DAKAR 2021: Technickejší a náročnejší
Začiatok roka už tradične patrí rally, ktorá právom nesie označenie najťažšia rally sveta. Dakar písal v prvé januárové dni už svoju 43. kapitolu. Celkovo 556 účastníkov muselo počas 12 etáp absolvovať 8 000 kilometrov.
Tohtoročný Dakar sa opäť konal v Saudskej Arábii. Za minulý ročník si organizátori od niektorých pretekárov vypočuli kritiku, trať sa im zdala príliš jednoduchá. A tak tento rok pritvrdili. Prvý krát v histórii dostali pretekári a posádky navigačné handbooky 15 minút pred začiatkom každej etapy a navigácia cez arabskú púšť sa stala zložitejšou. A zložitejšia bola aj samotná trať.
Motocykle: Historický úspech Hondy, Svitko v TOP 10
Kategória motocyklov je považovaná za najnebezpečnejšiu kategóriu Dakaru. Pre slovenských fanúšikov ale zrejme zároveň aj za najzaujímavejšiu, pretože v nej už pravidelne súťaží náš motocyklový pretekár Štefan Svitko. Jazdec Slovnaft Rally Teamu sa aj tento rok dokázal prepracovať medzi najlepšiu desiatku, keď skončil v celkovom poradí na 8. priečke.
„Chcel som dobre zajazdiť v každej etape a podávať počas celej rally vyrovnané výkony, čo sa mi aj podarilo. Tento Dakar bol v porovnaní s minulým rokom bezpečnejší. Nielen vďaka lepšie zvládnutej organizácii, ale najmä pre bezpečnostné prvky, ktoré sa na Dakare objavili po prvý raz. Sám som si vyskúšal pád s airbag vestou a bol som aj svedkom pádov niektorých jazdcov,“ zhodnotil po Dakare Svitko. V kategórii motocyklov bez asistencie štartoval aj druhý Slovák, Erik Vlček. V celkovom hodnotení skončil 39., vo svojej kategórii jazdcov bez asistencie bol ôsmy.
Levie srdce Benavidesa
Svoju piatu účasť na Dakare premenil na premiérové víťazstvo medzi motocyklistami Argentínčan Kevin Benavides na Honde (Monster Energy Honda Team 2021). Jeho bojovnosť a vytrvalosť si zaslúžia obdiv. Pri svojej prvej účasti v roku 2016 skončil tesne za pódiom, neskôr v 2018 to dlho vyzeralo, že získa titul, až kým neprišla chyba v navigácii, ktorá ho oň obrala. Tento rok si Benavides zlomil nos po ťažkom páde. Ani ten ho však nezastavil. Mal síce aj kus povestného šťastia, keď sa na prvú pozíciu dostal po odstúpení svojho tímového kolegu Corneja, v závere pretekov zase musel ustáť pokusy o zisk prvenstva zo strany svojho tímového kolegu Rickyho Brabeca, ktorý skončil druhý a Brita Sama Sunderlanda (Red Bull KTM Factory Team), no napokon sa radoval z vytúženého prvenstva. Honda obsadila obe prvé miesta. Stalo sa tak po prvý krát od roku 1987, kedy sa to podarilo Cyrilovi Neveuovi a Edimu Orioliovi.
Autá: Peterhansel so 14. titulom
Kategória automobilov bola aj tento rok doslova nabitá jazdcami, ktorí mali šancu siahnuť na titul. Okrem známych mien ako Yazeed Al Rajhi, Sébastien Loeb, Stéphan Peterhansel, Nasser Al-Attiyah či Carlos Sainz patril medzi vysoko hodnotených jazdcov aj Čech Martin Prokop. Bola to však trojica Sainz, Al-Attiyah, Peterhansel, ktorá zvádzala najostrejšie súboje o prvenstvo. Sainz (X-Raid MINI JCW Team) však musel bojovať s technickými ťažkosťami a tak sa súboj o líderskú pozíciu presunul na katarskú superstar Al-Attiyaha a Francúza Peterhansela. Al-Attiyah (Toyota Gazoo Racing) vyhral vrátane prológu šesť špeciálok, vytváral na svojho francúzskeho súpera konštantný tlak, no Peterhansel (X-Raid MINI JCW Team), ktorý vyhral iba jedinú etapu, získal svoj 14. titul.
Kamióny: Opäť Kamaz, silná česká stopa
Tak ako po minulé roky, aj teraz sa v kategórii kamiónov čakalo na to, kto dokáže z trónu zosadiť ruský Kamaz. Ten sa spoliehal nielen na svoju techniku, ale aj na štyri skúsené posádky. Minulý rok ukázal svoju dominanciu Andrey Karginov, ktorý vyhral až sedem etáp, tento rok ho však už v úvode zastavili vážne technické problémy, ktoré napriek enormnej snahe nedokázali spoločne so svojim tímom vyriešiť. Dokonale ho zastúpil tímový kolega Dimitrij Sotnikov, ktorý na Dakare každoročne vyhráva minimálne jednu špeciálku už od roku 2017. Aspoň jedna posádka Kamazu bola na pódiu v 11 z 12 etáp, preto nikoho neprekvapí, že jedinému továrenskému tímu v kategórii patrila aj druhá a tretia pozícia v celkovom hodnotení. Kamaz získal celkovo 18. titul na Dakare, piaty za sebou. Značka tak vyrovnala vlastnú sériu z rokov 2002 až 2006, kedy tiež získala päť titulov v rade. Niečo podobné sa podarilo už iba značke Mercedes-Benz v rokoch 1982 až 1986.
Hattrick pre Macíka
Famózny výsledok dosiahla v ťažkej konkurencii uplynulého ročníka posádka tímu Big Shock! Racing v zložení pilot Martin Macík, navigátor František Tomášek a mechanik David Švanda. Získali tri etapové víťazstvá a celkové 4. miesto, ktorým Martin Macík vyrovnal najlepší výsledok svojho otca Martina Macíka st.
„Bol to jeden z najdrsnejších Dakarov, ktoré máme za sebou. Vyhrali sme v troch etapách, ktoré patrili medzi dlhšie a technicky náročnejšie. V tom je naša sila. Pritom ale nemáme pocit, že to boli uhnané výsledky a boli by sme v cieli vybavení. Práve naopak, išlo sa nám pekne, auto fungovalo a paradoxne, práve vo vyhratých etapách sme nešli na úplné maximum. Keď je trať namáhavá, vieme si poradiť. Máme rezervy a dokážeme držať dobré tempo dlhú dobu,“ povedal po Dakare Martin Macík ml.
Loprais bojoval do poslednej etapy
Svoj 15. štart na Dakare premenil ďalší český pretekár, synovec legendárneho Karla Lopraisa Aleš Loprais, na celkové 5. miesto. A to ešte v poslednej etape urputne bojoval o lepší výsledok. „Továrenské Kamazy neponechali nič na náhodu. Ich tímová stratégia je tak dotiahnutá, že šance ostatných sú veľmi malé. Nehovorím, že je umiestnenie na stupňoch víťazov nereálne, ale ich dominancia rastie ako po technickej, tak športovo-politickej stránke,“ povedal po pretekoch Loprais.
Etapové víťazstvo pre Škodu 130 LR
Ďalším zaujímavým príbehom, zvlášť pre česko-slovenských fanúšikov, bola účasť Škody 130 LR, ktorá sa predstavila v kategórii klasických vozidiel. Za jej štartom na Dakare stoja paradoxne dvaja motorkári – Ondřej Klymčiw a Petr Vlček. Klymčiw dosiahol svoje dakarské maximum keď skončil medzi motocyklistami 11., kvôli nehode a zraneniam však na motorku už vysadnúť nemohol a tak za 2,5 milióna Kč postavil Škodu 130 LR a na Dakar sa vrátil s ňou.
Mnohí sa čudovali, že s týmto autom vôbec na Dakar on a jeho tím išli. „Ale keď sme potom prešli dunami, kde zapadli s géčkovým Mercedesem aj s Land Cruiserom, nechápali, že sme to s dvojkolkou prešli. Najväčšie prekvapenie pre nich bolo, keď sme vyhrali etapu. To krútili hlavou a hovorili, že máme veľké srdce,“ povedal pre Českú televíziu Ondřej Klymčiw.
Najmladší jazdec má len 18
V roku 2020 sa 17-ročný Seth Quintero prechádzal medzi pretekármi Dakaru 2020 a sľúbil, že o rok príde a bude súťažiť. Svoj sľub dodržal a ako 18-ročný sa stal najmladším víťazom etapy na Dakare. A to hneď dva krát. V celkovom poradí skončil v kategórii ľahkých vozidiel na 18. priečke, ukázal sa však vo výbornom svetle a zaslúži si rešpekt a uznanie za to, čo dokázal v takom mladom veku.
Pred 19 rokmi išiel svoj vtedy tretí Dakar poľský motocyklista Marek Dabrowski. V tom čase oslavoval narodenie syna Konrada. Ten zdedil po otcovi lásku k najťažšej rally sveta a v uplynulom ročníku debutoval na 28. mieste. Aj tento mladý pretekár zaujal a je pravdepodobné, že o jeho talent bude mať záujem viacero profesionálnych tímov.