Cestná doprava

Povinnosť mať asistenta odbočovania vo vozidlách nad 7,5 t vo Viedni zatiaľ neplatí

AKTUALIZOVANÉ 20.1.2021 o 17:40: Nakoľko prichádzali rozporuplné informácie o tom, či nariadenie o povinnosti vybavenia vozidiel nad 7,5 tony asistentom odbočovania vpravo platí alebo nie, snažili sme sa získať oficiálne stanovisko. ČESMAD Slovakia informoval, že nová viedenská radkyňa pre dopravu označila toto nariadenie ako nariadenie, ktoré nie je v súlade s legislatívou Európskej únie. Podľa vyjadrenia rakúskeho združenia AISÖ, na základe toho ešte toto opatrenie nebolo prijaté a vozidlá týmto asistentom vybavené byť nemusia.

Pre nákladné vozidlá nad 7,5 tony mal začať 1. januára 2021 platiť zákaz odbočovania vpravo, ak nie sú vybavené odbočovacím asistentom. Týmto zásadným krokom chcela Viedeň predbehnúť nariadenie, ktoré má v Európskej únii platiť od roku 2022 resp. 2024 a chcela ním zásadne znížiť počet smrteľných dopravných nehôd.

Povinnosť sa podľa zatiaľ neplatného nariadenia vzťahuje na všetky vozidlá nad 7,5 tony v celom meste s výnimkou diaľnic. Zákaz neplatí pre autobusy a špeciálne transporty, ktoré sú zabezpečované samostatne. Predpis presne určuje parametre, ktoré musí asistenčný systém spĺňať, nestačí mať vo vozidle iba systém s kamerou a monitorom. Povinný je aj optický alebo akustický signál, ako svetelné upozornenie alebo tón. Mesto vychádza z kritérií rakúskeho ministerstva dopravy.

O zavedení tohto pravidla sa totiž začalo diskutovať po tom, ako v januári 2019 pri dopravnej nehode zahynul iba 9-ročný chlapec, ktorého zrazilo odbočujúce nákladné auto. Podľa expertov znižujú elektronické odbočovacie systémy pravdepodobnosť nehody pri odbočovaní vpravo o 40 %. Zodpovednosť za bezpečnosť však zostáva aj na pleciach chodcov a cyklistov, ktorí by mali byť najmä v okolí veľkých vozidiel obozretní a opatrní.

Nariadenie upozorňujúce na mŕtve uhly vozidiel nad 3,5 tony prijalo aj Francúzsko, na ktorého území platia celoplošne. Od 1.1.2021 v krajine platí povinnosť mať na vozidle nad 3,5 tony nalepené nálepky, upozorňujúce ostatných účastníkov cestnej premávky na mŕtve uhly vozidla.

Zdroj
transport.sk
Editor
TASR

Prečítajte si aj

Back to top button