So Scaniou to ide
So Scaniou to ide. Po prvom zoznámení sa s druhou generáciou elektrických ťažkých nákladných vozidiel Scania vo Švédsku sme si ich mohli poriadne vyskúšať aj u nás. Konkrétne podvozok 40 R 6×2 so skriňovou nadstavbou s tandemom a ťahač 45 R s klasickým návesom.
Prvé batériové elektrické nákladné vozidlá uviedla Scania na trh v roku 2021, najprv ako distribučné rady, ťahač prišiel o rok neskôr. Tento rok Scania začala predávať druhú generáciu, a to ako dvoj- a trojosé podvozky s kabínami L, P, G, R a S a tiež klasický ťahač.
Spoločným poznávacím znakom vozidiel je nová generácia akumulátorov Northvolt, montovaných modulárne na boky rámu, so životnosťou až 1,5 milióna kilometrov (alebo 12 rokov) a celkovou kapacitou až 624 kWh. V závislosti od preferencie zákazníka, či požaduje maximálny dojazd, či životnosť, Scania nastavuje „pracovné okno“ SoC (state of charge) na 75 alebo 83 %.
Napríklad s maximálnou možnou inštalovanou kapacitou je pri 75 % okne využiteľných 468 kWh, resp. 518 kWh. Rovnaký je aj maximálny dobíjací výkon až 375 kW, konektor vľavo za kabínou (predtým v ľavom prednom nárazníku) alebo pri ťažkých vozidlách elektrická hnacia jednotka EM C3-6 v dvoch výkonových variantoch, spojená so šesťstupňovou automatizovanou prevodovkou GE281.
So Scaniou to ide
40 R 6×2
Najprv som nasadol do tandemovej súpravy, ktorá bola naložená na 36 ton. Tešil som sa na novú plne digitálnu prístrojovú dosku Scania Smart Dash, ale márne. Na ráme bolo zavesených celkovo 600 kWh energie nastavených na SoC 83 % a na ukazovateli dojazdu svietilo 400 km s 99 % stavom batérie a dlhodobá priemerná spotreba 117 kWh/100 km. Bohužiaľ, podmienky v čase cesty boli veľmi nepriaznivé, husto pršalo a fúkal silný vietor, navyše testovacia trasa, zložená rovnomerne z diaľnice a ciest I. triedy, bola veľmi kopcovitá, takže sme sa dostali až na 170 kWh/100 km.
Na druhej strane sa musím priznať, že som sa úplne nesnažil ísť na spotrebu. Navyše som si užíval nadpriemernú dynamiku, ktorú som doteraz v žiadnom elektrickom trucku nezažil. A to som mal k dispozícii slabšiu verziu elektromotora, ktorá disponuje stálym výkonom 400 kW, teda 540 k! To sa potom človek nediví, že súprava reaguje na akékoľvek pridanie plynu spôsobom, ktorý možno poznať z naftovej V8. V tomto ohľade ma Scania dostala. Navyše, ťah nie je príliš často prerušovaný, pretože prevodovka má iba šesť rýchlostí, dokonca väčšinu času pracuje maximálne na päťku (direkt). Šestka s prevodom 0,73 sa radí iba výnimočne pri zjazde z kopca. Skúsil som ju zaradiť ručne, ale automatika sa hneď vrátila o stupeň nižšie.
Elektromotor má silu nielen smerom dopredu, ale aj dozadu, teda pri rekuperácii. Výrobca uvádza brzdný výkon až 600 kW, ku ktorým sa dá postupne dostať cez niekoľko úrovní pomocou voliča, ako to poznáme z klasickej motorovky alebo retardéra. Že bude v aute ticho, som očakával. Lenže neviem, ako sa technikom podarilo, že do popredia sa nedostávajú ani žiadne iné zvuky. Dokonca aj stierače stierajú tak, že necvakajú ani nehučia. K tomu všetkému Scania pridáva aj vynikajúci komfort perovania. A to predná náprava nie je na vzduchu, ale na listoch. Trúfam si tvrdiť, že pruženie je snáď ešte lepšie ako pri konvenčnom vozidle. Do Chrášťan som po necelých 100 km prišiel s orientačnou spotrebou 152 kWh/100 km.
So Scaniou to ide
45 R 4×2
Ihneď po tandeme som nasadol do klasickej súpravy ťahač + skriňový náves Krone s (ako to býva v prípade Scanie zvykom) aerodynamickými doplnkami. Označenie na maske naznačovalo, že som mal opäť k dispozícii kabínu R, ale jej vyšší variant CR20H. Na ráme medzi kolesami sú batérie s maximálnou možnou kapacitou 624 kW so SoC 83 %, kvôli ktorým má ťahač rázvor predĺžený na 4150 mm. Len pre zaujímavosť, pohotovostná hmotnosť je 11 ton, celková hmotnosť súpravy dosahuje 33 ton.
Keď som vyliezol do kabíny, zistil som, že ani toto auto nemá prístrojovku Scania Smart Dash. To však bolo v ten deň už jediné, čo ma mrzelo, aj to iba chvíľu. Potom už bolo všetko zaliate slnkom. A to do slova a do písmena. Dopoludňajšie daždivé počasie bolo preč, prestalo pršať a z ťažkých mrakov na chvíľu vykukli aj slnečné lúče. Silný nárazový vietor ale fúkal ďalej.
So súpravou som vyrazil na rovnakú trasu po D7 smer Slaný, kde som odbočil na I/16, a pri Řevničove som sa napojil na D6. Ak som bol pri tandeme milo prekvapený z dynamiky, v prípade ťahača 45 R som bol vyslovene nadšený. Jeho 450 kW alebo 610 k totiž v kopcoch doslova lietalo a my sme predbiehali aj prázdne súpravy. Tá chuť zrýchľovať bola úžasná, a ako to len šlo, naplno som si ju vychutnával. Veľmi svižné sú aj rozjazdy, na schnúcej ceste som dokonca párkrát rozblikal kontrolu trakcie.
Aj moje obavy z horšieho komfortu v prípade ťahača sa ukázali ako úplne zbytočné, pretože sa nijako zásadne nelíšil od 6×2. A to po všetkých stránkach. Nižšia celková hmotnosť, lepšie počasie i znalosť trasy (kvôli kolónam na Pražskom okruhu som nešiel tradičným smerom po D4 na juh) sa odrazili aj v spotrebe, ktorá sa zastavila na 119 kWh/100 km.
Všetko na rekuperáciu
Pri oboch vozidlách ma inštruktori upozornili na odlišnú funkciu prediktívneho tempomatu. Pri schádzaní kopca totiž kvôli rekuperácii drží čo najdlhšie nastavenú rýchlosť, až tesne pred najnižším miestom dovolí súprave rozbehnúť sa na najvyššiu možnú rýchlosť, aby mala dosť energie na výjazd nasledujúceho kopca.