Cestná doprava

Špeciál pre energetiku: MAN TGS 8×8

Hydraulické nakladacie žeriavy Palfinger vynikajú svojou jednoduchou obsluhou a vysokou hospodárnosťou. Rôzne príslušenstvo (navijaky, drapáky, rotátory, paletové vidly, pracovné koše a iné) rozširuje rozsah využitia žeriavov. Na špeciálne upravených vozidlách slúžia aj v energetike.

KUHN-MT Slovakia zastupuje rakúskeho výrobcu Palfinger na Slovensku a ponúka hydraulické žeriavy od 1 tonometra do 200 tonometrov so 120 modelmi. Využívajú ich v stavebníctve, doprave a logistike, integrované záchranné systémy, technické služby miest a obcí, odpadové hospodárstvo, manipulácia s odpadom a drevnou guľatinou.

Prečítajte si aj

MAN TGS 8×8 so žeriavom Palfinger PK 53002 SH

Autopark spoločnosti ELCON Bratislava, a. s., ktorá sa špecializuje na projekciu, výstavbu, rekonštrukciu a opravy elektrických vedení, posilnili o MAN TGS 41.510 8×8 BB CH so žeriavom Palfinger PK 53002. Vo flotile terénnych vozidiel má spoločnosť ELCON poltucet valníkov rôznych veľkostí a s menšími hydraulickými nakladacími žeriavmi na offroadových podvozkoch. Nový MAN TGS 8×8 je však medzi nimi skutočný herkules.

„Pri montáži a stavbe stožiarov musí nastúpiť robustná technika. Preto sme kúpili vozidlo s veľkou korbou a so silnou hydraulickou rukou. Všetky komponenty – uholníky, izolátory, armatúry, ale najmä oceľové laná – sú veľmi ťažké. Hmotnosť závisí od dĺžky vodiča, takže navinutý bubon môže mať hmotnosť až vyše 7 ton. Teraz budeme sebestační, nemusíme si objednávať zvlášť valník a zvlášť žeriav. Samozrejme, hydraulická ruka musí mať dlhý dosah a náležitú nosnosť,“ hovorí Ing. Peter Hreško, manažér pre technickú prípravu a obstarávanie v spoločnosti ELCON Bratislava.

Žeriav poskladaný za kabínou je široký 2,51 m

Šasi s kabínou MAN TGS 41.510 8×8 BB CH bolo navrhnuté tak, aby spĺňalo požiadavku klienta „niesť“ na sebe masívnu hydraulickú ruku v nadštandardnom vybavení. Keďže celková maximálna hmotnosť vozidla je 41 ton, konštrukcia podvozka je náležite zosilnená. Spoľahlivú mobilitu v teréne garantujú uzávierky diferenciálov, pohon všetkých náprav a svetlá výška vyše 300 mm. Radový 12,4-litrový šesťvalec generuje výkon 375 kW (510 k), v teréne však hrá ešte dôležitejšiu rolu veľký krútiaci moment 2600 Nm v rozsahu otáčok 930 – 1350 min-1.

Motor je spriahnutý s automatizovanou prevodovkou MAN TipMatic s režimami Efficiency, Performance, Offroad a Low Range (redukcia rýchlostí do extrémne ťažkého terénu – tzv. korytnačka). Vodič si vie vďaka tejto rozmanitosti zvoliť správny jazdný program podľa požiadaviek terénu.

Stabilitu pri manipulácii so žeriavom v teréne zabezpečujú hydraulicky ovládané podpery žeriava so šírkou podopretia 7,8 m (vpredu) a prídavné podpery 4,4 m (vzadu). Hydraulický žeriav Palfinger PK 53002 SH dodala spoločnosť KUHN-MT Slovakia. Dosiahne do výšky 30 m (s predlžovacím dielcom Fly-jib) a jeho pracovný rozsah pri práci s bremenami je až 15 600 kg. Samotný žeriav má hmotnosť 5400 kg.

Zákazník si s hydraulickým žeriavom objednal tiež potrebné príslušenstvo: pracovný kôš, ktorý využíva napríklad na montáž preponiek na stožiaroch, resp. pri opravách na vedeniach a pri zabezpečovaní križovaní elektrických vedení. Zaujímavým prídavným prvkom žeriava je hydraulicky poháňaný nadstavec: vŕtacie zariadenie na zavŕtanie 1,2 metra dlhých oceľových kotviacich „ihiel“ – pri stavbe provizórnych konštrukcií a zábran na ochranu podradených sústav vedení. Vodiči takýchto špeciálnych vozidiel sú nielen expertmi na jazdu v teréne, ale navyše musia vedieť obsluhovať aj hydraulický žeriav. KUHN-MT Slovakia zabezpečuje aj preškolenie vodičov na obsluhovanie daného žeriava.

Zdroj
transport.sk
Editor
Foto: MAN Trucks & Bus Slovakia
Back to top button