Cestná doprava

Stellantis predstavil vodíkové dodávky

Stellantis predstavil vodíkové dodávky. Koncern Stellantis sa pridal k automobilkám, ktoré sa okrem elektromobility zameriavajú aj na ďalšie alternatívne palivo – vodík. Koncern vyvinul riešenie, ktoré nazval Hydrogen Fuel Cell Zero Emission (FCEV). Kombinuje výhody vodíkových palivových článkov a technológie batériových elektrických vozidiel.

Ide o efektívne riešenie pre úžitkové vozidlá, pretože si nevyžaduje kompromisy v úžitkových vlastnostiach a vďaka rýchlemu tankovaniu ani prestoje potrebné na dobitie batérie.

V Nemecku sme si vyskúšali všetky tri značky – Opel, Peugeot aj Citroën

Kompatibilný pohon

Stellantis študoval profily svojich zákazníkov a novú technológiu vyvíjal s dôrazom na ich potreby. Dojazd vozidla poháňaného kombináciou vodíka a elektrickej energie má byť 400 km, pričom dotankovanie vodíkových nádrží zaberie približne 3 minúty, čo sme si počas prezentácie aj sami vyskúšali. Tankovanie vodíka je v princípe rovnako jednouché a rýchle ako tankovanie vozidla so spaľovacím motorom. Z pohľadu výroby je dobrou správou fakt, že pohon FCEV môže byť integrovaný do existujúcej platformy elektrických úžitkových vozidiel koncernu, vyžaduje si iba minimálne prispôsobenia.

Jumpy, Expert a Vivaro ako začiatok

Koncern Stellantis si na uvedenie pohonu FCEV do praxe vybral stredne veľké dodávky Citroën Jumpy, Peugeot Expert a Opel Vivaro. Verzie FCEV sa montujú v oddelení špeciálnych vozidiel v nemeckom Rüsselsheime, kde má svoje sídlo Opel. Na vývoji dvoch kľúčových komponentov – vodíkových nádrží a palivových článkov – spolupracoval Stellantis so spoločnosťami Faurecia a Symbio, ktoré koncern považuje v daných oblastiach za najpokrokovejšie.

Bez polepu by ste si zrejme ani nevšimli, že má auto iný pohon

Ako funguje technológia FCEV?

Spojením vodíka a vzduchu za prítomnosti katalyzátora generuje palivový článok elektrickú energiu. Tá poháňa elektromotor a jediným vedľajším produktom tohto procesu je vodná para. V porovnaní s batériou predstavuje palivový článok skôr zariadenie na premenu energie, zatiaľ čo batéria je úložiskom energie. Stellantis skombinoval dva rôzne prístupy. Tzv. full power pohon, kde je hlavným zdrojom pohonu palivový článok, si vyžaduje veľký, výkonný palivový článok a malú batériu.

Na druhej strane, predlžovač dojazdu (range extender) kombinuje veľkú batériu s malým, nízkovýkonným palivovým článkom, ktorý predlžuje dojazd vozidla dodávaním elektrickej energie do batérie. Samotný palivový článok však nemá dostatočný výkon na to, aby dokázal poháňať vozidlo, keď sa batéria vybije.
Stellantis svojím riešením „mid-power“ kombinuje palivový článok s výkonom 45 kW, nádrže pre 4,5 kg vodíka a batériu s kapacitou 45 kWh.

Aké sú výhody?

Takýto kombinovaný systém je menší a dá sa ľahšie umiestniť do karosérie vozidla. Trakčná batéria elektrickej verzie sa nahradí tromi nádržami na vodík. Z batériového elektrického vozidla sa tak stáva vozidlo s pohonom FCEV s dojazdom spomínaných 400 km. Systém palivových článkov poskytuje dostatok výkonu pre plynulú diaľničnú jazdu. Ak je to potrebné, o najvyšší výkon sa postará energia z batérie umiestnenej pod prednými sedadlami.

Batéria sa primárne stará o energiu potrebnú pre akceleráciu a ďalšie funkcie, napríklad štartovanie a prvé kilometre. To zvyšuje životnosť, pretože systém palivových článkov začína pracovať až za preň optimálnych podmienok. Vďaka batérii dokáže vozidlo uchovávať aj energiu získanú rekuperovaním pri brzdení. Dobíjať sa dá aj cez konektor zo siete, takže disponuje čisto elektrickým dojazdom približne 50 km.

Aj vodík zasiahlo zdražovanie energií

Zdroj
transport.sk
Editor
MM

Prečítajte si aj

Back to top button