Letecká doprava

Lietajúce taxíky odštartujú v Miláne v roku 2026

Lietajúce taxíky odštartujú v Miláne v roku 2026. V roku 2026 sa budú konať zimné olympijské hry v talianskych mestách Miláno a Cortina d’Ampezzo. A práve táto veľká športová udalosť sa stane príležitosťou na spustenie prvej lietajúcej taxislužby.

Popri príprave a sprevádzkovaní lietajúcich taxíkov sa už teraz v Miláne zaoberajú možnosťami nainštalovania potrebnej infraštruktúry, ktorej súčasťou sú aj vertiporty – strategicky umiestnené pristávacie plochy, na ktoré sa zmestia lietadlá s vertikálnym vzletom, teda okrem vrtuľníkov aj 100 % bezuhlíkové lietajúce taxíky. Iniciatíva, zameraná na budúcnosť, sa pravdepodobne stane realitou po tom, čo spoločnosť SEA, ktorá spravuje milánske letiská Linate a Malpensa, podpísala na jeseň minulého roka dohodu so Skyports, globálnym lídrom v dizajne a správe vertiportov.

Pri príležitosti usporiadania ďalších zimných olympijských hier sa Miláno chce ukázať ako mesto budúcnosti, doplnené o niečo, čo sme doteraz videli len v sci-fi filmoch. Nebudú to presne lietajúce autá, ale malé elektrické lietadlá s nulovými emisiami, známe tiež ako osobné vzdušné vozidlá, PAV alebo eVTOL (elektrické vozidlá s vertikálnym vzletom). Samospráva Milána sa zaviazala spolupracovať pri identifikácii lokalít, v ktorých sa majú vybudovať vertiporty, aj so zreteľom na prestup medzi rôznymi dopravnými systémami (vlaky, metro), a vyhodnotiť všetky zmeny v mestskom pláne, ktoré sa majú začať.

Lietajúce taxíky v Milána kde budú postavené prvé vertiporty a koľko bude stáť letecká cesta do mesta

Nové služby mestskej leteckej mobility

Miesta vertiportov sa budú nachádzať pravdepodobne na strechách najvyšších budov mesta. Individuálna preprava bude v tejto fáze vylúčená. Aerotaxíky sa stanú súčasťou verejnej dopravy. Budú riadené letovou prevádzkovou službou rovnako ako v súčasnosti vrtuľníky, ktoré lietajú nad mestom. Ako už Milano Today informovalo, očakávané náklady na cestu z letiska Malpensa do centrálnej oblasti Milána by sa pohybovali v rozmedzí 150 – 160 eur. Čo by urobilo tento druh služieb dostupnejším a vymanilo ich z oblasti ultrabohatých.

Enrico Forlanini, manažér milánskych letísk Malpensa a Linate Società Esercizi Aeroportuali (SEA), predstavil v spoločnej komisii pre rozpočet a mobilitu magistrátu Milána plán výstavby vertiportov vzhľadom na vstup do prevádzky lietajúcej taxislužby pri príležitosti „Zimných olympijských hier Miláno-Cortina 2026“. Výkonný riaditeľ SEA Armando Brunini predviedol projekt na vybudovanie nosnej siete leteckej taxislužby. Identifikoval sedemnásť oblastí a dve letiská (Malpensa a Linate), ktoré budú tvoriť sieť šiestich regionálnych a deviatich mestských vertiportov. Konkrétne štyri budú v Miláne. A to na letiskách Malpensa a Linate, na Porta Romana pri olympijskej dedine a v oblasti City Life.

Riadením aerotaxíkov sa poverí novovzniknutá spoločnosť (51 % SEA, 30 % Skyports, 19 % 2i Aeroporti). Investícia na výstavbu štyroch operačných základní v Miláne bude predstavovať 30 miliónov eur. Taliansky inštitút Politecnico di Milano odhaduje, že v roku 2030 bude v meste okolo 2000 používateľov. Keď sa služba plne sfunkční, odhaduje sa obrat približne 13 miliónov s ročným ziskom okolo dvoch miliónov eur.

Lietajúce taxíky odštartujú v Miláne v roku 2026

V roku 2024 sa v Miláne oficiálne začnú práce na výstavbe prvých oblastí venovaných lietajúcim taxíkom. Dva vertiporty v centrálnych oblastiach City Life a Porta Romana a dva ďalšie, a to Malpensa a Linate, umožnia o pár rokov pristáť na letisku a dostať sa do centra hlavného mesta Lombardie v podstatne kratšom čase.

Vertiporty budú mať zhruba 3- až 4-tisíc m2, vysvetlil Brunini. Ako heliporty, ale s malým terminálom na odbavenie cestujúcich. Cieľom je prepraviť tisíce ľudí. Aerotaxíky budú môcť denne prepraviť až dvetisíc cestujúcich. Brunini vysvetľuje, že tarify sú len predpoklad, presne ich stanoví prevádzkovateľ služby, keďže SEA ponúkne vertiport. Lietajúce taxíky budú ale prevádzkovať a využívať konkrétne spoločnosti.

Po experimentálnej fáze bude adaptačné obdobie rátať nielen s poklesom cien na približne 70 – 80 eur, ale aj s aerotaxíkmi schopnými prepraviť 4 až 6 pasažierov na úseku približne 30 – 60 kilometrov. Zámerom je prilákať nielen tých, ktorí letia súkromným lietadlom, ale aj ostatných cestujúcich. Počnúc tými na prémiových sedadlách na pravidelných letoch. S podobným zámerom pracujú už aj v Ríme. Tam chcú na tamojších letiskách do roku 2025 začať s prvými spojeniami v meste a medzi mestami a letiskami lietajúcimi taxíkmi.

Miláno postaví prvé vertiporty a vytvorí leteckú cestu do mesta pre letecké taxíky

Zdroj
transport.sk
Editor
Spracoval VIB

Prečítajte si aj

Back to top button