Motorizmus

DAKAR 2021: V piatej etape víťazný Sotnikov, výborne finišovali Šoltys aj Loprais

Rally Dakar pokračuje v plnom tempe. V kategórii kamiónov, kde súťaží aj viacero obľúbených pilotov slovenských fanúšikov, triumfoval v 5. etape Rus Dimitrij Sotnikov na Kamaze a upevnil si tak priebežné prvenstvo v celkovom hodnotení. Po nešťastných technických problémoch, ktoré vyradili zo súboja o prvé priečky Bielorusa Sergeja Vjazoviča, háji farby tímu MAZ Sportauto jeho tímový kolega Alexej Višněvskij, ktorý finišoval na druhej priečke. Vjazovič pokračuje v Dakare ako rýchla asistencia pre svojho tímového kolegu, ale aj v tejto etape opäť bojoval s technickými problémami.

Na tretej sa z pódiového umietnenia tešil ďalší ruský pilot – Anton Šibalov na Kamaze, ktorého prenasledovali dvaja Češi – štvrtý Martin Šoltys a piaty Aleš Loprais. Dobré umiestnenie opäť dosiahol aj Šoltysov tímový kolega Ignacio Casale (8.), hneď za ním prišiel do cieľa Martin Macík (9.). Macík si v priebežnom celkovom poradí zatiaľ drží skvelé tretie miesto, Loprais je celkovo štvrtý.

Šoltys so svojim maximom

Najlepší výsledok kariéry si na svoje konto pripísal Martin Šoltys, ktorý svoju Tatru Phoenix doviedol do cieľa na skvelom štvrtom mieste. Navyše už druhú etapu po sebe ukazuje, že favoritom súťaže stačí. Na víťazného Sotnikova na 456 kilometroch iba osem minút. „Bolo to náročné a dlhé. Prvá časť etapy preverila navigátorské schopnosti, ale tam zablúdili skoro všetci. Kúsok sme sa teda aj my vracali a jeden bod hľadali. Ale potom už sme len išli až do cieľa. Sme z toho trošku rozbití, ale zvezenie to bolo pekné. Za mňa super výsledok a veľká spokojnosť,“ povedal v cieli Martin Šoltys.

FOTO: Bugyrra Racing Team

Druhá Tatra pilotovaná čílskym pretekárom Ignaciom Casalem skončila vo na ôsmom mieste. Casale sa v priebežnom poradí drží aj naďalej na vynikajúcej šiestej pozícii. „Bolo to veľmi stresujúce, keď na dvadsiatom kilometri blúdilo toľko jazdcov. Aj keď sme zvolili zlú cestu, tak sme rýchlo našli správny Waypoint. Všetkým sa etapa páčila, ale musím za seba povedať, že ja som z nej unesený nebol. Som ale rád, že sme tu, to je dôležité,“ uviedol Ignacio Casale.

Loprais sa priblížil pódiu

Už pri oficiálnom predstavení trati Dakaru 2021 organizátori varovali, že etapa z Rijádu do Kajsumy bude drsná. Kvôli zložitej navigácii, kamenistému terénu aj veľkej porcii dún. A práve na poslednú položku z tohto zoznamu sa najviac tešil Aleš Loprais. So svojou posádkou, ktorú tvorí okrem neho navigátor Khalid Alkendi a palubný mechanik Petr Pokora sa ale starostlivo pripravovali a koncentrovali na všetko.

Na začiatku Lopraisova posádka, podobne ako mnohé ďalšie, uviazla v pasci navigačných chytákov a už po prvej desatine špeciálky strácala cez dvadsať minút a bola priebežne až pätnásta. „Cítili sme určitú frustráciu, ale zároveň nás to asi hnalo dopredu. Keď odpočítame dvadsaťjeden minút, o ktoré sme prišli chybou pri navigácii, je to skvelý čas,“ upozorňuje palubný mechanik Petr Pokora.

FOTO: Instaforex Loprais Praga Team

A výsledky ukázali, že mal zrejme pravdu. Potom už Praga V4S DKR so štartovným číslom 504 skutočne letela. Jej tempo bolo porovnateľné s posádkami bojujúcimi o etapové víťazstvo. A v záverečnej dunovej pasáži dokonca ešte podstatne vyššie. Len na posledných 130 kilometroch totiž Loprais dokázal z náskoku lídra zmazať celých šesť minút a vo výsledkoch etapy sa predral na piate miesto.

„Osobne som sa vybičoval k extrémnemu výkonu a chlapci v kabíne tiež. Zomkli sme sa a išli, čo to šlo. Na mnohých waypointoch sme mali najrýchlejší čas a stiahli sme maximum možného. Z dvadsaťjeden minút v úvode bolo v cieli necelých jedenásť. Navyše posun v boji o bedňu. Čo viac si priať? Ešte nie sme ani v polovici súťaže. Pokračujeme rovnako aj ďalej a našej Lady ďakujem za to, ako skvele šliapala,“ chváli Aleš Loprais svoju posádku aj súťažný kamión.

V priebežnej klasifikácii si Loprais, Alkendi a Pokora polepšili o jednu priečku a sú štvrtí. Svoj odstup od medailových pozícií navyše znížili na menej ako polovicu. Kým ešte ráno ich od tretieho miesta delilo necelých 25 minút, večer vchádzali do ďalšieho bivaku už iba s jedenásťminútovým mankom. Druhý kamión Instaforex Loprais Praga Teamu piatu etapu nedokončil. Tatra Jamal s prezývkou Queen 69 s posádkou Jan Tománek, Tomáš Kašpárek, Jiří Stross musela odstúpiť kvôli poruche prevodovky. Po oprave by sa mala do závodu vrátiť v rámci tzv. Dakar Experience.

Macík deviaty, celkovo tretí

Pilot Martin Macík s navigátorom Františkom Tomášekom a mechanikom Davidom Švandom prišli v 5. etape Dakaru do cieľa na 9. mieste a v celkovom poradí sú na výbornej 3. pozícii. Ich žltý kamión Karel od začiatku prevzal vedenie a značnú časť etapy za sebou nechával ruských aj bieloruských pretekárov. Ale v druhej polovici špeciálky posádka tímu Big Shock! Racing po skoku cez dunu musela zastaviť a opraviť ohnutú spojovačku. Zastávka trvala asi 30 minút, no našťastie sa im to podarilo. Potom už Karel znovu letel až do cieľa. A vďaka vyrovnaným výkonom, ktoré Martin Macík so svojimi spolujazdcami od začiatku Dakaru predvádza, sa podarilo udržať aj výborné celkové umiestnenie. Zatiaľ aj tímový špeciál po niekoľkých náročných etapách stále zostáva v dobrej kondícii a mechanici zatiaľ nemusia riešiť zásadnejšie opravy.

Zradný skok cez dunu

Posádku tímu Big Shock! Racing potešilo, že kamióny štartovali samostatne, mimo kategórie áut a bugín. Českí pretekári tak mali priestor plne sa sústrediť na jazdu i navigáciu. „Na začiatku to bol boj, bol tam výjazd po skale, ku ktorému sa skoro nedalo dostať. Leteli sme a kľučkovali medzi Kamazmi, ktoré sa tam rôzne strácali, prášili nám, pretláčali sme sa. Kým jeden z nich neurobil pneumatiku. Potom sme sa zoradili a leteli ďalej vo svojom tempe,“ opisuje vývoj pretekov Martin Macík. V druhej časti etapy ale Karel na jednej z dún poskočil výraznejšie, než je zvyknutý. „V posledných 100 kilometroch dún sa celkom darilo, ale pri jednom malom skoku cez dunu sme ohli spojovačku, takže kolesá išli do véčka. Museli sme zastaviť, opravovať a strávili sme tam tipujem tak pol hodiny. Akonáhle bolo hotovo, leteli sme zase až do cieľa,“ približuje Martin Macík.

FOTO: Big Shock! Racing Team

Karel zvláda extrémne veľa

S ohnutou spojovačkou sa na Dakare musí počítať. Doterajšie vyrovnané výsledky posádky Martina Macíka sú ovplyvnené aj perfektným stavom jeho auta, ktorý pre neho v sedlčanských dielňach vyvinul a postavil otec a šéf tímu Martin Macík starší s partiou tímových mechanikov. Karel mal svoju premiéru na Dakare 2020. Martinovi Macíkovi sa v ňom už vlani podarilo vybojovať skvelé 5. miesto. A zatiaľ sa zdá, že sa tímu za uplynulý rok podarilo žltý špeciál posunúť zase o krok ďalej. „V tohtoročnom Dakare sa niekoľkokrát stalo, že chlapci mechanici mali o 9 večer servis Karla dokončený. To je pre mňa celkom šok. Pretože, keď si spomeniem na vlaňajší rok, pravidelne sme so servisom končili ráno okolo 4. hodiny. Je super vidieť, čo auto tento rok vydrží a aký s ním chalani dosahujú výsledok v náročných, rozbitých etapách. Čudujem sa, že stále vykonávame viac-menej len bežnú plánovanú údržbu. A klopem, aby to tak vydržalo,“ opisuje aktuálny stav pretekárskeho kamiónu manažér tímu Big Shock! Racing Martin Pabiška.

Veľký návrat jediného hybridu

Vo veľkom štýle sa do hry zvanej Dakar vrátil hybridný kamión zo severočeských Židovíc. Piatu etapu opäť išli všetky tri špeciály od MKR Technology a všetky tri prišli zoradené za sebou. „Bol to veľký moment. Podarilo sa nám niečo neskutočné, keď sme v týchto podmienkach opravili motor, ktorý sa zdal, že to má definitívne spočítané. Mám radosť, ako to obe posádky Riwaldu vzali. Chlapci si vzájomne pred etapou leštili zrkadlá a podpichovali sa, kto koho v nich bude sledovať a tomu druhému ukazovať chrbát. To len svedčí o tom, že na Dakare stále panuje výborná nálada a tá je základom každého úspechu. Možno sa súťaž nevyvíja úplne podľa predstáv, ale stále ešte nie sme ani v polovici a všetci cítime, aké máme rezervy,“ povedal spokojne Mario Kress, hlavný konštruktér trojice závodných Renaultov.

FOTO: MKR Technology

„Bola to dlhá etapa, kamenistá. V prvej časti sa veľa blúdilo. Potom prišli také krátke zradné duny, na ktorých sa nedalo moc „surfovať“, ale hrozilo, že ak do nich vojdete moc rýchlo, tak by ste sa prevrátili. Tu je vidieť Martinova vyzretosť. Ide opatrnejšie a neriskuje. Vidíme, že auto má rezervy, ale nesnažíme sa ho vyžmýkať,“ povedal po etape Daniel Kozlovský, palubný mechanik červeného Renaultu tímu Mammoet Rallysport, ktorý tentoraz pilot Martin van den Brink priviedol do cieľa v dvanástom najrýchlejšom čase. Jeho krajan Gert Huzink z Riwald Dakar Teamu bol po dvoch dňoch nútenej pauzy natoľko natešený, že celú etapu bol striedavo na piatej a šiestej priečke. Huzink dostal povolenie na Dakare pokračovať s tým, že ho už netýka súťaž o celkové poradie. Štvrťhodinová penalizácia ho ale nakoniec posunula na desiatu priečku. Medzi neho a van den Brinka sa potom vtesnal tretí z kamiónov od MKR Technology s pilotom Pascalom de Baarom.

Ešte jedna etapa a potom deň voľna

Zaujímavosťou piatej etapy bola tiež reštrikcia „close door“. Trať je natoľko náročná, že v poslednej pasáži si usporiadateľ nemôže dovoliť pustiť na trať pretekárov po západe slnka. Preto každý, kto príde na CP4 po 18. hodine bude automaticky poslaný na cestu do bivaku. Ak niekto dorazí až po 22. hodine, zostáva na mieste, dostáva od usporiadateľa stan a jedlo, prespí v púšti a pokračuje až ráno. Ale vypadáva z hlavnej súťaže a presúva sa do kategórie Dakar Experience.

Prvú polovicu Dakaru 2021 uzavrie v piatok 8. januára šiesta etapa do Hail, kde tímy v sobotu strávia deň odpočinku. Ešte predtým však musia posádky zdolať ďalšiu rýchlostnú skúšku, ktorej trať bola skrátená na 347 kilometrov. Na nich si pretekári znovu užijú piesok aj duny a opäť by malo veľmi záležať aj na umení a schopnostiach navigátorov.

Výsledky – 5. etapa (Riyadh – Al Qaisumah, 456 km):

  1. Sotnikov (RUS) Kamaz 5:30:202.
  2. Višnevskij (BLR) MAZ +1:013.
  3. Šibalov (RUS) Kamaz +6:564.
  4. Šoltys (CZE) Tatra +8:265.  
  5. Loprais (CZE) Praga +10:45

Výsledky – celkové poradie:

  1. Sotnikov (RUS) Kamaz 20:16:182.
  2. Šibalov (RUS) Kamaz +33:533.
  3. Macík (CZE) Iveco +51:114.
  4. Loprais (CZE) Praga +1:02:255.
  5. Mardeev (RUS) Kamaz +1:02:51

Zdroj
transport.sk

Prečítajte si aj

Back to top button