Dobyje Čína Európu elektromobilmi?
Dobyje Čína Európu elektromobilmi? Majú čínske elektrické autá v Európe šancu? Ponúkajú podstatne lacnejšie a už aj čoraz vyspelejšie riešenia…
V Európe sa už začínajú predávať čínske elektromobily, a kým ešte stále trpíme sentimentom odporu voči lacným, nekvalitným autám, Číňania idú vpred veľkým tempom a ich produkty sú čoraz konkurencieschopnejšie. Popri množstve príkladov osobných áut prichádzajú už aj vany, napríklad JMC (Jiangling Motor Corporation, kedysi spoločný podnik s Fordom) s elektrickou dodávkou, ktorá vychádza zo starého Fordu Transit. V Číne sa orientujú na dostupnosť elektrických vozidiel.
Do výbehového licenčného Transitu namontovali elektrický bezemisný pohon a ako sériový JMC Teshun Van Electric ho poslali vo viacerých verziách na trh. Zaujímavosťou je, že do pôvodnej karosérie umiestnili až 65 kWh batériu, vďaka ktorej má elektrický Transit normovaný dojazd v rozmedzí 300 až 500 km. Teraz automobilka JMC prichádza s jeho evolúciou s výrazne lepšími parametrami a väčším množstvom verzií. Európske renomované automobilky majú podstatne modernejšie a bezpečnejšie elektrické dodávky, čínska novinka ich zatiaľ predbieha v dojazde do 500 km na jedno nabitie. JMC Teshun Van Electric poháňa vpredu uložený elektromotor s výkonom 120 kW (163 k) a krútiacim momentom 320 Nm.
Dobyje Čína Európu elektromobilmi?
Energiu čerpá už zo spomínanej 65 kWh batérie, ktorá mu dovoľuje normovaný dojazd v rozsahu 300 km (CLTC). Pri dodržaní stabilnej rýchlosti a v mestských aglomeráciách s častým rekuperačným brzdením JMC hovorí dokonca o dojazde 500 km. Maximálna rýchlosť je 120 km/h a z 0 na 100 km/h sa auto rozbehne za 13,3 s. Pomocou rýchlonabíjačky sa na 80 % kapacity údajne nabije za necelých 50 minút. Cena čínskeho vanu je do 37 000 eur, európske elektrovany začínajú na 60 000 eur bez DPH. JMC v súčasnosti pracuje na novej, modernej karosérii modelu Teshun s ambíciou exportu aj do Európy.
Elektromobily v Európe
Elektrické vozidlá vyrobené v Číne sa doteraz len ťažko presadzovali na európskom trhu. Čínski výrobcovia elektromobilov pod vedením spoločností Geely a SAIC predali v Európe za prvých sedem mesiacov roku 2022 37 700 plne elektrických vozidiel, čím podľa berlínskej firmy Schmidt vzrástol ich podiel na 5 %. Polestar 2 od Geely a značka MG od SAIC predstavovali takmer 9 z 10 predajov. Zvyšok tvorili spoločnosti, ako BYD, FAW Group, Nio, XPeng a Aiways, z ktorých každá predala viac ako tisíc kusov alebo len stovky kusov.
Čínski výrobcovia začínajú v Európe budovať siete predajcov. Samotní Číňania však vnímajú Európu ako náročný trh a predpokladajú desaťročie, kým sa export k nám ukáže ako výhodný. Peking aj čínsky automobilový priemysel sú zosúladení v túžbe po globálnej nadvláde elektromobilov. V súčasnosti nepôjde o množstvá, ale o kultivovanie ich vozidiel na európsky štandard. Vďaka proexportným štátnym dotáciám chcú ponúkať konkurenčné a podstatne lacnejšie elektromobily.
V roku 2022 dosiahol európsky predaj benzínových a naftových áut celkovo 4 144 763 kusov a 1 639 766 kusov, čo predstavuje kombinovaný podiel 51,2 % na trhu EÚ a v Spojenom kráľovstve. Podľa európskej skupiny výrobcov automobilov ACEA sa v roku 2022 na európskom trhu presadzovali elektrické vozidlá na batérie. Ich predaj vzrástol na takmer 1,6 milióna kusov, čo je o 29 % viac ako v predchádzajúcom roku, a predstavuje 13,9 % podiel na trhu EÚ + Spojené kráľovstvo.
Dobyje Čína Európu elektromobilmi?
Minuloročným lídrom v predaji BEV bolo Nemecko (471 394 = 17,8 % predaja nových áut v Nemecku), nasledované Francúzskom (267 203 = 13,3 %) a Spojeným kráľovstvom (203 122 = 16,6 %). Slovensko a Česká republika boli najnižšie, a to na úrovni 1,8 % a 2,0 %. Elektrických vozidiel BEV od čínskych výrobcov sa v roku 2022 predalo takmer 90 000. Nio aj XPeng rozšírili výrobné kapacity v Číne. BYD, ktorý výrazne zvýšil skutočnú produkciu v roku 2022, by mohol dramaticky navýšiť svoj podiel na trhu v tomto roku, ak dodá viac modelov na väčší počet trhov v Európe.
BYD aj Nio expandujú najmä na trhu v Nórsku, a zatiaľ ponúka SUV Tang a pridá sedan Han a malý crossover Yuan Plus, premenovaný na Atto 3, pre väčšinu medzinárodných trhov. Spoločnosť Nio predstavila v Európe niekoľko nových modelov – luxusný sedan ET7, crossover ES7 a model 3 ET5. SUV XPeng G9, ktoré práve debutovalo v Číne, sa pripojí k trom značkám predávaným v Nórsku. V tomto roku bude mať premiéru crossover Zeekr 001 od Geely, či v strednej alebo vyššej triede značka Ora od Great Wall Motors.