Cestná doprava

Šesťdesiatnik Fuso Canter

Šesťdesiatnik Fuso Canter. Spoločnosť FUSO, japonská dcéra koncernu Daimler Truck a jeden z popredných ázijských výrobcov úžitkových vozidiel, si pripomína 60. narodeniny modelu Canter. Od jeho uvedenia na trh bolo vyrobených vyše 4,5 milióna týchto ľahkých truckov.

Prvá generácia Cantera vstúpila na japonský trh v marci 1963 – nový produkt s kabínou trambusového typu nad motorom dostal označenie T720. Rešpekt v triede ľahkých nákladných automobilov si získal výbornými jazdnými výkonmi i hospodárnosťou prevádzky. Okrem stále vyššej úrovni efektívnosti a pohodlia pre vodiča mal model Canter aj čoraz lepšiu spotrebu paliva. Dizajn sa, samozrejme, vyvíjal tiež – aby zodpovedal potrebám vodičov a odrážal trendy doby. V priebehu rokov sa Canteru podarilo vytvoriť jeho vlastnú identitu: je to bezpečný, pohodlný a ekologický spoločník vodičov a spoľahlivý partner pre podnikanie na celom svete.

Už v 60. rokoch minulého storočia automobilka FUSO rozšírila predaj do zahraničia a Canter sa postupne stal permanentným lídrom v segmente ľahkých nákladných vozidiel na kľúčových trhoch po celom svete. V štatistikách vyniká Indonézia, ktorá bola jedným z prvých zámorských odbytísk a kde si posledných 48 rokov udržuje najvyšší trhový podiel v segmente ľahkých nákladných vozidiel. Dnes sa predáva vo viac ako 70 krajinách a na dvanástich trhoch montujú FUSO Canter v závodoch CKD (kompletne rozobraté vozidlá).

V roku 2017 spoločnosť FUSO uviedla na trh eCanter – prvý japonský sériovo vyrábaný elektrický nákladný automobil ľahkej hmotnostnej kategórie. Vlani v septembri na medzinárodnej výstave IAA Transportation v Hannoveri mal európsku premiéru jeho nástupca. Nový eCanter s batériovým elektrickým pohonom začnú sériovo vyrábať tento rok v závodoch FUSO v japonskom meste Kawasaki a v portugalskom Tramagale.

Prvý FUSO Canter z roku 1963

Šesťdesiatnik Fuso Canter

Prichádzajúca generácia modelu eCanter bola vyvinutá pre distribučnú dopravu, resp. zásobovanie obchodov v centrách miest. K dispozícii sú tri rôzne súpravy batérií a podľa zvolenej kapacity má vozidlo dojazd v rozsahu 70 až 200 km. Pri nabíjaní batérií možno využívať striedavý aj jednosmerný prúd. Voliteľný je tiež výkon elektromotora, ktorý môže byť buď 110 kW (pre vozidlá s celkovou hmotnosťou 4,25 tony a 6 ton), alebo 129 kW (pre verzie s celkovou hmotnosťou 7,49, resp. 8,55 tony) a generuje krútiaci moment 430 Nm. Nový eCanter dosiahne maximálnu rýchlosť 89 km/h.

Pozoruhodná je jeho všestrannosť– na báze šiestich rôznych rázvorov ponúka 42 variantov. Pokrývajú požiadavky na celkovú hmotnosť v rozsahu od 4,25 až do 8,55 tony. Okrem toho má zákazník na výber dve verzie kabíny: Standard so šírkou 1,70 m, resp. Comfort 2,0 m. Takéto parametre znamenajú v praxi naozaj pestré pole uplatnenia. Od rozvozu tovarov na krátke vzdialenosti cez doručovacie služby pre elektronický obchod, prepravu nápojov, odťahové služby, zvoz odpadu, stavebný priemysel. Až po firmy pôsobiace v záhradníctve. V porovnaní s predchádzajúcim eCanterom je nové portfólio ľahkých nákladných vozidiel s batériovým elektrickým pohonom vhodné pre väčšinu bežných aplikácií a ešte viac prispieva k lokálnej bezemisnej doprave v meste.

Dizajn kabíny z roku 2002

Zdroj
transport.sk
Editor
PH

Prečítajte si aj

Back to top button