Cestná doprava

Vozidlový park Elcon Bratislava posilnil MAN TGS 8×8 s nakladacím žeriavom

ELCON BRATISLAVA, a.s., je montážna firma, ktorá sa špecializuje na projekciu, výstavbu, rekonštrukciu a opravy elektrických vedení. Na zefektívnenie týchto činností si objednala výkonný off-roadový model MAN TGS 41.510 8×8 novej generácie, ktorý si zástupcovia spoločnosti prevzali v polovici mája.

Vo flotile terénnych vozidiel má spoločnosť ELCON poltucet valníkov rôznych veľkostí a s menšími hydraulickými nakladacími žeriavmi na off-roadových podvozkoch. Nový MAN TGS 8×8 však bude medzi nimi skutočný Herkules.

Prečítajte si aj

„Pri montáži a stavbe stožiarov musí nastúpiť robustná technika. Preto sme kúpili vozidlo s veľkou korbou a so silnou hydraulickou rukou. Všetky komponenty – uholníky, izolátory, armatúry, ale najmä oceľové laná – sú veľmi ťažké. Hmotnosť závisí od dĺžky vodiča, takže navinutý bubon môže mať hmotnosť až cez 7 ton. Teraz budeme sebestační, nemusíme si objednávať zvlášť valník a zvlášť žeriav. Samozrejme, hydraulická ruka musí mať dlhý dosah a náležitú nosnosť,“ hovorí Ing. Peter Hreško, manažér pre technickú prípravu a obstarávanie v spoločnosti ELCON Bratislava.

„Herkules“ v plnej zbroji: MAN TGS 41.510 8×8 BB CH so žeriavom Palfinger PK 53002 SH a valníkovou nadstavbou značky KOVOKAR (FOTO: MAN Trucks & Bus Slovakia)

Výberu konkrétneho vozidla predchádzalo posúdenie viacerých produktov i cenovej ponuky od rôznych značiek. „Pre MAN sme sa rozhodli po vyhodnotení parametrov a aj na základe pozitívnych referencií. Užitočné legislatívne zaťaženie vozidla je zhruba 10 ton, takže odvezie naraz aj dva väčšie bubny s fázovým vodičom. “Technická nosnosť, ktorú môže využiť v teréne mimo cestných komunikácií, je oveľa väčšia. Samozrejme, pri dodržaní správneho rozloženia materiálu.“

Šasi s kabínou MAN TGS 41.510 8×8 BB CH bolo navrhnuté tak, aby spĺňalo požiadavku klienta „niesť“ na sebe masívnu hydraulickú ruku v nadštandardnom vybavení. Keďže celková maximálna hmotnosť vozidla je 41 ton, konštrukcia podvozka je náležite zosilnená. Spoľahlivú mobilitu v teréne garantuje pohon všetkých náprav, uzávierky diferenciálov a svetlá výška vyše 300 mm.

Radový 12,4-litrový šesťvalec generuje výkon 375 kW (510 k), v teréne však hrá ešte dôležitejšiu rolu veľký krútiacim moment 2600 Nm v rozsahu otáčok 930 – 1350 min-1. Motor je spriahnutý s automatizovanou prevodovkou MAN TipMatic s režimami Efficiency, Performance, Offroad a Low Range (redukcia rýchlostí do extrémne ťažkého terénu – tzv. korytnačka). Vodič si vie vďaka tejto rozmanitosti zvoliť správny jazdný program podľa požiadaviek terénu.

Denná kabína NN (šírka 2240 mm, dĺžka 1880 mm) poskytuje vodičovi komfortné pracovisko s multifunkčným volantom, klimatizáciou, vo výbave je tiež EasyControl – panel s tlačidlami vo vodičových dverách, ktorými možno až 4 zvolené funkcie ovládať aj po vystúpení z kabíny. Pre kontrolu nákladu slúži stupienok na blatníku a držadlo nad dverami na strane vodiča. Nákladné vozidlá spoločnosti ELCON Bratislava najviac najazdia medzi stavbami, ale inak v teréne ide len o niekoľko desiatok kilometrov denne. Takže robia maximálne 4000 km mesačne. Takémuto pracovnému režimu zodpovedá veľkosť palivovej nádrže, ktorej objem je 400 litrov.

V poslednom období ELCON Bratislava pracuje prevažne na 400 kV linkách a zameriava sa hlavne na slovenský a český trh. Jeho hlavnými zákazníkmi sú Slovenská elektrizačná prenosová sústava, a.s., ČEPS, a.s., Západoslovenská distribučná, a.s., Stredoslovenská distribučná, a.s., Východoslovenská distribučná, a.s., ČEZ Distribuce, a.s., EG.D, a.s.. Svoje pôsobenie rozširuje aj do zahraničia, napríklad do Maďarska alebo Poľska, no stavali tiež na severe – v Nórsku a vo Švédsku. Celkove má firma cca 100 zamestnancov, z nich asi 20 šoférov. Dodajme, že vodiči v tomto fachu sú nielen experti na jazdu v teréne, ale navyše musia vedieť obsluhovať aj hydraulický žeriav. Pracujú vonku v každom počasí – termíny treba plniť bez ohľadu na to či prší alebo sneží.

„Pre lepšiu predstavu o objeme prác spoločnosti ELCON spomeniem aspoň nedávnu realizáciu projektu vysokého vedenia 2×400 kV z ESt Rimavská Sobota do Maďarska ( ESt Sajóivánka ), čo bolo zhruba 27 kilometrov po slovensko-maďarskú štátnu hranicu a vlani sa finišovala veľká stavba pre slovenskú energetiku, tiež 2×400 kV, z Rz Križovany do Rz Bystričany, kde na dĺžke vyše 77 km bolo okolo 240 podperných bodov. Keďže životnosť liniek je okolo 40 rokov, tak väčšinu z objemu našich prác tvoria rekonštrukcie 400 kV, resp. 200 kV vedení,“ dopĺňa informácie Ing. Peter Hreško.

„Vedenia, na ktoré sa špecializujeme, majú stožiare vysoké 35 až 45 metrov a stavba jedného trvá niekedy jeden deň, inokedy až tri dni. V závislosti od terénu, počasia, šikovnosti montérov a podpory mechanizácie. Dnes sa väčšinou všade dostane žeriav, v minulosti sa však na klopenie stožiarov využíval napríklad aj tank,“ dodáva na ilustráciu perličku z histórie.

Žeriav poskladaný za kabínou je široký 2,51 m (FOTO: MAN Trucks & Bus Slovakia)

Dôležitou súčasťou konfigurácie je hydraulický žeriav Palfinger PK 53002 SH, ktorý dodala spoločnosť KUHN-MT Slovakia. Dosiahne do výšky 30 m (s predlžovacím dielcom Fly-jib) a jeho pracovný rozsah pri práci s bremenami je až 15 600 kg. Samotný žeriav má hmotnosť 5400 kg. Zákazník si s hydraulickým žeriavom objednal tiež potrebné príslušenstvo: pracovný kôš, ktorý bude využívať napríklad na montáž preponiek na stožiaroch, resp. pri opravách na vedeniach a zabezpečovaní križovaní elektrických vedení. Zaujímavým prídavným prvkom žeriava je hydraulicky poháňaný nástavec: vŕtacie zariadenie na zavŕtanie 1,2 metra dlhých oceľových kotviacich „ihiel“ – pri stavbe provizórnych konštrukcií a zábran na ochranu podradených sústavy vedení.

V spolupráci
transport.sk
Zdroj
TS

Prečítajte si aj

Back to top button