Motorizmus

DAKAR 2021: Siedma etapa opäť pre Kamazy

Po voľnom dni vstúpil v nedeľu tohtoročný Dakar do svojej druhej polovice. So 7. etapou prišla na rad maratónska časť, kedy sa posádky musia počas dvoch etáp spoľahnúť len samé na seba. Medzi kamiónmi opäť suverénne zvíťazil Sotnikov (Kamaz), ktorý si tak upevnil vedúce postavenie. Vozidlá Kamaz obsadili aj druhú (Mardeev) a tretiu pozíciu (Šibalov). Najlepší z českých pretekárov a tímov bol opäť Aleš Loprais na šiestom mieste, celkovo sa posunul na štvrtú pozíciu.

Siedmu etapu z Ha’il do Sakar dlhú 742 km, z ktorých 471 km bolo meraných, pojali usporiadatelia ako maratónsku. Posádky sa tak po dojazde a v priebehu noci museli zaobísť bez tímového zázemia, predovšetkým bez mechanikov. Príprava pretekárskych špeciálov tak bola iba na posádkach. Približne prvých sto kilometrov špeciálky sa išlo v piesku a piesočnatých kopcoch, často porastených vegetáciou. Situáciu skomplikoval tiež dážď, vďaka ktorému bol piesok veľmi ťažký. Nasledovali pasáže na pláňach s ukrytými kameňmi, rýchlejšie aj technickejšie úseky a bolo potrebné prekonať tiež niekoľko dunových hrebeňov.

Loprais hasil požiar na svojom aute

Aleš Loprais, Khalid Alkendi a Petr Pokora prežili prvú drámu dňa už na spojovacom úseku medzi bivakom a štartom rýchlostnej skúšky. „Horelo nám ložisko pravého predného kolesa. Požiar zničil aj brzdu a dohusťovanie. Po celú etapu sme nemohli dohusťovať a podhusťovať pneumatiky na prednej náprave,“ opisuje Aleš Loprais. „V dunách sme tak mali vpredu napríklad štyri atmosféry aj v miestach, kde inokedy máme len dve alebo dokonca jeden a pol. Keď pred nami zapadol Maz, musel Petr z auta, aby pneumatiky upustil ručne. Bolo to martýrium.“

FOTO: Instaforex Loprais Praga Team

„Celú dobu som mal obavu, aby sa koleso nezablokovalo. Keby k tomu došlo, mohlo to mať následky, aké človek ani nechce domýšľať. Pretože v prípade zablokovania predného kolesa s tým vodič neurobí vôbec nič. Aby toho nebolo málo, dochádzali sme do cieľa na pomalom defekte zadnej pneumatiky, ktorý sa ale darilo dohusťovať. Skrátka, etapa so všetkým. Ale šťastie stálo pri nás. Fakt som rád, že sme tu. Viac z toho dnes vykresať nešlo. Bolo to psychicky vyčerpávajúce. To, že sme došli do bivaku, je pre mňa najlepší narodeninový darček,“ hovorí jazdec, ktorý v nedeľu oslavoval 41. narodeniny.

Video zo sobotného dňa voľna v podaní tímu Instaforex Loparis Praga

Vzhľadom na okolnosti je pre Instaforex Loprais Praga Team mimoriadne dôležité, že sa po voľnom dni podarilo opraviť prevodovku druhého kamiónu a Tatra Jamal, prezývaná Kráľovná, sa dnes vrátila na trať. Po odstúpení z piatej etapy síce už nefiguruje v celkovom poradí a pokračuje v rámci tzv. Dakar Experience, napriek tomu môže plniť hlavnú úlohu s ktorou bola na Dakar vyslaná. Jan Tománek, Tomáš Kašpárek a Jiří Stross úspešne dorazili do maratónskeho bivaku a vo svojom kamióne vezú všetko, čo bude k nočnej oprave Pragy potrebovať Lopraisova posádka. Hodiť sa budú aj ich skúsenosti a zručnosti.

Nemá rád spojovačky

Menej šťastia mali chlapci v posádke Martina Macíka. Zhruba po prvom pol kilometri etapy museli členovia Big Shock! Racing tímu nečakane vyskočiť z kamiónu. Bolo potrebné vymeniť spojovačku, tyč prepájajúcu kolesá a riadenie. Tento manéver už majú sedlčanskí pretekári nacvičený z 5. etapy. Oprava tentoraz zabrala asi 25 minút a išlo sa ďalej. „Etapa v piesku. Na pol kilometri som pri jednom skoku siahol na brzdu a auto išlo naraz doprava. Ohnutá spojovačka. Zhruba za 25 minút sme mali hotovú opravu a pokračovali ďalej. Chytili sme tempo a leteli k cieľu. Dosť nám prášili osobáci, ale podarilo sa nám ich postupne predbehnúť. Tá spojovačka nás samozrejme mrzí, každá minúta už je teraz veľa cenná,“ hlásil z cieľa Martin Macík. Posádka sa tak po zvyšok etapy snažila mazať časovú stratu. Žltý špeciál Karel preto nasadil tempo zľahka na hrane možného. Svojou svižnú jazdou začal postupovať poradím a doháňať stratené minúty. V cieli sa nakoniec objavil na 10. mieste a udržal tak skvelú 5. celkovú pozíciu.

Buggyra šetrila techniku

Jazdci tímu Tatra Buggyra Racing odišli dnešnú etapu bez väčších problémov, navyše, šetrili techniku ​​na pondelkovú etapu. „Dnes žiadne veľké problémy neboli, len trochu vo výjazdoch do veľkých kopcov. Ale inak všetko v pohode. Etapa bola dlhá a uskákaná. Som rád, že sme tu a teraz urobíme nutný servis. Pripravíme auto na zajtra a pokračujeme ďalej,“ uviedol priebežne desiaty Martin Šoltys. O priečku vyššie je v celkovom poradí Ignacio Casale, ktorý dnes na trati zastavil pri nehode a bol mu odpočítaný čas. „Spočiatku bolo všetko v pohode. Podmienky boli perfektné a všetko prebiehalo v relatívnom pokoji. Na 120. kilometri sme ale museli zastaviť pri veľmi škaredej nehode jednej buginy. Volali sme vrtuľník, bolo to naozaj vážne. Sme radi, že sme v cieli a zajtra pokračujeme,“ povedal trojnásobný víťaz Dakaru v kategórii štvorkoliek.

Huzink to má neisté

Kým pilot červeného Renaultu Martin van den Brink s roudnickým palubným mechanikom Danielom Kozlovským cieľom prešli v siedmom najlepšom čase, posádky dvoch bielych kamiónov tímu Riwald Dakar sa stretávali s technickými problémami. „Prasknutá pneumatika nám odtrhla hlavný vypínač s blatníkom, takže sme to museli na mieste opraviť . Tým sme stratili nejakých päťdesiat minút,“ povedal pilot Pascal de Baar zmierený s tým, že taký je jednoducho Dakar. Avšak, ľúto mu bolo kolegu Gerta Huzinka, ktorého na trase zastavil problém s tlakom oleja v motore. Pascal de Baar nakoniec etapu dokončil šestnásty, ďalšie pokračovanie Huzinka je ale veľmi neisté.

FOTO: MKR Technology

„Dnešok bol strašný. Po daždi bol prvých osemdesiat kilometrov piesok veľmi mokrý, potom prišli ostré kamene, na ktorých to skákanie sakra bolelo. Mám pocit, že domov prídem menší o nejaké dva-tri centimetre. V závere už nás čakalo len nepríjemné hojdanie. Pre mňa to bola pocitovo jedna z najhorších etáp, ale našťastie sme ju po technickej stránke zvládli. Martin ide sústredene a drží tempo,“ povedal Daniel Kozlovský, palubný mechanik tímu Mammoet Rallysport.

Valtr riešil problémy s vodnou pumpou

Bohužiaľ sa problémy ani dnes nevyhli Ivecu Jaroslava Valtra. Zrazu im začalo hriať auto a potom zistili, že im odišla vodná pumpa. Jej oprava zabrala skoro hodinu. Veľa im pomohol Jan Tománek (Instaforex Loprais Praga Team), ktorý pri chlapcoch zastavil a poskytol im vodu na doliatie nádrže. Siedmu etapu napokon dokončili na 15. mieste.

FOTO: Valtr Racing

Druhá polovica maratónske etapy

Ôsma etapa zavedie pretekárov z vnútrozemskej Sakaka do Naum, ležiaceho na pobreží Červeného mora. Celkom meria 709 kilometrov. Kým posádky čakajú na špeciálke (375 km) piesčité i kamenisté trate, fotografi a televízne štáby sa môžu tešiť na mimoriadne zábery. Práve pondelková rýchlostná skúška totiž pretne jednu z najmalebnejších oblastí celej Saudskej Arábie.

Výsledky – 7. etapa – Ha’il – Sakaka (471 km):

  1. Sotnikov (RUS) Kamaz 4:45:52
  2. Mardeev (RUS) Kamaz +3: 23
  3. Shibalov (RUS) Kamaz +8: 22
  4. Vishneuski (BLR) MAZ +10: 29
  5. Karginov (RUS) Kamaz +11: 44
  6. Loprais (CZE) Praga +14: 47
  7. Casale (CHL) Tatra + 21:17
  8. Šoltys (CZE) Tatra +25: 54
  9. Macík (CZE) Iveco +39: 28
  10. Valtr (CZE) Iveco +1: 29: 37

Celkovo:

  1. Sotnikov (RUS) Kamaz 29:12:10
  2. Šibalov (RUS) Kamaz +45: 56
  3. Mardeev (RUS) Kamaz +1: 05: 06
  4. Loprais (CZE) Praga +1: 21: 47
  5. Macík (CZE) Iveco +1: 42: 01

Zdroj
transport.sk

Prečítajte si aj

Back to top button