Cestná doprava

Svetová premiéra: Plne elektrický MAN eTGE na prevoz peňazí

Ochrana životného prostredia a udržateľnosť sú v logistickom priemysle kľúčové faktory pre životaschopnosť firmy v budúcnosti. Tak ako v mnohých odvetviach priemyslu. Tu je najnovší príklad: Začiatkom augusta si spoločnosť Prosegur prevzala dodávkové vozidlo MAN eTGE s opancierovanou karosériou na transport peňazí a cenností. Prestavbu zrealizovala firma STOOF International, špecialista na obrnené vozidlá – od osobných áut až po trucky, ktorý sídli v Borkheide pri meste Postupim. Nový člen flotily vozidiel spoločnosti Prosegur je prvý plne elektrický obrnený transportér peňazí na svete.

„Vzhľadom na fakt, že naša skupina každý rok bezpečne prepravuje zásielky, ktorých hodnota sa rovná 550 miliardám eur, pričom využívame všetky typy dopravy, je mimoriadne dôležité, aby sme vždy dbali aj na svoju úlohu lídra v inováciách a tiež niesli zodpovednosť za podnikanie udržateľným spôsobom,“ hovorí Jochen Werne, vedúci vývoja spoločnosti Prosegur Deutschland. Pri modifikovaní dodávkového vozidla MAN TGE 3.140 E na obrnené vozidlo bolo najväčšou výzvou využitie takých materiálov, ktoré sú extrémne ľahké a pritom poskytujú požadovanú úroveň balistickej ochrany (v tomto prípade FB3). Pohotovostná hmotnosť vozidla pre maximálne trojčlennú posádku je po prestavbe 3150 kg (vrátane opancierovania) a prevádzkovateľ ho bude testovať v rámci každodenných prepráv peňazí v meste Postupim.

Vozidlo vybavené opancierovaním úrovne FB3 testuje postupimská spoločnosť Prosegur v každodennej praxi (FOTO: MAN Truck and Bus)

Spoločnosť Prosegur má takmer 900 vozidiel, ktoré jazdia po celom Nemecku a zabezpečujú medzimestské transporty aj prepravy v mestách. Pri operáciách v mestskom prostredí vozidlá absolvujú zväčša iba krátke trasy, priemerne je to 60 – 70 km za deň. Dojazd 120 až 130 kilometrov (115 km podľa cyklu WLTP) v reálnej mestskej premávke, ktorý poskytuje stopercentne elektrický MAN eTGE, je teda viac než dostačujúci. Okrem toho v mestskom pracovnom režime môže vodič naplno využívať výhody širokej palety bezpečnostných prvkov tohto modelu. K dispozícii má napríklad parkovací asistenčný systém s monitorovaním prekážok vedľa vozidla, zadnú kameru, obmedzovač rýchlosti, systém sledovania priestoru pred vozidlom „Front Assist“ s funkciou núdzového brzdenia pracujúci do rýchlosti 30 km/h, systém núdzového brzdenia EBA a reflektory s technológiou LED.

Spoločnosť Prosegur teraz podrobí elektrické vozidlo prevádzkovým skúškam. Jedným z problémov, s ktorým sa stretáva v každodennej prevádzke, je totiž užitočné zaťaženie. Nosnosť vozidla je obmedzená povinným bezpečnostným opancierovaním používaným pri transportoch peňazí a cenností. Ale to Jochena Werneho, šéfa vývoja v Prosegur Deutschland, neodrádza: „Transformáciu možno dosiahnuť aj v zložitých podmienkach. Sme presvedčení, že naše ekologické a ekonomické ciele sú kompatibilné.“ Ak bude testovacia fáza úspešná, Prosegur plánuje zaobstarať si viac vozidiel s elektrickým pohonom.

Zdroj
transport.sk
Editor
Tlačová správa

Prečítajte si aj

Back to top button