Motorizmus

DAKAR 2021: Šiesta etapa patrila Kamazom

Šiestu etapu 43. ročníka rally Dakar ovládli tímy ruskej značky Kamaz. Víťaznú posádku Airata Mardeeva, víťaza z roku 2015, doplnili posádky druhého Dimitrija Sotnikova a tretieho Antona Šibalova. Tesne za stupňami víťazov prišiel do cieľa Aleš Loprais (Instaforex Loprais Praga), ďalší český závodník bojujúci o popredné priečky, Martin Macík na Ivecu (Big Shock! Racing) skončil siedmy. Na piatej priečke prišiel do cieľa Alexej Višnevskij, ktorý zostal jediným zástupcom tímu MAZ na rally. Jeho skúsenejší kolega Sergej Vjazovič po sérii technických problémov defintívne na rally skončil.

Dážď skrátil piatkovú etapu na 347 pretekárskych kilometrov, zrušený bol 102 kilometrov dlhý úsek trate, ktorý nebol bezpečný. Preto usporiadatelia posunuli aj ranný štart. Na programe bola piesočnatá trať a pestré duny rôznych tvarov i obtiažností. Z českých posádok bola v piatok najrýchlejšia posádka Aleša Lopraisa, ktorá finišovala štvrtá. O vavríny zviedla vyrovnaný súboj so štvoricou Kamazov a Višnevským. Celá táto šestica sa vo výsledkoch zmestila do rozmedzia siedmich minút.

„Dnešná etapa bola dosť rozhúpaná, piesočnatá, dunová, s množstvom skokov aj zradných dier. Zo začiatku sme išli moc pekne,“ opisuje Aleš Loprais, ktorého neskôr mierne pribrzdila technika, opotrebovaná prvým pretekárskym týždňom. „Zhruba v polovici etapy sa Lady unavili tlmiče, takže potom už poskakovala ako žaba. Stále sme sa snažili držať tempo, ale v poslednej pätine testu sme mali trochu problémy s palivom. Museli sme zvoľniť a modlili sa, nech sa dostaneme do cieľa. Podarilo sa a výsledok je veľmi slušný. „

FOTO: Instaforex Loprais Praga Team

Aleš Loprais, Khalid Alkendi a Petr Pokora síce klesli na piate miesto v celkovom hodnotení, ale na Ajrata Mardeeva, ktorý po šiestej etape poskočil na tretiu priečku, strácajú len niečo viac ako päť minút. Od priebežne prvého Sotnikova delí posádku Instaforex Loprais Praga Teamu hodina a sedem minút.

V Big Shock! Racing tíme spokojnosť

Pilot Martin Macík, navigátor František Tomášek a mechanik David Švanda z tímu Big Shock! Racing po 6. etape Dakaru držia výborné 4. celkové miesto, po tom, čo v etape získali 7. pozíciu. Posádke žltého špeciálu Iveco sa v náročnej piesočnatej rýchlostnej skúške postupne darilo cez súperov prehrabávať vpred. Tempo bolo opäť veľmi rýchle. Odniesla si to jedna pneumatika, ktorú českí pretekári zvládli vymeniť za 5 minút. A hladké pristátie mal našťastie aj 20-metrový let Macíkovho kamiónu po prejazde jednej deravej zákruty. Do ďalšej etapy už bude žltý špeciál Karel štartovať zo 4. miesta. Prvá polovica Dakaru bola pre Big Shock! Racing úspešná. Tím vybojoval 4. celkové miesto, pretekársky špeciál je bez zásadnejšej ujmy a všetci účastníci majú hromadu nových zážitkov.

Leteli sme až do atmosféry

Posádka Karla mala v pláne, že si v dunách spraví náladu. Bolo treba posunúť sa z 9. miesta smerom ku špici. „Tempo je obrovské. Leteli sme dobre. Menili sme jednu pneumatiku asi na 100. kilometri. Dali sme ju za 5 minút. Mierne nás zdržiavali autá. Chceli sme šetriť Karla, takže sme dnes toľko netancovali. Ale tempo sme držali. A urobili sme si aj jeden výlet do atmosféry. Diera v zákrute, ktorú sme prechádzali zhruba vo 100 kilometrovej rýchlosti nás katapultovala, tipujeme tak 20 metrov. Vzniesli sme sa po zadných kolesách a videli len nebo. Ale našťastie pristátie bolo dobré. Nič sme neodtrhli. A išlo sa ďalej,“ opisuje vývoj etapy Martin Macík.

FOTO: Big Shock! Racing

Dakar rules

Aj do dnešnej etapy vychádzal Karel, tímový kamión, ako nový. „Nakoniec sme pre istotu menili listové perá a súčasne boli zosilnené aj dorazy na prednej náprave, aby sa pružiny nemohli prehnúť do extrému. Ako pri skoku v predošlej 5. etape,“ vysvetľuje palubný mechanik David Švanda. V bivaku sa stále pracuje s nasadením. Aj keď sa začína prejavovať prvá únava, je radosť pozorovať ruch okolo pretekárskeho špeciálu. Každý z mechanikov má svoju prácu a dohromady fungujú ako dobre vyladený stroj.

Prispievajú k tomu aj pravidlá, ktoré má tím Big Shock! Racing na Dakare nastavené. „Riadime sa jasným systémom a inštrukciami. Máme nalajnované kedy sa na závoďáku bude meniť konkrétny diel, aby sme zaistili jeho dakarskú životnosť. Ale jasne naplánované je aj kedy odchádzajú z bivaku sprievodné vozidlá, aké konkrétne náhradné diely vezie Máňa, ktoré súčiastky sú k dispozícii v servisnom MANe. Pre každé sprievodné auto sú stanovení vodiči, tí chodia skôr spať, aby neboli unavení. Všetko je jasne nastavené, aby veci fungovali,“ vysvetľuje šéfmechanik Jiří Čáp, prezývaný Capík.

Bugyrra bojovala s problémami

Obtiažnu etapu za sebou majú obe posádky Tatra Buggyra Racing. „Dnes to bolo veľmi náročné. Od 20. kilometra sa začali z kabíny ozývať divné zvuky a od 60. kilometra sme boli bez tlmiča kabíny. Kabína nepružila a všetky rany išli naplno do nás. Navyše išlo o peknú rozbíjačku, takže sme museli zvoľniť. Jednoducho to nešlo. Navyše sme zostali ku koncu etapy bez výkonu, takže sme museli obchádzať duny. Máme pred sebou ale deň voľna a je tak čas dať techniku ​​zase do poriadku,“ povedal palubný mechanik David Hoffmann. „Unavený nie som, ale rozbitý to áno. Bolo toho teraz veľa a verím, že chlapci dajú auto zajtra dohromady. Do druhej polovice by sme potrebovali trochu viac šťastia,“ komentoval priebeh etapy Ignacio Casale.

FOTO: Bugyrra Racing Team

Ani druhej posádke sa nevyhli problémy. Martin Šoltys, ktorý obsadil v etape štrnáste miesto, najskôr menil na trati prasknutú spojovaciu tyč riadenia. Následne Tatra Phoenix zapadla a posádka musela špeciál odkopať a vytiahnuť. Šoltysovi však splatil dlh ruský Kamaz. „Na 70. kilometri sme zapadli v mäkkom piesku. Začali sme kopať a ako prvý zastavil Kamaz, takže tá karma sa nám vrátila. Oprava prasknutej spojovačky nám dala zabrať a som rád, že sme už tu. Bol to dlhý deň,“ povedal Martin Šoltys.

V MKR Technology dúfajú v lepšiu druhú polovicu

Všetky tri židovické Renaulty od MKR Technology sa v 6. etape rally Dakar zmestili do elitnej desiatky. Navyše prišli poskladané ako vláčik, pekne za sebou. „S etapou môžeme byť spokojní. Dnes si z toho chlapci urobili tak trochu svoj vlastný závod. Aj na bodoch trasy bolo vidieť, že skôr než s konkurenciou si to rozdávali medzi sebou a rôzne sa špičkovali. Robia si zo seba srandičky. Pomáha to celkovej nálade, ktorá je vďaka tomu výborná. Musíme si priznať, že výsledkovo sme chceli byť inde, ale nejako sa to nevyvinulo úplne podľa predstáv a tak je hrozne super, ako sa k tomu všetci postavili. Verím, že sa ešte presadíme, pretože zatiaľ sa nám situácia ideálne nevyvíja, ale ani tak to nie je zlé,“ poznamenal šéf konštruktérskeho tímu MKR Technology Mario Kress.

FOTO: MKR Technology

Opäť si skvele počínal jediný hybridný špeciál v súťaži, Renault Gerta Huzinka z tímu Riwald Dakar. Ten sa pohyboval okolo šiestej pozície, ale ďalšia penalizácia ho nakoniec znova odsunula na desiatu priečku. Huzink po voľnom dni naskočí do tzv. „malého“ Dakaru. Usporiadatelia mu ale umožnili skorší nástup do etáp, a tak má v každej vždy štvrťhodinovú penalizáciu. V elitnej desiatke boli všetky tri severočeskej kamióny z Kressovej dielne. Martin van den Brink prišiel ôsmy a hneď za ním bol Pascal de Baar.

Zaslúžený deň voľna

Pretekárov dnes v cieli čakal bivak v Ha’il, kde strávia zaslúženú voľnú sobotu. Všetci už sa tešia na voľný deň. Hoci sa nepreteká, práce bude veľa. Nasledovať totiž bude maratónska etapa. A na tú sa tímy musia naozaj dobre pripraviť. Dá sa predpokladať, že Dakar sa začne rozhodovať. Počas siedmich dní prešli posádky 2 288 km rýchlostných skúšok.

Napriek tomu na nich drsnejšie časti pravdepodobne ešte len čakjú. V nedeľu ich znovu do tempa dostane rovno maratónska etapa, v ktorej cieli sa budú musieť zaobísť bez pomoci ostatných členov svojich tímov. Celkovo organizátori na druhý týždeň naplánovali ešte o sto kilometrov špeciálok viac. Nedeľné etapa pôjde na sever Saudskej Arábie do Sakaka. Celkom meria 737 kilometrov, z ktorých sa 471 pôjde ako rýchlostná skúška.

Zdroj
transport.sk

Prečítajte si aj

Back to top button