Cestná doprava

Skúšobná prevádzka automatizovaných vozidiel

Skúšobná prevádzka automatizovaných vozidiel. Na Slovensku by sa mali zaviesť podmienky skúšobnej prevádzky automatizovaných vozidiel a plne automatizovaných vozidiel.

Návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s rozvojom automatizovaných vozidiel, v stredu odobrila vláda. Návrh zákona okrem iného zahŕňa úpravy kompetencií národného koordinátora inteligentnej mobility. A rozšírenie kompetencií orgánu typového schvaľovania v oblasti vydávania povolenia na skúšobnú prevádzku. Zároveň by mal ustanoviť podmienky povolenia prevádzky automatizovaného doručovacieho vozidla.

Právna norma má nastaviť jednoznačný podklad na aplikáciu inteligentnej mobility v podmienkach SR. Mali by sa vymedziť nové skutkové podstaty priestupkov na úseku dopravy, ktoré sú možným sprievodným javom implementácie inteligentnej mobility do praxe. Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR by malo byť národným koordinátorom pre inteligentnú mobilitu. Legislatívne zakotviť sa majú pojmy ako automatizované vozidlo, plne automatizované vozidlo, automatizovaný systém riadenia či automatizované doručovacie vozidlo.

Skúšobná prevádzka automatizovaných vozidiel

Návrh zákona obsahuje aj všeobecnú povinnosť vedenia akéhokoľvek pohybujúceho sa vozidla a jazdnej súpravy vodičom. Navrhuje sa tiež rozšírenie existujúcej definície pojmu vodič aj o osobu, ktorá vykonáva dohľad nad vozidlom, ktoré využíva automatizovaný systém riadenia. Osoba, ktorá vykonáva dohľad nad vozidlom s automatizovaným systémom riadenia, má byť povinná sledovať situáciu v cestnej premávke a v prípade hrozby pre bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky okamžite prevziať kontrolu nad vedením vozidla.

Automatizované doručovacie vozidlo by zároveň mohlo jazdiť aj po chodníku a iných miestach, po ktorých môžu chodiť chodci, ale aj na cyklistických komunikáciách. Zároveň sa navrhuje obmedzenie jeho rýchlosti v závislosti od druhu komunikácie, po ktorej jazdí.

MDV predpokladá, že prijatím návrhu zákona vzniknú nové požiadavky na výdavky zo štátneho rozpočtu SR v roku 2022 aj v ďalších rokoch. Čo predstavuje negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pričom čiastočne ide aj o rozpočtovo zabezpečené vplyvy. Rezort dopravy navrhuje účinnosť zákona v prípade, ak ho schváli aj parlament, na 1. decembra 2022.

V spolupráci
transport.sk
Zdroj
TASR

Prečítajte si aj

Back to top button