Cestná doprava

ÚVO upozorňoval BSK na riziká podpisu zmluvy s Arrivou

Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) upozorňoval Bratislavský samosprávny kraj (BSK) na riziká podpisu zmluvy s víťazom súťaže na prímestskú autobusovú dopravu, ktorým sa stala spoločnosť Arriva. Predseda ÚVO Miroslav Hlivák tvrdí, že v rozhodnutiach jasne uviedli a pomenovali stav, ktorý môže v Bratislavskom kraji nastať, keď BSK podpíše zmluvu so subjektom, ktorý dal ponuku s najnižšími cenami.

„Na prvom stupni úrad nariadil, aby BSK znovu vyhodnotil ponuky uchádzačov, no voči tomuto rozhodnutiu prišlo úradu odvolanie. BSK v rámci odvolacieho konania trval na tom, že ponuka víťazného uchádzača spĺňa všetky požiadavky na predmet zákazky a nie je mimoriadne nízka. Rada úradu tak v odvolacom konaní ponechala zodpovednosť na BSK, ktorý ako verejný obstarávateľ má ako jediný zodpovednosť za celú súťaž,“ povedal Hlivák.

Rada ÚVO podľa jeho slov však v druhostupňovom rozhodnutí upozornila, že ak nastane nepriaznivá situácia a zazmluvnený dodávateľ nedokáže poskytovať služby, ku ktorým sa zaviazal, BSK nebude môcť situáciu riešiť ďalšími dodatkami. „V súvislosti so skutočnosťami, ktoré vyplynú z nízkej cenovej ponuky,“ podotkol predseda ÚVO. BSK sa podľa neho napriek tomu rozhodol podpísať zmluvu s týmto uchádzačom.

BSK na sociálnej sieti uviedol, že si nového regionálneho autobusového dopravcu Arriva nevybral, ale vzišiel zo súťaže. „V súťaži ponúkol najnižšiu cenu, a tak vyhral,“ skonštatoval kraj s tým, že nemohol nepodpísať zmluvu s víťazom súťaže. V tendri sa podľa BSK nezistili žiadne pochybenia a kontrolné orgány označili námietky za neopodstatnené a v značnej časti za účelové. „Ani pri jednej z kontrol nebolo konštatované pochybenie BSK,“ tvrdí kraj.

Súťaž na nového dopravcu bola vyhlásená v apríli 2020 a uzavretá v septembri 2021, teda dva mesiace pred skončením bývalého dopravcu Slovak Lines. „Bohužiaľ, naše zákony dovoľujú uchádzačom podávať opakované obštrukčné podnety. Tie musel riešiť ÚVO, ktorý si tiež dával ‚poctivo načas‘ a využil všetky zákonné lehoty. Často ich až prekročil. Výsledkom je, že aj napriek tomu, že BSK pripravil bezchybné podklady a vyčlenil na celý tender najviac času, obštrukciami mal nový dopravca na prípravu namiesto plánovaného pol roka len dva mesiace,“ skonštatoval samosprávny kraj.

Ako príklad slúžia podľa neho námietky proti výsledku vyhodnotenia ponúk, ktoré boli podané ešte pred tým, ako bol vôbec výsledok vyhodnotenia známy. „To sa síce javí ako absurdné a námietky boli, samozrejme, zamietnuté, ale aj toto konanie prerušilo súťaž na niekoľko týždňov. Keby len v tomto konaní postupovalo ÚVO obratom, mohol mať dopravca práve o týchto niekoľko týždňov navyše na mobilizáciu,“ uviedol BSK. Zároveň vylučuje, že by s novým dopravcom rokoval o akomkoľvek zvyšovaní ceny.

Arriva podľa BSK deklarovala, že napriek krátkemu času urobí všetko pre to, aby od pondelka (15. 11.) premávali spoje podľa požiadaviek. To sa však na 100 percent nenaplnilo a viaceré spoje mali v pondelok a v utorok výpadok. Dôvodom bol nedostatok vodičov. Dopravcovi ich chýba zhruba 100. BSK od dopravcu požaduje, aby k citeľnému zlepšeniu došlo do konca budúceho týždňa. „Očakávame, že situácia sa bude priebežne zlepšovať. V najbližších dňoch a možno aj týždňoch je však potrebné naďalej počítať s výpadkami spojov,“ uviedol kraj.

V spolupráci
transport.sk
Zdroj
TASR

Prečítajte si aj

Back to top button