Elektromobilita

Hľadanie novej budúcnosti

Hľadanie novej budúcnosti. Bestseller v podobe modelovej rady Daily drží dlhodobo značku Iveco nad vodou. Na druhej strane ani „marketér“ v segmente ťažkých nákladných vozidiel vylepšený o dve percentá na celých 8 % nie je zárukou svetlej budúcnosti. A tak robí taliansky koncern všetko pre to, aby dôstojne prežil.

Po rozvode s americkou automobilkou Nikola vyvstala otázka, ako ďaleko má Iveco k súčasným až freneticky pretlačovaným alternatívnym riešeniam pohonu nákladných vozidiel, špeciálne k tým elektrickým. Obavy z premeškania európskych trendov BEV a FCEV boli čiastočne rozptýlené legislatívnou verziou cestného sedlového ťahača Iveco FCEV a súčasným riešením Iveco BEV v rovnakom segmente, ktoré si odbilo svoju veľkú premiéru v rámci megalomanskej prezentačnej akcie „Be the Change“ v druhej polovici novembra v Barce. Iveco tam predstavilo kompletne obnovenú ponuku svojich komerčných a nákladných vozidiel od celkovej hmotnosti 3,5 t do 44 t.

Iveco S-eWay a eDaily

Stopercentný záväzok

V posledných štyroch rokoch značka venovala svoju energiu predvídaniu rýchleho vývoja trhu. Investovala do obnovy svojich produktov na základe potrieb zákazníkov a očakávania, urýchlenia inovácií prostredníctvom partnerstva s najlepšími priemyselnými hráčmi vo svojej triede. Vyvinula a ponúkla tzv. multienergetické produkty, ktoré zákazníkom poskytujú udržateľné a ziskové riešenia. Urýchlila vývoj svojej ponuky elektrických vozidiel a zriadila špecializované výrobné centrum v Ulme v Nemecku, kde vyrába prvé ťažké nákladné vozidlo Iveco s elektrickým pohonom (finančné vyrovnanie z rozvodu s Američanmi).

Rad S-Way dostal nový prístrojový panel s digitálnymi displejmi

Obnova celého radu Iveco

Pri vývoji vozidiel modelového roku 2024 sa Iveco zameralo na štyri piliere: obchodnú produktivitu, skúsenosti vodiča, udržateľnosť a konektivitu. Nové funkcie a inovácie vytvorené na základe podnikania zákazníka a zamerané na uľahčenie života vodičov sú pohodlnejšie a pokrývajú všetky systémy vozidla. Vylepšenia siahajú od pohonu až po pokročilé rozhranie človek-stroj s vylepšenou palubnou technológiou pre bezpečnejšiu jazdu. Snaha automobilky Iveco posunúť spoločnosť dopredu a podporiť udržateľnú transformáciu dopravného priemyslu sa prejavuje v už spomínanom multienergetickom prístupe. Riadi sa zásadou, že technológia sa musí prispôsobiť poslaniu a splneniu cieľov misie. Iveco vyvinulo elektrické verzie vozidiel svojho ľahkého (eDaily) a ťažkého radu (S-eWay). Pritom pokračuje v priebežnom zlepšovaní svojich vozidiel so spaľovacím motorom. Vrátane tých na zemný plyn (CNG, LNG), ktorými obmedzuje zásah do životného prostredia.

S-Way + S-eWay

Modernizácia ťažkého radu zahŕňa vylepšenú aerodynamiku kabíny, ako aj úpravy hnacieho reťazca. Jeho základom je vylepšený motor xCursor 13 vo výkonových variantoch 500 k (368 kW)/2600 Nm a 580 k (426 kW)/2800 Nm. Aj vďaka vylepšenému prediktívnemu tempomatu má až o 10 % lepšiu spotrebu. Nový motor je spojený s nápravou Meritor 17X HE s rýchlejšou redukciou pre ešte plynulejší prenos trakcie spolu s citlivou 12-stupňovou prevodovkou TraXon Gen2 od výrobcu ZF. Plynový motor dosahuje novo 500 k (368 kW) a 2200 Nm pri súčasnom znížení spotreby o 11 %.

V rámci spolupráce s kapelou Metallica vznikla aj limitovaná edícia S-Way

Veľké zmeny sa odohrali vo vnútri kabíny. Tá má kompletne prepracovaný interiér a novou prístrojovou doskou s plne digitálnym kokpitom s TFT clusterom, novým informačno-zábavným systémom a kamerovým systémom namiesto spätných zrkadiel. Na zvýšenie bezpečnosti a komfortu je tu najmodernejší asistent riadenia až do úrovne autonómie 2. Absolútnou novinkou je plne elektrická verzia S-eWay s dojazdom až 500 km. Čo jej zaisťuje deväť 82 kWh akumulátorov s celkovou kapacitou 738 kWh s možnosťou rýchleho nabíjania až 350 kW. S-eWay je poháňaný duálnym motorom eAxle od spoločnosti FPT Industrial so stálym výkonom až 480 kW a krútiacim momentom 1800 Nm.

Eurocargo

Zatiaľ čo navonok sa toho na tomto rade zase až tak nezmenilo, dôkladnú premenu má za sebou kabína. Na prvý pohľad zaujme konfigurovateľný 10″ digitálny prístrojový štít, ktorý dopĺňa 7″ dotyková obrazovka nového infotainment systému s konektivitou Apple CarPlay a Android Auto. Vďaka novým ovládacím prvkom na stĺpiku riadenia má vodič všetko na dosah ruky. Vďaka novej elektronickej architektúre dostalo Eurocargo nové systémy, ako je alkoholový zámok, inteligentná asistencia rýchlosti, informačný systém detekcie pohybu, informačný systém sledovania mŕtveho uhla, systém detekcie cúvania, signál núdzového zastavenia a systém varovania pri opustení jazdného pruhu.

Eurocargo tiež dostáva úplne novú generáciu plynových motorov Tector 7 CNG, ktoré sú teraz k dispozícii v celom rade, a stáva sa tak jediným vozidlom s hmotnosťou 12 – 19 t, ktoré CNG verziu ponúka. Šesťvalec s objemom 6,7 l je k dispozícii v troch verziách 220 k (162 kW), 250 k (184 kW) a 280 k (206 kW). Vďaka 115 l nádržiam môže Eurocargo CNG viezť až 1100 l plynu. Ako k plynovému, tak aj ku konvenčnému motoru Tector je novým štandardom osemstupňový automat ZF8-HP, na prianie je k dispozícii automat Allison 3000.

Nové Eurocargo dostalo nový plynový motor

Daily a eDaily

Úžitkový bestseller prešiel modernizáciou nedávno, takže tá súčasná sa zamerala predovšetkým na techniku ako na dizajn. Tiež Daily dostala novú elektronickú architektúru a s ňou aj veľký, 10,25″ digitálny prístrojový štít s novým HMI rozhraním či nový informačný systém s 10″ dotykovým farebným displejom. Funkcie v kabíne, ako sú svetlá, okná a klimatizácia, je možné ovládať hlasovými povelmi prostredníctvom systému Iveco Driver Pal. Do zoznamu inovácií patrí prepracovanejšia telematika, systém otvárania a štartovania Keyless Entry & Go alebo pokročilé asistenčné systémy pre vodičov ADAS s ochranou zraniteľných účastníkov cestnej premávky.

Elektrická eDaily dostala 50kW ePTO a verzia 72C o celkovej hmotnosti 7,2 t štvrtú akumulátorovú sadu (celkom 148 kWh), predlžujúca dojazd až na 400 km v meste, resp. 240 km v kombinovanom režime. eDaily s tromi a štyrmi batériami majú tiež rýchlejšie 115kW rýchlonabíjanie, ktoré umožňuje získať dojazd 100 km iba za 20 minút. Vozidlá s kabínou na podvozku tak navyše získavajú flexibilitu voliteľného bočného nabíjacieho portu, ktorý optimalizuje pohodlie vodičov.

Najrozsiahlejšia ponuka služieb

Iveco dopĺňa svoju ponuku vozidiel o rýchlo sa vyvíjajúci ekosystém riešení – Iveco Services. Služby sú navrhnuté tak, aby podporovali zákazníkov pri jednoduchej a efektívnej správe ich vozidiel alebo vozového parku, znižovali ich celkové náklady na vlastníctvo a zabezpečovali ziskovosť ich podnikania. Súčasťou ponuky sú aj služby vyvinuté za účelom skvalitnenia života vodičov na ceste, čo zvyšuje ich pohodlie a bezpečnosť. Iveco podporuje prechod svojich zákazníkov na mobilitu s lokálne nulovými emisiami pomocou služieb zameraných na e-mobilitu. GATE (Green & Advanced Transport Ecosystem) je inovatívny a inkluzívny obchodný model pay-per-use pre dlhodobý prenájom „zelených“ úžitkových vozidiel s cieľom ponúknuť riešenie doslova šité zákazníkom na mieru, aj čo sa týka ich finančných možností. Iveco Capital navyše ponúka zákazníkom komplexné finančné riešenie pre elektromobily aj celý rad Iveco vrátane financovania, leasingovej a poisťovacej služby na všetkých trhoch.

V rámci prezentácie bolo možné vidieť aj prototyp eWay s palivovými článkami

Rekordné investície

Silným marketingovým argumentom bola informácia o historicky najväčšej investícii spoločnosti do obnovy svojej ponuky vozidiel – 1 miliarda eur! A pretože nech je to, ako to je, samotný modelový rad dodávkových a ľahkých nákladných vozidiel Daily na takú finančnú ranu jednoducho nemôže zarobiť, je zrejmé, že Iveco sa viac ako dôsledne snaží nájsť svoju budúcnosť. Podľa slov Luky Sry, prezidenta Truck Business Unit, Iveco Group, je automobilka otvorená príchodu strategického partnera. Pred nejakým časom z politických dôvodov, ktoré reprezentovala Bidenova vláda, nevyšlo spojenie s čínskou firmou FAW. Teraz sa hovorí o dohode s juhokórejským obrom Hyundai. Avšak či to môže viesť k tomu, čo Taliani naozaj chcú, to je ďalšia otázka. Vyzerá to teda, že pre Iveco je zatiaľ najefektívnejšie spoľahnúť sa na vlastné sily. Preto tá jedna miliarda eur investícií musela prísť rozhodne aspoň čiastočne z vonkajšieho prostredia.

Zdroj
transport.sk
Editor
Milan Olšanský a Michal Štengl, foto: Iveco

Prečítajte si aj

Back to top button