Motorizmus

Renault ZOE pomáha písať úspešný slovenský príbeh

Popularita zdieľania automobilov – car sharingu – stále rastie. Aj keď ju momentálne trochu pribrzdili obavy z pandémie nového koronavírusu, prináša so sebou veľké množstvo výhod a firmy po nej siahajú čoraz častejšie. Car sharing totiž prináša viacero výhod, ktoré im pomáhajú znižovať náklady.

A práve znižovanie nákladov bude v nasledujúcich mesiacoch a rokoch ústrednou témou. To sa zrejme dotkne aj firemnej mobility. Namiesto vlastnenia veľkého počtu vozidiel sa firmy začínajú pozerať po možnostiach zdieľania automobilov, vďaka čomu dokážu pokryť služobné potreby svojich zamestnancov s menším počtom vozidiel. Na Slovensku je najznámejším projektom firemného a komunitného zdieľania automobilov služba flexiBee, ktorú na trh pri-niesla spoločnosť INFOCAR v spolupráci so spoločnosťou ANDIS.

Elektromobil Renault ZOE poskytuje dojazd podľa WLTP až 365 km (FOTO: Renault)

„GPS monitoring, ktorému sa ako firma venujeme dlhé roky, má pomerne blízko ku car sharingu, pretože predstavuje úsporné riešenie s náhradou vlastného vozidla. S jeho rastúcou popularitou sme aj my hľadali možnosti, ako vytvoriť zaujímavý produkt, o ktorý bude záujem a ktorý komunitám aj firmám zvýši mobilitu a ušetrí peniaze,“ hovorí Peter Haník, obchodný riaditeľ spoločnosti INFOCAR. A tu sa začala aj úspešná spolupráca slovenskej firmy a najúspešnejšieho elektromobilu v Európe, ktorým je Renault ZOE.

„Nechceli sme ísť do verejného car sharingu, od začiatku sme vyvíjali službu komunitného car sharingu. Rozdiel medzi verejným a komunitným car sharingom je v tom, že pri komunitnom car sharingu využíva vozidlá iba určená skupina ľudí, ktorá sa do danej komunity zaregistruje. Ďalším rozdielom je, že auto si preberiete na jednom mieste a na tom istom mieste ho aj vrátite. Záleží nám na tom, aby naši používatelia mali k dispozícii moderné, kvalitné vozidlá, ktoré spĺňajú vysoké štandardy. Hľadali sme dobré auto, to znamená v dobrej cene, s dobrým dojazdom a jazdnými vlastnosťami. Bavili sme sa s viacerými automobilkami, ale to, čo sme hľadali, sme našli v Renaulte ZOE. Má vynikajúce jazdné vlastnosti, v porovnaní s konkurenciou zaujímavú cenu a dobrý reálny dojazd,“ hovorí Peter Haník.

Úspešná služba komunitného car sharingu flexiBee vznikla na Slovensku (FOTO: flexiBee)

Úzka spolupráca prinášajúca ovocie

Výberom elektromobilu ZOE sa však spolupráca iba začala. Francúzska automobilka umožnila slovenskej firme bližšie nazrieť do elektronickej infraštruktúry svojho elektromobilu a uľahčila jej tak vývoj zariadenia a softvéru, cez ktorý služba flexiBee funguje. „ZOE nám najskôr poskytli na testovanie, aby sme si ho mohli vyskúšať. Následne nám Renault umožnil zúčastniť sa školenia vo Francúzsku. Vďaka našim šikovným vývojárom so spoločnosti ANDIS sa nám podarili veci, ktoré sa navonok možno zdali nereálne,“ približuje Peter Haník. Ako celá služba funguje? „Vo vozidle je car sharingová jednotka, ktorá je akýmsi tlmočníkom. My do vozidla inštalujeme vlastné zariadenie, ktoré prostredníctvom servera vozidlo ovláda. Server overí správnosť parametra a následne dáva pokyn pre vykonanie príkazu,“ vysvetľuje technické fungovanie služby Peter Haník.

flexiBee využíva flotilu elektrických vozidiel ZOE (FOTO: flexiBee)

Benefity v praxi

Výhody služby flexiBee využíva aj samotná spoločnosť INFOCAR a jej susedské firmy, ktoré sídlia v priľahlých kanceláriách. „Je nás tu šesť firiem. Všetky sme oslovili s návrhom, že by každý z nás mohol predať jedno firemné služobné vozidlo a na dvore bude zdieľaná ZOE v rámci služby flexiBee. Všetci s tým súhlasili a všetkým nám to prinieslo výhody a úspory – platí sa iba jedna poistka, jeden servis, jeden leasing. Už aj automobilky pochopili, že doba sa mení a firmy namiesto veľkých flotíl hľadajú alternatívne, flexibilné riešenia. S flexiBee vám na pokrytie rovnakých potrieb stačí menší počet automobilov,“ vysvetľuje Peter Haník.

Používateľom poskytujú výborné jazdné vlastnosti a kvalitu a vysoký komfort v interiéri (FOTO: Renault)

Služba pre firmy inšpirovala aj vznik produktu pre komunity. Aj budova môže mať k dispozícii svoj pool zdieľaných vozidiel, ktoré si jej obyvatelia alebo ľudia, ktorí v nej pracujú, môžu požičať a byť mobilní. „Povedali sme si, prečo nedať takúto mobilitu aj komunitám. Jednoznačne cítime, že o takúto službu je záujem aj zo strany developerov a obchodných a biznis centier. Či už ide o obytné budovy, alebo obchodné priestory, flexiBee zvyšuje ich atraktivitu. Mať k dispozícii auto je jednoducho výhodou,“ vy-svetľuje Peter Haník.

ZOE chce byť ekologickým elektromobilom, preto je množstvo prvkov v interiéri vyrobených z recyklovaných materiálov (FOTO: Renault)

Najpredávanejší európsky elektromobil

ZOE sa v Európe teší obrovskej popularite. Zákazníci oceňujú podobné parametre, aké poskytol tento elektromobil službe flexiBee a ďalším 30 car sharingovým spoločnostiam, ktoré vo svojich flotilách prevádzkujú skoro 8 000 týchto elektromobilov. Čisto elektrické vozidlá majú oproti konvenčným verziám so spaľovacími motormi stále vysokú cenu, v porovnaní s konkurentmi však ZOE láka zaujímavou ponukou – dostupná je už od 31 900 eur. Nová ZOE má navyše dojazd podľa metodológie WLTP až 395 km, čím sa stáva ešte viac využiteľnou nielen v meste, ale aj v jeho okolí.
Úspech tohto modelu podčiarkujú aj jeho predajné výsledky. Ku koncu júla tohto roka bola ZOE s trhovým podielom 16,6 % a 47 146 predanými vozidlami najpredávanejším elektromobilom v Európe. V júni zaznamenala automobilka viac ako 10 000 predaných vozidiel, v júli dokonca takmer 12 000, čo je nový rekord. Od roku 2012, keď Renault ZOE vstúpil na trh, sa ho doteraz predalo 225 000 kusov.

Prečítajte si aj

Back to top button