Elektromobilita ako alternatíva
Elektrický pohon zásadným spôsobom zmenil svet dopravy. V dobe, keď sa konečne vo veľkom hovorí o ochrane životného prostredia, si elektromobily získali ešte väčšiu popularitu. Rozvíja sa infraštruktúra, zvýšila sa podpora štátu a výhody elektromobility sa prejavujú aj v komerčnej sfére.
Zásadný rast záujmu o elektromobily najlepšie ukazujú čísla. Kým v roku 2014 jazdilo po svete približne 800 000 elektromobilov, v roku 2018 to už bolo 5,6 milióna kusov elektrických vozidiel. Lídrom v počte novo zaregistrovaných elektrických vozidiel je Čína, v roku 2018 ich zaregistrovali v najľudnatejšej krajine sveta až 1 256 000. V USA, ktoré sa v tejto štatistike ocitli na druhom mieste, ich za to isté obdobie pribudlo 321 310, v Nórsku 86 340. Spolu bolo v roku 2018 na svete zaregistrovaných 2 242 720 nových elektrických vozidiel. Trend je teda jasný.

Elektromobilitu na Slovensku podporuje aj štát
Širšiemu rozvoju elektromobility sa snaží pomôcť aj štát. Začiatkom roka 2019 bol schválený Akčný plán rozvoja elektromobility v SR, ktorého súčasťou je balík 15 opatrení na podporu elektromobility. Sedem z nich dostalo zelenú, zvyšných osem je v procese legislatívneho schvaľovania, prípadne tvorby a s ich uvedením do praxe sa počíta v roku 2020.

Dôležitý je zdrojový energetický mix
Ak má mať elektromobilita význam, je potrebné, aby bol zdrojový energetický mix krajiny vyvážený a dominovali v ňom ekologické zdroje elektrickej energie. V tomto ohľade je na tom Slovensko veľmi dobre a vďaka obnoviteľným zdrojom energie a jadrovej energii má naša krajina jeden z najmenej uhlíkovo náročných mixov v rámci Európskej únie. Potvrdzuje to pohľad na inštalovaný výkon zdrojov v SR v roku 2018. Najväčší podiel v ňom majú vodné zdroje (33 %), nasledované fosílnymi (31 %), dôležitý je ale pohľad na ďalšie nízkouhlíkové zdroje – jadro (25 %) a obnoviteľné zdroje energie (11 %).

Zlepšuje sa infraštruktúra
Záujem o elektromobilitu podmieňuje okrem podpory štátu aj dostupnosť nabíjacej infraštruktúry. Aj v tomto smere nastal značný posun vpred. Na Slovensku bolo ku koncu roka 2019 celkovo 583 verejných nabíjacích miest, z toho je 233 rýchlonabíjačiek (s výkonom nad 22 kW) a 329 štandardných nabíjacích miest (s výkonom do 22 kW). V Európskej únii je celkovo 188 881 verejných nabíjacích bodov, z čoho rýchlonabíjačiek je 17 857. Z elektromobilov sa tak postupne stávajú vhodné dopravné prostriedky aj na dlhšie trasy. Nevýhodou zostáva potreba dobíjania. Aj na rýchlonabíjacej stanici trvá nabitie batérie z 0 na 80 % zhruba 30 až 40 minút.

Problematika si žiada celkový pohľad
Elektromobilita ako alternatíva ku konvenčným fosílnym palivám má význam, je však potrebné pozerať sa na ňu z nadhľadu a v súvislosti s ďalšími oblasťami, ktoré na ňu nadväzujú. Krajiny musia nielen podporovať rozvoj elektromobility, ale pracovať aj na energetickom mixe, v ktorom by mali prevažovať zdroje s nízkou uhlíkovou stopou. Toto je veľmi široká oblasť, treba jej však venovať dostatočnú pozornosť. Dobíjanie elektromobilu elektrickou energiou vyrobenou spaľovaním fosílnych palív totiž neprináša želaný ekologický efekt.
Pozitívom je, že aj v tejto oblasti nastal posun a krajiny, ako je aj Slovenská republika, sa aktívne zaoberajú súčasnými zdrojmi na výrobu elektrickej energie a ich dlhodobým strategickým rozvojom. Aj tu slúži naša krajina ako dobrý príklad. Po dobudovaní 3. a 4. bloku jadrovej elektrárne v Mochovciach stúpne podiel nízkouhlíkových zdrojov na výrobu elektrickej energie na úroveň 90 %.