Výkon verejných nabíjacích staníc narástol za rok o takmer 50 %
Výkon verejných nabíjacích staníc narástol za rok o takmer 50 %. Tempo výstavby verejných nabíjacích staníc pre elektromobily na Slovensku je pomalšie ako európsky priemer. Zodpovedá však trendom v predaji elektromobilov, ktoré u nás dosahujú najmenší podiel na celkových registráciách v celej Európskej únii.
Pre približne 10-tisíc elektromobilov, jazdiacich v súčasnosti po slovenských cestách, bolo ku koncu roka k dispozícii 1808 nabíjacích konektorov na 740 lokalitách s celkovým inštalovaným výkonom 82 082 kW. Výraznejší nárast počtu dostupných lokalít aj nabíjacích staníc očakáva Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) v roku 2024. Vtedy budú do prevádzky uvedené stovky nabíjačiek vybudovaných z dvoch výziev Plánu obnovy a odolnosti zameraných na firmy a samosprávy.
Najväčší nárast pri najvýkonnejších nabíjačkách
„Pri pohľade na medziročné porovnania je povzbudivé, že najväčší nárast evidujeme pri tých najvýkonnejších nabíjačkách. Počet konektorov s výkonom nad 300 kW sa od minulého roka viac ako strojnásobil,“ konštatuje Patrik Križanský, riaditeľ SEVA. Podobne pozitívne sú aj prírastky v počte konektorov s výkonom nad 150 kW, ktoré zaznamenali nárast o 73 percent. Medziročný nárast v celkovom počte dostupných verejných konektorov predstavuje 22 % a v počte lokalít 18 %. Aktuálny prehľad o verejnej nabíjacej sieti na Slovensku, v ktorom SEVA zbiera informácie od všetkých operátorov nabíjacích služieb, je dostupný na webovej stránke nabijame.sk.

Sumárne informácie, ktoré na štvrťročnej báze zverejňuje SEVA, zachytávajú len počty verejných nabíjacích staníc. Je pritom potrebné zdôrazniť, že v priemere sa viac ako 80 % výkonov nabíjania realizuje na neverejných staniciach – v súkromných garážach, vo firmách, administratívnych budovách či depách. „Pre rýchlejšiu adaptáciu elektromobility by bolo veľkým prínosom, ak by sme dokázali z Plánu obnovy a odolnosti vyčleniť prostriedky aj na podporu výstavby takýchto neverejných staníc, ako je to napríklad možné v Českej republike alebo v Nemecku,“ tvrdí riaditeľ SEVA. Iba tieto nabíjačky, pri ktorých nejde o čo najrýchlejšie nabitie, umožňujú niekoľkohodinové nabíjanie napríklad v noci za najvýhodnejšie tarify. Práve bežné, tzv. pomalé nabíjačky sa môžu stať súčasťou inteligentných sietí. V rámci nich sa cez riadené nabíjanie dajú elektromobily využiť pre podporu stability distribučnej sústavy.

Spustené dve schémy z Plánu obnovy a odolnosti
„Čo sa týka verejných nabíjacích staníc, očakávame v roku 2024 intenzívnejší rast. Dúfame, že sa podarí spustiť reálnu prípravu vysokorýchlostných nabíjacích „hubov“, ktoré sme sa zaviazali postaviť popri diaľniciach. Okrem toho sú spustené dve schémy z Plánu obnovy a odolnosti pre samosprávy a pre právnické osoby. Prišli desiatky žiadostí a dá sa očakávať, že celá alokovaná čiastka bude bez problémov vyčerpaná,“ hodnotí vyhliadky trhu Patrik Križanský a dodáva: „To je aj dôkaz, že takéto programy majú zmysel, pretože sa tie peniaze reálne využijú.“
