Letecká doprava

Francúzsko nakúpi vrtuľníky Airbus H160M

Prakticky všetky krajiny – ale hlavne tie vyspelejšie – sa zvyknú chváliť nie len svojou ekonomickou silou, ale takpovediac silou svojich zbraní. Tie však „starnú“ od chvíle, keď sú zaradené do výzbroje resp. do operačnej pohotovosti.

Udržať bojaschopnosť armády je tak neustále sa opakujúcim procesom obmeny vojenskej techniky. Čím sú zbraňové systémy zložitejšie a technicky vyspelejšie, tým dlhšie trvá proces výberu, výroby, testovania a dosiahnutia tzv. počiatočnej operačnej schopnosti trvá. Pri zložitých bojových systémoch môže tento proces trvať aj viac než desať rokov – pre príklad nemusíme chodiť ďaleko, stačí spomenúť stále ešte neukončený proces výmeny našich lietadiel MiG-29 za moderné stroje F-16.

Jedným z významných kritérií, ktoré treba pri procese výmeny či obnovy vojenskej techniky zohľadniť, je kritérium „čo to bude stáť?“. Toto kritérium zohráva veľkú úlohu najmä pri takých zložitých systémoch, akým je súčasná letecká technika, zahrnujúca aj vrtuľníky. Stručne spomenieme, ako sa s problémom čo „najlacnejšej“ obmeny roztriešteného sortimentu vrtuľníkov popasovalo Francúzsko. Tamojšie pozemné, námorné a vzdušné sily v súčasnosti disponujú vrtuľníkmi Gazelle, Alouette III, Dauphin, Panther a Fennec.

V marci 2017 oznámil francúzsky minister obrany Jean-Yves Le Drian, že pre program náhrady vrtuľníkov pre tri ozbrojené zložky bol za základ vybraný civilný typ Airbus H160. Militarizovaná verzia tohto vrtuľníka má postupne nahradiť všetky vyššie spomínané typy, pričom na náhradu starších typov bude treba 160 až 190 nových vrtuľníkov, ktoré sa majú začať dodávať od roku 2024. V máji 2019 minister francúzskych ozbrojených síl Florence Parly dal novému vrtuľníku oficiálne označenie H160M Guépard.

Konkrétnejšie informácie poskytlo francúzske Generálne riaditeľstvo vyzbrojovania, ktoré s firmou Airbus Helicopters už podpísalo kontrakt na vývoj niekoľkých prototypov a dodanie prvej série 30 vrtuľníkov, z toho 21 pre pozemné sily, osem pre námorníctvo a jeden pre letectvo. Dodávky prvých vrtuľníkov (pre pozemné sily) sú naplánované na rok 2027, čiže neskôr ako sa pôvodne plánovalo. Vrtuľník H160M je odvodený od civilnej verzie, ktorá už má certifikát od Európskej agentúry pre bezpečnosť letectva.

Modulárna koncepcia civilnej verzie umožní vojenskej verzii vykonávať rôzne špecifické úlohy. Tie siahajú od transportu vojakov, palebnej podpory pozemných síl, prieskumných letov, záchranných akcií až po útoky na plavidlá. Vrtuľníky budú vystrojené zbraňovým systémom HForce, ktorý je modulárny a umožňuje montáž rôznych zbraní. Ide napríklad o guľomety pod vrtuľníkom či vo dverách i protilodnú strelu MBDA ANL. Do výstroja bude patriť aj elektrooptický systém Euroflir 10, avionika Thales FlytX a radar Airmaster C. Nebude chýbať ani systém vlastnej ochrany, satelitný komunikačný systém a systém prenosu taktických údajov.

Technické údaje samotného vojenského vrtuľníka nie sú verejne známe, ale zrejme sa budú len málo odlišovať od nižšie uvedených údajov pre civilnú verziu H160. Tá má celkovú dĺžku (s rotujúcim rotorom) 15,67 m, samotný rotor má priemer 13,4 m. V kabíne je miesto pre jedného alebo dvoch pilotov a maximálne 12 cestujúcich. Maximálna vzletová hmotnosť vrtuľníka je 6 060 kg, náklad môže mať hmotnosť najviac dve tony. Na pohon vrtuľníka slúžia dva motory Safran Arrano s výkonom po 955 kW.

Maximálna výška letu je okolo 6 000 metrov, vznášať sa (stáť bez pohybu – visieť) može vrtuľníka vo výške najviac 2 835 m. Maximálny dolet so štandardnými palivovými nádržami je 880 km, cestovná rýchlosť je 255 km/h. Podľa najnovších informácií má francúzska armáda objednať celkovo 169 vrtuľníkov H160M, ktoré budú náhradou za 420 teraz používaných strojov.

Zdroj
transport.sk
Editor
RM

Prečítajte si aj

Back to top button