Letecká doprava

Nie je známy ani nový vlastník AUA, ani spôsob ich záchrany

V utorok sa mala rakúska verejnosť dozvedieť, kto kupuje 41,6-% podiel štátu v leteckej spoločnosti Austrian Airlines. Kupec nie je známy, lebo krátko pred skončením medzinárodného tendra účastníci jeho finále skomplikovali situáciu. Air France-KLM sa pokusu o získanie AUA vzdala a ruského záujemcu, spoločnosť S7, si v Rakúsku želá málokto. Lufthansa, ktorú pokladali za favorita, chce o podmienkach privatizácie AUA ešte rokovať. V prvom rade žiada, aby dlh aerolínií 500 miliónov eur (15,06 miliardy Sk) prevzal na seba štát.
      

Lufthansa dáva ešte ďalšie podmienky a súčasne uvádza, že jej ponuka na prevzatie AUA platí do konca tohto roka. Hospodárska situácia aerolínií sa ďalej zhoršuje, čo sa prejavuje aj v obmedzovaní jej podnikateľskej aktivity. Spoločnosť s účinnosťou od 1. marca 2009 zastavuje lety na linke z Viedne do indického Mumbaja (bývalý Bombaj). Dôvodom opatrenia je obrovský prebytok ponuky prepravnej kapacity na tejto linke v dôsledku hospodárskeho oslabenia v Európe. V AUA tak zostane na zemi šesť diaľkových Boeingov 767.
AUA v tomto roku už zrušila premávku na linkách Londýn City, Luxemburg, Riga a na diaľkovej trase do Chicaga. Rozhodnutie o predĺžení lehoty na privatizáciu AUA má rakúska spolková vláda prijať dnes.
Vo Viedni sa hovorí o tom, že nový tender na predaj akcií štátu vypísaný nebude. Rakúski predstavitelia, poverení privatizáciou spoločnosti, budú rokovať s Lufthansou a ruskými aerolíniami S7. Šéf rakúskeho štátneho holdingu ÖIAG Peter Michaelis povedal, že ponuky oboch uchádzačov o štátny podiel v aerolíniách "obsahujú pozitívne efekty pre AUA, osadenstvo a sídlo spoločnosti a letisko (Viedeň)". ÖIAG je formálnym správcom štátneho podielu v Austrian Airlines a holding je poverený, aby zabezpečil jeho predaj.
Avšak Európska komisia žiada od Rakúska, aby jej plánované opatrenia na záchranu a reštrukturalizáciu AUA oznámilo čo najrýchlejšie. "Očakávame, že Rakúsko myslí na existenciu pravidiel EÚ o štátnej pomoci," povedal Jens Mester, hovorca komisára EÚ pre dopravu Antonia Tajaniho.
Predseda dozornej rady ÖIAG Peter Mitterbauer uviedol, že AUA sa pri súčasnej štruktúre tak ľahko zo stratovosti nedostanú. AUA nie sú podľa neho "normálnym hospodárskym subjektom", ale podnikom, "veľkého národného záujmu". Mitterbauer porovnal význam aerolínií s významom rakúskej futbalovej jedenástky. "Národné mužstvo má osem miliónov expertov a AUA má pravdepodobne toľko expertov ako cestujúcich".

zdroj: TASR, foto: internet

Prečítajte si aj

Back to top button