Motorizmus

RENAULT MASTER: aerovan novej generácie

RENAULT MASTER: aerovan novej generácie. Nová generácia obľúbenej francúzskej dodávky na prvý pohľad zaujme dizajnom, a to predovšetkým mohutnou prednou maskou. Výrobca tento štýl označuje ako aerovan. Nová platforma umožňuje pohon na naftu, elektriku aj vodík.

Renault predal od roku 1980 viac ako tri milióny dodávok Master. Od začiatku ich vyrába v Batilly vo východnom Francúzsku. Bohatá história a úspechy tohto modelu za týchto viac ako 40 rokov a tri generácie ho zaradili medzi dlhoročných lídrov vo svojej kategórii v Európe.

Upúta vzhľadom

Nový Master zaujme nevšedným dizajnom svojej prednej časti, ktorej dominuje masívna maska chladiča s obrovským logom Renault a mimoriadne veľkými full LED svetlometmi v charakteristickom usporiadaní v tvare písmena C okolo impozantnej mriežky chladiča. Lišta v tvare písmena U pod mriežkou chladiča
môže byť zrnito čierna alebo v najvyššej výbave vo farbe karosérie. Zákazníci majú na výber zo siedmich štandardných farieb karosérie a viac ako 300 špeciálnych odtieňov.

Ako už názov dizajnového štýlu napovedá, veľký dôraz bol kladený aj na aerodynamiku. Výsledkom je o pätinu nižší súčiniteľ odporu vzduchu proti predchodcovi. Pomohli detaily ako kratšia kapota, viac dopredu posunuté a sklonené čelné sklo, nové bočné zrkadlá, kanály pre prívod vzduchu v nárazníku, sklon strechy alebo užší zadok.

RENAULT MASTER: aerovan novej generácie

Nepreberné množstvo variant

Ponuka Renaultu Master bude zahŕňať 20 karosérií s objemom od 11 do 22 m3, s o 40 mm širším otvorom pri posuvných bočných dverách a o 100 mm dlhšími ložnými plochami (výrobca uvádza, že najdlhšími v kategórii).

K dispozícii je 20 prestavbových základní z výrobných závodov, kde dielne zvládnu rad úprav priamo (pridanie sklápacej korby, zväčšenie priestoru v kabíne, zväčšenie objemu atď.). Tento katalóg továrenských zostáv tiež skracuje dobu realizácie a zjednodušuje logistiku prepravy.
Kratší rázvor a prepracovaná predná náprava zaisťujú výbornú manévrovateľnosť, vrátane vynikajúceho priemeru otáčania menšieho o 1,5 metra.

Zákazníci si môžu vybrať verziu L3 pre jazdu v meste (L2 je základné vozidlo, L3 je k dispozícii s pohonom predných aj zadných kolies a L4 má pohon zadných kolies).

RENAULT MASTER: aerovan novej generácie

Tri typy pohonov

Základ naďalej tvoria naftové motory Blue dCi s výkonom 105, 130, 150 alebo 170 k (77, 96, 110 a 125 kW). Majú výrazne nižšiu spotrebu (v priemere o 1,5 litra na 100 km) a vypúšťajú menej CO2 (o 39 g na 1 km menej, pod 200 g/km). Prevodovka môže byť manuálna alebo nová deväťstupňová planétová automatická EAG9 s hydrodynamickým meničom.

RENAULT MASTER: aerovan novej generácie

Plne elektrický Master poháňajú motory s výkonom 130 k (96 kW) alebo 143 k (105 kW). V oboch prípadoch dosahujú krútiaci moment 300 Nm. Slabší variant napája 40kWh akumulátor, zaisťujúci dojazd 180 km podľa WLTP. Výkonnejší potom 87kWh akumulátor s dojazdom viac ako 410 km (všetko podľa WLTP). Platforma nového Masteru je navrhnutá tak, aby v budúcnosti mohol byť vybavený aj vodíkovým pohonom.

Vždy pripravený

Nový systém dynamického riadenia bŕzd s posilňovačom udržuje účinnosť bŕzd a citlivosť pedálov rovnakú bez ohľadu na hmotnosť vozidla. Zároveň skôr spúšťa systém automatického núdzového brzdenia (doba odozvy je dvakrát kratšia) a zlepšuje rekuperáciu, čím predlžuje dojazd elektromobilov. Master tiež dostal do vienka 20 asistenčných systémov.

Elektrický Master vie fungovať ako V2L (vehicle to load), zahŕňajúci nabíjanie ďalších zariadení zo zásuvky v kabíne alebo v nákladovom priestore. A tiež adaptéry na pripojenie elektrického náradia, počítačov a ďalších zariadení do nabíjacieho konektora. Priamo z akumulátora je možné napájať aj na zákazku vyrobené časti karosérie (chladiace priestory, automatické zadné dvere, prídavné kúrenie alebo klimatizačné systémy atď.). Master bude tiež schopný dodávať energiu zo svojej batérie do siete (V2G, vehicle to grid) pomocou obojsmernej nabíjačky.

Zdroj
transport.sk
Editor
Michal Štengl, foto: Renault

Prečítajte si aj

Back to top button