Motorizmus

Storočná Praga

Praga, jedna z najväčších československých automobiliek v období medzi dvoma svetovými vojnami, vznikla v roku 1907. Prvý automobil z brán tejto automobilky vyšiel o rok neskôr, teda presne pred sto rokmi.

Automobilka Praga najskôr niesla názov Prager Automobil Fabrik– PAF. Začiatky tejto automobilky neboli ľahké. Prvé automobily boli vyrobené v licencii najmä francúzskeho Renaulta. Od roku 1910 sa názov automobilky zmenilnaAuto Praga (podľa mesta Praha, kde bolo jej sídlo). V roku 1911 nastúpil do automobilky mladý šéfkonštruktér František Kec, ktorý už mal skúsenosti z mladoboleslavskej automobilky Lavrin & Klement. Šéfkonštruktér F. Kec sa zakrátko vyznamenal skonštruovaním autovlaku na základe objednávky vtedajšej Rakúskej vojenskej správy. F. Kec riadil výrobu a zaviedol nové metódy v organizácii výroby. Ešte v roku 1911 sa dve súpravy autovlaku zúčastnili armádnej súťaže, pričom súpravy Praga sa umiestnili na druhom mieste, za Fross – Bussing. Na základe týchto výsledkov uhorské ministerstvo vojny objednalo 18 súprav Praga. Odvtedy sa Praga zaradila medzi tradičných dodávateľov vojenských vozidiel. Naprelome10. a 20. rokov Praga vyrábala pre široké použitie nákladné automobily typu „V“. Vozidlo s celkovou hmotnosťou 3 t  bolo určené pre vojenské použitie a s nosnosťou 4 tony pre civilné účely. Od roku 1911 do roku 1923 bolo vyrobených 1340 takýchto vozidiel typu „V“. Vozidlo poháňal štvorvalcový motor objemu 6,8 l (40k). Tento automobil mal štvorrýchlostnú prevodovku a reťazový pohon zadných kolies. Jeho maximálna rýchlosť bola 20 km /h. Tieto úspešné nákladné automobily vyrábala aj maďarská automobilka Rába.
 
Osobné automobily
 
Od roku 1912 automobilka Praga vyrábala aj osobné automobily. Prvými typmi boli modely Mignon a väčší typ Grand, ktorý v roku 1913 úspešne absolvoval Alpskú súťaž. Na tejto súťaži medzi viac ako 100 automobilmi porazil tiež slávny Rolls – Royce. Tento reprezentačný automobil mal pod kapotou motor objemu 4,0 l. Neskôr tento štvorvalcový agregát nahradil osemvalec. Celkom bolo vyrobených približne 1200 týchto vozidiel. Posledný bol vyrobený v roku 1934. Vystriedal ho model Golden. Osobný automobil, ktorý však v najväčšej miere prispel k motorizácii v Československu, bol typ Piccolo. V začiatkoch mal tento typ štvorvalcový motor objemu 0,7 l. Neskôr ho nahradil väčší agregát s objemom 1,6 l. Tento typ bol označený Super Piccolo. Praga vyrábala aj motocykle. Bol to typ BD, prezývaný „Beďar“, s motorom objemu 0,5 l a ventilovým rozvodom 2 x OHC.
 
Úžitkové vozidlá
 
Významnú časť produkcie automobilky tvorili úžitkové automobily. Od roku 1918 automobilka Praga vyrábala nákladný automobil N, ktorý sa vyrábal až 20 rokov. Po modernizácii sa jeho názov zmenil na ND. Písmeno „D“ znamenalo – dieselový motor. Tento bol vyrábaný ďalších 10 rokov. Obľúbeným malým nákladným automobilom sa stal automobil AN s nosnosťou 1 t, predstavený v Prahe v roku 1924. Vozidlo sa vyrábalo aj v osobnej verzii určenej na prepravu 10 až 12 osôb. Po druhej svetovej vojne významne pomáhali pri obnove hospodárstva v Československu nákladiaky RN a RND, známe ako „Ereny“.
 
Legendárna V3S
 
Začiatkom 50. rokov, keď sa obnovovala obrana štátu v dôsledku politických udalostí, vznikla legendárna Praga V3S. Tento nákladný automobil vznikol na objednávku štátu pre potreby armádu. Vojenská verzia tohto terénneho vozidla mala nosnosť 3 tony. Pre civilné účely sa vyrábal typ S5T s nosnosťou 5 ton. Praga V3S sa vyznačovala najmä vynikajúcou priechodnosťou náročným terénom. Postupne tento typ bol modernizovaný a jeho rekordná doba výroby, od roku 1951 do 1991, teda 40 rokov, je unikátom v československom automobilovom priemysle. Aj keď V3S-ka mala nesporne pozitívne jazdné vlastnosti, mala tiež svoje negatíva. Preto na prelome 70. a 80. rokov sa pripravoval projekt jej nástupcu. Tak vznikol v BAZ – Bratislavských automobilových závodoch – celý rad prototypov stredne ťažkého terénneho automobilu STA/SNA. Pričom model STA mal byť nástupcom V3S a SNA nástupcom S5T.
 
Novodobá história
 
Spoločnosť Praga sa v roku 1992 stala akciovou spoločnosťou a vyrábala univerzálne automobily UV 80. Výrobný program bol zameraný aj na výrobu prevodoviek. V druhej polovici 90. rokov automobilka vyvinula a potom vyrábala tiež motocykle Praga určené pre jazdu do terénu. V roku 2004 sa Praga opäť začala podieľať na vývoji vozidla pre armádu. Výrobu však realizuje automobilka Tatra.

Prečítajte si aj

Back to top button