Motorizmus

Mercedes predstavil Koncept EQT Marco Polo, novú EQT a modul Marco Polo

Divízia úžitkových vozidiel Mercedes-Benz systematicky pracuje na tom, aby si vybudovala vedúce postavenie v oblasti elektrickej mobility. Elektrifikuje všetky konštrukčné rady a výnimkou nie je ani segment obytných automobilov. Nedávno predstavila koncept EQT Marco Polo – plne elektrický a mikro obytný automobil založený na modeli EQT, ktorý je vybavený mnohými inováciami pre tento segment.

Koncept EQT Marco Polo má základ vo variante EQT s dlhým rázvorom. Koncepčné vozidlo, ktoré je blízko sériovej podobe, je momentálne stále vo vývoji, do predaja by ale malo prísť už v druhej polovici budúceho roka. Súčasťou výbavy Konceptu EQT Marco Polo je výsuvná strecha so strešnou posteľou. Vďaka nožnicovému dizajnu možno výsuvnú strechu jednoducho zdvihnúť, pričom strecha vozidla bude pod miernym uhlom naklonená. To znamená, že Koncept EQT Marco Polo ponúka vzadu dostatok miesta na vzpriamené státie. Výsuvná strecha môže byť otvorená kompletne dookola alebo vo forme okna pomocou zipsu na zadnej strane, čo prispieva k pocitu slobody typickému pre kemping. Rozmery plochy na spanie strešnej postele sú 1,97 metra x 0,97 metra.

V zadnej časti sa nachádza ďalšie rozkladacie príslušenstvo na spanie s rozmermi 2 x 1,15 metra. Priamo v druhom rade sedadiel za sedadlom vodiča je umiestnený prvok s integrovaným umývadlom a rovnako integrovaným 16-litrovým kompresorovým chladiacim boxom. Priamo k tomuto prvku je pripojená jedna z dvoch lavíc. Ďalšie sedadlo je umiestnené na ľavej strane vozidla v interiéri (pohľad smerom k zadnému kokpitu). Zásuvkový systém zabudovaný na tomto mieste ponúka dostatok odkladacieho priestoru na kempingové príslušenstvo. Nechýba ani indukčná varná doska a zásuvka, ktorú možno spolu s flexibilne odnímateľným plynovým kartušovým varičom vysunúť z interiéru vozidla, takže vo vozidle sú k dispozícii dve možnosti varenia. Na pravej strane vozidla v interiéri sa nachádza výklopný stolík, ktorý je tiež elektricky výškovo nastaviteľný. Okrem toho sú súčasťou interiéru aj ďalšie úložné priečinky.

Všetky nábytkové jednotky v interiéri môžu ľahko odstrániť dve osoby za menej ako 5 minút. To znamená, že plnoelektrický mikro obytný automobil možno v prípade potreby používať aj ako vozidlo na každý deň. So svojou výškou necelé dva metre sa v budúcnosti bez problémov dostane aj do všetkých bežných garáží, poschodových parkovísk či autoumyvární.

Nábytok Konceptu EQT Marco Polo je nielen funkčný, ale zároveň plynulo zapadá do kvalitného interiéru novej EQT. Dizajn napríklad preberá koncepciu sedenia elektrického malého vanu: podobne ako sedadlá, aj prvky kuchyne, lavice a spálne sú vyrobené vo vyhotovení Artico Microcut. Obloženie vonkajších častí nábytku je vyhotovené kontrastne v čerešňovom dreve Avola. Náladové osvetlenie v miestach spojov sa stará o tú správnu atmosféru. Nechýba ani tmavé čalúnenie stropu a LED osvetlenie v hornej lôžkovej časti. Vozidlo celkovo ponúka 7 prípojok USB. Z toho sa jedna nachádza v oblasti lôžka vo výsuvnej streche a dva v obytnej časti mikro obytného automobilu.

Budúca verzia EQT s dlhým rázvorom, ktorá bola použitá ako základ koncepčného vozidla, je lakovaná v chromitovej šedej metalíze s kontrastnými prvkami v čiernej lesklej farbe. Medzi ne patrí čierne pochrómované obloženie vpredu a vzadu a špeciálne 19-palcové disky kolies s diamantovým brusom. Béžový farebný odtieň výsuvnej strechy sa objavuje aj v iných prvkoch vozidla – ako je napríklad slnečná plachta. Červené zvýrazňujúce akcenty na veku batožinového priestoru a ráfikoch okrem iného vytvárajú hru farieb.

Koncept EQT Marco Polo má taktiež solárny panel na výsuvnej streche. Tento a ďalší, odnímateľný blok článkov umožňujú kempingovej jednotke, aby bola po určitú dobu energeticky sebestačná a šetrila dojazd. Prídavný akumulátor je počas používania uložený v zásuvke v sedadle – na účely dobíjania ho však možno jednoducho vybrať a nabiť napríklad z elektrickej zásuvky v byte či dome alebo aj v kempe. Medzi ďalšie kľúčové prvky patrí slnečná markíza, ktorá je pripevnená na boku vozidla, a inovatívny systém zatemňovania zadných skiel. Možno ich zafarbiť stlačením tlačidla. Závesy alebo roletové systémy sú v prípade koncepčného vozidla vecou minulosti.

Kempovanie s modulom Marco Polo

Prostredníctvom modulu Marco Polo, ktorý možno flexibilne nainštalovať a demontovať a ktorý bude k dispozícii pre novú EQT s krátkym rázvorom, bude Mercedes-Benz v blízkej budúcnosti ponúkať okrem iného prvé praktické riešenie pre základné požiadavky na kempovanie. S posteľou, ktorá je súčasťou sériovej výbavy, a voliteľnou kuchynskou jednotkou – oboje klasické riešenia pre segment malých vanov v oblasti kempingu – sa EQT okamžite stane príjemným spoločníkom na cesty.

Posteľná jednotka ponúka plochu na spanie s rozmermi 2 x 1,15 metra. Systém bodovo elastických tanierových pružín a matrac s hrúbkou desať centimetrov zaisťujú ergonomický komfort ležania až po okraje. Rám postele možno v prípade potreby vysunúť dopredu a matrac rozložiť. Počas jazdy sa rám postele so zloženým matracom nachádza v ložnom priestore. Zadné sedadlá v tom prípade možno používať bez akéhokoľvek obmedzenia. K sériovej výbave pre vysoký komfort spánku patria aj ručne pripojiteľné zatemňovacie prvky okenných tabúľ a vetracia mriežka s ochranou proti hmyzu, ktorú možno upnúť medzi sklá a rám. Štandardom sú aj dve okenné vrecká medzi stĺpikom C a stĺpikom D určené na menšie predmety.

Voliteľná kuchynská jednotka je založená na zásuvkovom systéme. Jej súčasťou je drez s 12-litrovou nádržou na vodu, 15-litrový kompresorový chladiaci box a flexibilný odnímateľný varič na plynové kartuše. Ďalšie zásuvky poskytujú priestor pre príbory, riad a potraviny. Okrem toho sú v kombinácii s voliteľnou kuchynskou jednotkou k dispozícii aj dve kempingové stoličky a stôl. Stôl sa dodáva s dvoma rôznymi nohami. To znamená, že ho možno umiestniť vonku, ale aj pripevniť na stredovú konzolu vo vnútri EQT – priekopnícke riešenie v segmente.

Ak posteľ alebo kuchynskú jednotku nepotrebujete, vďaka nízkej hmotnosti ju možno nainštalovať a demontovať v niekoľkých jednoduchých krokoch a v krátkom čase. Po nasadení sa upevňuje do upínacích ôk v batožinovom priestore. Kompletný modul Marco Polo má štýlový a čistý dizajn a je vyhotovený v antracitovej farbe. Vďaka tomu je v dokonalom súlade s kvalitným interiérom plnoelektrického malého vanu. Hviezda a nápis Mercedes navyše odkazujú na jasnú príslušnosť k značke. Modul Marco Polo si bude v blízkej budúcnosti možné objednať priamo u obchodníkov Mercedes-Benz.

Nová EQT

Nová EQT ponúka rodinám a rekreačne aktívnym ľuďom či fanúšikom kempovania atraktívny vstupný bod do plnoelektrického sveta značky s hviezdou. Elektrický malý van si bude možné objednať už čoskoro. Ceny začínajú približne na úrovni 49 000 eur s DPH pre model EQT s elektrickým motorom s výkonom 90 kW a štandardnou dĺžkou.

Rovnako ako Trieda T, aj nová EQT ponúka množstvo výhod, vďaka ktorým je každodenný život pre rodiny a rekreačne aktívnych ľudí jednoduchý a pohodlný. Medzi ne patrí nízka nakladacia hrana na úrovni iba 561 milimetrov, ktorá uľahčuje nakladanie ťažkých predmetov. Posuvné dvere na oboch stranách vozidla ponúkajú otvor so šírkou 614 milimetrov a výškou 1 059 milimetrov. To umožňuje pohodlný prístup do zadnej časti vozidla a flexibilné nakladanie z troch strán vrátane zadných výklopných dverí. Na zadnej lavici je miesto až pre tri detské sedačky.

Moderný elektromotor

Pri uvedení na trh bude k dispozícii elektromotor s maximálnym výkonom 90 kW (122 k) a maximálnym krútiacim momentom 245 newtonmetrov. Lítium-iónový akumulátor je umiestnený na mieste chránenom pred nárazom v podlahe vozidla pred zadnou nápravou a jeho využiteľná kapacita je 45 kWh. EQT možno pomocou palubnej nabíjačky pohodlne nabíjať v práci, doma alebo na verejných nabíjacích staniciach výkonom 22 kW striedavým prúdom. Na rýchlonabíjacích staniciach je nabíjanie vďaka jednosmernému prúdu ešte rýchlejšie, pričom závisí od stavu nabitia a teploty vysokovoltového akumulátora. EQT je vybavená nabíjačkou s jednosmerným prúdom s výkonom 80 kW, čas nabíjania zo stavu nabitia z 10 na 80 percent potom bude 38 minút[10]. EQT sa nabíja vpredu pod hviezdou Mercedes, čo je praktické a pohodlné najmä pri nabíjaní v meste v úzkych parkovacích situáciách. Zástrčka vozidla CCS, ako aj nabíjací kábel CCS je v prípade EQT taktiež súčasťou sériovej výbavy pre nabíjanie striedavým a jednosmerným prúdom.

Prečítajte si aj

Back to top button