Elektromobilita

Elektromobilita v Európe ďalej rastie

Elektromobilita v Európe ďalej rastie. Automobilový trh v Európe v septembri druhýkrát po sebe zaznamenal pokles predajov nových vozidiel. V medziročnom porovnaní sa v Európe predalo o 4,2 % vozidiel menej, a to bez ohľadu na typ pohonu.

Podiel elektromobilov na celkových predajoch medziročne rástol vo väčšine európskych krajín. V Belgicku, Portugalsku, vo Švédsku či Fínsku dokonca batériové elektromobily predbehli benzínové spaľovacie pohony. No kým čisté elektromobily tvorili v Európe už 19,1 % nových predajov, na Slovensku to bolo stále len 2,2 %.

Aktuálne štatistiky o predaji elektromobilov na Slovensku: v treťom kvartáli 2024 bolo podľa údajov ACEA na Slovensku predaných 497 nových osobných batériových elektrických vozidiel, čo predstavuje medziročný pokles o 14 %. Celkovo ku koncu septembra 2024 jazdilo na slovenských cestách 14 197 osobných a malých úžitkových batériových elektromobilov (BEV), z toho 13 395 osobných. „Vozidlá značky Tesla sú pre absenciu oficiálneho zastúpenia na Slovensku zaradené do kategórie individuálneho dovozu, a teda mimo štatistík ACEA,“ vysvetlil Martin Jelenek, analytik asociácie SEVA, a dodal, „podiel na Slovensku predaných batériových elektromobilov za tretí kvartál 2024 dosiahol 2,2 %, avšak na základe našich prepočtov, po započítaní nových vozidiel značky Tesla, môžeme hovoriť o podiele elektromobilov na úrovni 3 %.“

Najpredávanejšia je Tesla Model Y a model 3

Riaditeľ SEVA Patrik Križanský odhaduje, že trh s autami vrátane elektromobilov sa nachádza vo fáze vyčkávania: „Celý sektor automotive je v neistote, ktorá súvisí najmä s výrazným poklesom odbytu nových vozidiel v Európe. Pandémia zrazila predaje o dva milióny vozidiel ročne. To znamená menšie vyťaženie tovární v západnej Európe, pričom Slovensku sa podobné obmedzenia zatiaľ našťastie vyhýbajú.“

Križanský pripomenul, že rastie dostupnosť elektromobilov: „Pribúdajú nové modely a možností na výber je stále viac aj v kategóriách, v ktorých doteraz elektromobilita nebola etablovaná, aspoň nie v Európe.“ Analytik SEVA Jelenek k tomu dodáva: „V roku 2022 bolo na Slovensku registrovaných 74 rôznych modelov BEV, v minulom roku to bolo už 100 modelov a len za prvých 9 mesiacov tohto roka pridelili policajti evidenčné čísla až na 116 rôznych modelov osobných batériových elektrických vozidiel.“

Elektromobilita v Európe ďalej rastie

Začína sa predaj modelov v nižších triedach, ako Citroën ë-C3, Kia EV3 či Škoda Elroq, a na trh čoskoro prídu aj ďalšie elektromobily v nižšej strednej triede. To sú cenovo dostupnejšie vozidlá, ktoré budú vhodné aj ako bežnejšie služobné autá vo firmách. Nás môže tešiť, že viaceré z týchto modelov sa budú vyrábať aj na Slovensku a že ich obstaranie do firiem bude vďaka schváleným legislatívnym zmenám výhodnejšie.

To, že Slovensko stále nedokáže naskočiť na tempo najväčšej revolúcie v doprave, je však podľa asociácie SEVA znepokojujúce: „Dúfame, že avizovaná podpora zo strany vlády aj prostredníctvom opatrení z Akčného plánu pre rozvoj elektromobility pomôže tento trend zvrátiť,“ apeluje riaditeľ Križanský a upozorňuje na aktuálne úspechy susedných krajín: „Výrazný nárast v predajoch bol zaznamenaný v Českej republike aj v Maďarsku, a to aj vďaka podporným mechanizmom. Adopcia v oboch krajinách presiahla 8 %.“

Výrobcovia automobilov musia už v budúcom roku znížiť emisie svojej flotily novoregistrovaných vozidiel o 15 % oproti roku 2021 na cieľových 93,6 g CO2/km. „Výrobcovia majú viacero možností, ako to dosiahnuť, napríklad aj zvýšením predaja menších vozidiel. Každý predaný elektromobil však zásadne zlepšuje celkový priemer predanej flotily, a preto sa budú výrobcovia snažiť ich predávať čo najviac,“ uzatvára riaditeľ SEVA Patrik Križanský

Do roku 2050 by elektromobily mohli dosiahnuť takmer 80 % redukciu emisií. Naproti tomu spaľovacie pohony aj pri optimistických scenároch pri využití biopalív a e-palív dosiahnu maximálne 50 % zníženie emisií oproti dnešku. Kľúčové pre úspech sú politická podpora, technologické inovácie a rozvoj infraštruktúry.

Podľa údajov Reuters z ôsmich európskych krajín – lídrov vo výrobe automobilov – sú továrne v štátoch s nižšími nákladmi (ČR, Slovensko, Španielsko a Turecko) vyťažené oveľa viac než v krajinách s vyššími nákladmi (Francúzsko, Nemecko, Taliansko a UK). Automobilky teda čelia hlavným výzvam na svojich domovských trhoch.

V krajinách Európskej únie bolo v roku 2023 zaregistrovaných takmer 1,5 milióna nových elektrických áut. V roku 2023 bolo v EÚ zaregistrovaných takmer 1,5 milióna nových osobných áut na elektrický pohon, čím sa ich celkový počet zvýšil na 4,5 milióna. To predstavuje nárast o 48,5 % v porovnaní s rokom 2022, keď celkový počet elektromobilov predstavoval tri milióny.

Najväčší podiel na trhu majú e-trucky Volvo

eTrucky

Za prvý polrok 2024 bolo v EÚ registrovaných 2 575 batériových elektrických nákladných vozidiel, z toho 777 ťahačov. Na trhu sa predáva 14 modelov elektrických nákladných áut, pričom dominantnou značkou je Volvo Trucks s podielom 67 %. Vodíkové trucky sú ešte v procese vývoja a zatiaľ zaostávajú s iba 27 predanými kusmi v rovnakom období.

V EÚ je už viac ako 780-tisíc nabíjacích bodov

Štatistiky po prvom polroku 2024 hovoria, že počet verejných nabíjacích staníc v Európskej únii presiahol 780-tisíc, konkrétne 786 813. Najviac nabíjacích bodov má Holandsko, Nemecko a Francúzsko, pričom tieto tri krajiny sa postarali až o 58,4 % zo všetkých nabíjacích bodov v EÚ.

V EÚ bolo od januára do augusta tohto roku zaregistrovaných 7 180 492 nových osobných vozidiel (medziročne o 1,4 % viac), z nich 902 011 bolo batériových elektrických (medziročne o 8,3 % menej). Batériové elektromobily boli s podielom 12,6 % štvrtou najobľúbenejšou voľbou, najviac registrácií si pripísali benzínové motorizácie (34,9 % podiel; medziročne -2,9 %), pred hybridnými bez externého dobíjania (29,8 % podiel; medziročne +21,1 %) a dieselovými (12,7 % podiel; medziročne -9,7 %), plug-in hybridy potom dosiahli podiel 7,0 % (medziročne -5,0 %).

V Česku bolo v rovnakom období registrovaných 5 763 nových osobných batériových elektrických vozidiel, medziročne o 41,6 % viac, podiel na všetkých registráciách dosiahol 3,8 %. V Česku podporila vláda elektromobilitu 2 miliardami Kč, z toho 200 000 Kč na jedno elektrické vozidlo, dotácia sa vyčerpala za polovicu plánovaného času. Podstatná časť z týchto registrácií bola podporená zo Záručného programu ELEKTROMOBILITA Národnej rozvojovej banky.

Z pohľadu značiek si tento rok počas uplynulých ôsmich mesiacov v Česku najviac registrácií nových osobných batériových elektromobilov pripísali automobilky Tesla (2 113), Škoda (557), Volvo (549), Hyundai (400) a Volkswagen (340), najregistrovanejšími modelmi boli Tesla Model Y (1 159), Tesla Model 3 (920), Škoda Enyaq (556), Volvo EX30 (469) a Hyundai Kona (259).

V Holandsku pokračujú v dotovaní predaja e-truckov

Elektromobilita v Európe ďalej rastie

Od začiatku roka do konca septembra bolo v Českej republike registrovaných 7 231 nových batériových elektromobilov, čo predstavuje medziročný nárast o 56,2 %. Trhový podiel dosiahol 4,2 %. Najviac registrácií zaznamenali značky Tesla (2 752), Škoda (739) a Volvo (677).

Medziročne bolo v krajinách EÚ registrovaných o 81 707 osobných batériových vozidiel menej, na najväčšom trhu – v Nemecku – bol prepad v registráciách týchto vozidiel o 113 664 (-32 %). Medziročný pokles v Nemecku výrazne ovplyvnili rekordné registrácie v auguste minulého roka, v súčte ostatných krajín (okrem Nemecka) tak počet registrácií BEVs medziročne vzrástol.

Z tých väčších trhov bol pokles registrácií BEVs evidovaný vo Fínsku (-30,3 %, 13 802 BEVs), v Írsku (-25,4 %, 15 122 BEVs), vo Švédsku (-21,0 %, 54 304 BEVs) a v Taliansku (-12,3 %, 35 785 BEVs). Naopak rast zaznamenali napr. Francúzsko +8,1 % (188 575 BEVs), Belgicko +41,3 % (84 137 BEVs), Holandsko +4,5 % (77 990 BEVs), Dánsko +50,8 % (51 945) BEVs). Najnižšie podiely elektromobilov dosiahli tento rok len tri krajiny: Poľsko (3,1 %), Chorvátsko (2,6 %) a Slovensko (2,6 %).

V Holandsku pokračujú

V krajine tulipánov spustili ďalšie kolo programu dotácií na nákladné autá s nulovými emisiami (AanZET) na rok 2024. Takmer všetky peniaze sa vyčerpali už za jeden deň. Celkový rozpočet pre toto kolo programu predstavoval 22,2 milióna eur, z čoho 21,4 milióna bolo vyčerpaných v priebehu 24 hodín. Holandské firmy na kúpu elektrických kamiónov motivuje aj tlak súvisiaci s blížiacim sa zavedením bezemisných zón v niektorých holandských mestách, ktoré príde v roku 2025. Ďalšie kolo žiadostí o dotácie sa má spustiť koncom januára 2025.

Podpora od štátu je kľúčová

Silný dopyt po dotáciách na elektrické nákladné autá ukazuje, že podnikatelia potrebujú pri transformácii na bezemisné alternatívy podporu. Pre mnohé dopravné spoločnosti i pre podnikateľov je finančná podpora kľúčová. V prípade Holandska je silnou motiváciou na prechod na bezemisné autá aj zavádzanie nízkoemisných zón v mestách naprieč krajinou.

„Dopravný sektor čelí obrovskej výzve. Výrobcovia nákladných áut robia svoju časť práce tým, že na trh prinášajú viac elektrických nákladných vozidiel, a podnikatelia sú ochotní prejsť na túto technológiu,“ povedal predseda združenia RAI Vereniging Frits van Bruggen, čím podčiarkuje dôležitosť dotácií. Elektrické nákladné auto je trikrát drahšie ako dieselové, a preto je bez dotácií takáto investícia pre mnohé spoločnosti neuskutočniteľná. Okrem kúpy samotného auta je navyše potrebná investícia do nabíjacej infraštruktúry.

Zdroj
SEVA
Editor
Peter Magerčiak

Prečítajte si aj

Back to top button