Rad Ford E-Transit pre city logistiku
Rad Ford E-Transit pre city logistiku. Ford do roku 2024 postupne uvedie na trh päť nových elektrických dodávok – E-Transit, E-Transit Custom, E-Tourneo Custom, E-Transit Courier a E-Tourneo Courier.
Po prvom plne elektrickom úžitkovom vozidle Ford E-Transit, budú tieto nové prírastky znamenať, že značka by mala mať do roku 2024 vo svojej ponuke päť elektrifikovaných dodávok pre celý rozsah komerčnej i osobnej mestskej a prímestskej dopravy. Stredne veľká dodávka Transit Custom bude k dispozícii s dieselom, plug-in hybridom a čisto elektrickým pohonom. Rovnako ako v prípade novej dodávky Custom, aj Tourneo Custom bude mať v tomto roku možnosť voľby čisto elektrického hnacieho ústrojenstva.
Menšia dodávka Transit Courier novej generácie a MPV Tourneo Courier boli nedávno v premiére uvedené na trh, do predaja sa však dostanú koncom roku 2023 a v roku 2024 s plne elektrickým pohonom. Príchod elektrického Transitu Custom je súčasťou plánu spoločnosti Ford ponúknuť do roku 2024 rad úžitkových vozidiel s nulovými emisiami, ktoré budú zahŕňať plne elektrické alebo plug-in hybridné vozidlá. Okrem toho sa Ford snaží do roku 2035 dosiahnuť nulové emisie pri všetkých predajoch vozidiel a uhlíkovú neutralitu v rámci európskych závodov, logistiky a dodávateľov.
Záujem kuriérov expresných zásielok i distribúcie výrazne rastie
Ešte prednedávnom sa kuriérske služby spájali s rôznymi spoločnosťami, ktoré sa venovali úpravám rôznych platforiem elektrických dodávok. Mali však malý dojazd a ich výbava bola pre kuriérov problematická. Vývoj však ide veľmi rýchlo ďalej a výrobe aj plne elektrických dodávok do mesta sa začali venovať vyspelé automobilky v spolupráci s rôznymi dodávateľmi i priamo z vlastného vývoja. V službách city logistiky expresného doručovania a distribúcie v e-commerce sa stále častejšie stretávame s výrazným rozšírením a modernizáciou autoparku o elektrické dodávky Ford radu E-Transit.
Elektrické dodávky Ford E-Transit v počte viac ako 2 000 pribudnú v roku 2023 do flotily autoparku DHL chce v Európe do roku 2030 využívať prevažne dodávky s nulovými emisiami a po celom svete má v prevádzke už takmer 27 000 elektrických dodávok. Niektoré z nových elektrických dodávkových vozidiel DHL budú dvojtonové modely E-Transit dodávané s pripojeným softvérom E-Telematics a nabíjacími riešeniami Ford Pro, ktoré sú navrhnuté tak, aby uľahčili prevádzkovateľom autoparku koordináciu nabíjania a iných zmien, ktoré si vyžaduje prechod na elektromobily s nulovými emisiami. Ford uviedol, že informácie získané z nových EV môže využiť aj na spoločný vývoj budúcich produktov so skupinou Deutsche Post DHL Group pre špecifické operácie doručovacej spoločnosti.
Rad Ford E-Transit pre city logistiku
DPD si pre európsky trh objednala 1000 elektrických dodávok Ford E-Transit. V rámci tejto objednávky DPD oznámila rozšírenie svojej flotily doručovacích automobilov a po pribudnutí tisícky elektrických dodávok Ford E-Transit bude mať v autoparku celkom 2500 elektrických vozidiel. DPD si objednalo klasické verzie do 3,5 t s dlhým rázvorom a elektromotorom s výkonom 135 kW (dostupné sú aj verzie s výkonom 198 kW). Batéria má využiteľnú kapacitu 68 kWh a dojazd do 350 km.
DHL Express si objednala 270 E-Transitov, pričom budú postupne nasadzované od mája do septembra tohto roku. Spoločnosť DHL Express si objednala model s celkovou hmotnosť 4,25 t a užitočným zaťažením na úrovni 1000 kg a s dojazdom okolo 225 km. Dôležitou výhodou E-Transitu je veľmi pestrá ponuka rôznych dĺžok, výšok a tonáže, ktorých môže byť až 25 (tri dĺžky, dve výšky a v celkovej hmotnosti od 3,5 do 4,25 t). Vďaka uloženiu akumulátora pod podlahou a optimalizovanej konštrukcii podvozku sa E-Transit pýši rovnakým objemom nákladového priestoru 15,1 m3 ako Transit so vznetovým motorom a pohonom zadných kolies.
Rad Ford E-Transit pre city logistiku
Robustná polovlečená náprava prispieva k vysokému užitočnému zaťaženiu (1616 kg v prípade verzie Van a 1967 kg v prípade podvozku). E-Transit je k dispozícii s mimoriadne výkonnými elektromotormi. Základná verzia disponuje nadpriemernými 135 kW, výkonnejšia 198 kW a krútiacim momentom 430 Nm. Tým sa stáva najvýkonnejšou dodávkou na európskom trhu v rámci svojho segmentu. Pre maximálnu trakciu pri plnom zaťažení je sila prenášaná na zadné kolesá. Obe výkonové verzie elektromotora napája kvapalinou chladený 68kWh lítium-iónový akumulátor (využiteľná kapacita je približne 63 kWh).
Podľa metodiky WLTP má vystačiť na 314 kilometrov, v praxi sme v teste prešli 252 km, čo je však pre denné potreby rozvozu zásielok kuriérskymi službami pre mestskú distribúciu tovarov vysoko nad priemer denne odjazdených kilometrov, v city logistike kuriéri denne najazdia maximálne 120 až 140 km. Ďalšou výhodou je rýchlosť nabíjania. E-Transit zvláda nabíjanie striedavým aj jednosmerným prúdom. V Európe sa predáva so zabudovanou 11,3 kW nabíjačkou, ktorá úplne vybitý lítium-iónový akumulátor nabije na 100 % za 8,2 hodiny. Pri nabíjaní jednosmerným prúdom podporuje E-Transit nabíjací výkon až 115 kW, čo stačí na doplnenie akumulátora z 15 na 80 % približne za 34 minút.
E-Transit aj na Slovensku
Prečítajte si aj článok o rozšírení autoparku Slovak Parcel Service (SPS) o nové dodávky E-Transit.
Ford sa globálne zaviazal plniť ciele s dôrazom na udržateľnosť a ochranu životného prostredia. Do roku 2026 chce vyrábať len autá s elektrickým a plug-in hybridným pohonom. Do roku 2035 plánuje značka využívať obnoviteľnú elektrickú energiu z miestnych zdrojov, s čím súvisí aj výroba plne elektrických vozidiel Ford v Európe.