy však zaznamenali medziročný nárast o 21,3 %, čo je pôsobivým dôkazom popularity tohto vozidla u súkromných aj firemných zákazníkov. Amarok, ktorý sa teraz vyrába iba v Argentíne a v roku 2021 sa už v Európe nepredával, sa tak znížil na 45 400 kusov dodaných zákazníkom (v predchádzajúcom roku 52 100). Toto leto bude uvedený na trh nový Amarok. Prvýkrát pochádza zo spolupráce s Fordom a potom bude opäť dostupný aj v Európe.
Celkový počet jednotiek Crafter predaných v minulom roku bol 62 300 (v minulom roku 61 700). V rámci toho sa podiel čisto elektrických vozidiel eCrafter zvýšil na 1 500 kusov (+ 29,4 %). Celkovo sa počet elektrifikovaných úžitkových vozidiel dodávaných zákazníkom v roku 2021 opäť zvýšil: kým v roku 2020 to bolo 2 700, vlani sa toto číslo zvýšilo o 35,1 % na 3 600. So svetovou premiérou ID. Buzz v. marci podnikne Volkswagen Úžitkové vozidlá ďalší systematický krok vpred na ceste k elektrickej mobilite.
Popri tomto trende k elektromobilite pretrvával vysoký dopyt po prémiových vozidlách pre voľný čas VWCV: v roku 2021 bolo zákazníkom odovzdaných celkovo 23 300 modelov California T6.1, Crafter a Caddy. Populárne obytné vany dosiahli v minulom roku rast o dobrých 28 %.
Výsledky podľa regiónu
Západná Európa: Počet vozidiel, ktoré zákazníkom dodal VWCV, bol 248 700 (v minulom roku 264 900). Nemecko s 91 000 vozidlami (101 000) zostáva zďaleka najsilnejším trhom VWCV, nasleduje Veľká Británia s 36 800 (36 500) a Francúzsko s 15 300 (15 900) jednotkami.
Východná Európa: Trh vo východnej Európe zaznamenal v minulom roku pokles VWCV o 9,4 % na 30 200 vozidiel dodaných zákazníkom. Najväčším individuálnym trhom zostáva Poľsko s dvoma výrobnými závodmi VWCV v Poznani a Wrześni. Celkovo bolo dodaných jednotiek 9 100 (v minulom roku 9 600).
Severná a Južná Amerika: Zatiaľ čo Mexiko – jediný trh VWCV v Severnej Amerike – zaznamenalo pokles na 4 600 vozidiel (v predchádzajúcom roku 7 000), veľké rozdiely v Južnej Amerike pokračovali. S 32 900 vozidlami región celkovo vzrástol v porovnaní s predchádzajúcim rokom o 16,5 % (predchádzajúci rok 28 200). Rast opäť zaznamenali na argentínskom trhu s nárastom o 44,6 % na 18 700 vozidiel, zatiaľ čo Brazília vykazuje pokles na 7 900 (mínus 25,5 %).
Ázia/Pacifik: Celý región vzrástol v roku 2021 o 10,7 % na 17 500 vozidiel dodaných zákazníkom. Austrália zostáva najsilnejším jednotným trhom s dobrým nárastom na 12 500 jednotiek (v minulom roku 10 500).
Afrika: Po veľmi slabom roku 2020 (7 700) sa na africkom kontinente dosiahlo mierne oživenie s počtom dodaných jednotiek 9 000. V Južnej Afrike, najsilnejšom individuálnom trhu na kontinente, sa napriek ťažkej situácii v súvislosti s koronavírusom podarilo dosiahnuť nárast na 5 200 (4 300) vozidiel.
Blízky východ: Po silnom roku 2020 región opäť zaznamenal rast o 12,9 % na 16 600 vozidiel v roku 2021. Aj tu sa potvrdil pozitívny trend na najsilnejšom trhu: Turecko vzrástlo o 17,0 % na 14 700 vozidiel (predchádzajúci rok 12 500 ).