Elektromobilita

Svetová premiéra eActros 600 od Mercedes-Benz

Svetová premiéra eActros 600 od Mercedes-Benz. Dnes ráno, 10. októbra 2023 v Hamburgu, predstavil Daimler Truck s veľkým záujmom očakávaný sériový model eActros 600, ktorého prototyp už bol predstavený na IAA 2022 úžitkových vozidiel v Hannoveri. Je to ďalší dôležitý míľnik v elektromobilite komerčnej dopravy.

Ako elektrické nákladné vozidlo na dlhé vzdialenosti má eActros 600 tri akumulátory s celkovou kapacitou cez 600 kWh a dva elektromotory s trvalým výkonom 400 kW. Špičkový výkon elektromotorov je 600 kW.
Mercedes-Benz Trucks odhalil sériovú verziu prvého batériovo-elektrického diaľkového nákladného vozidla s hviezdou. Výrobca predstavil Mercedes-Benz eActros 600 dnes ako svetovú premiéru medzinárodnému publiku na podujatí južne od Hamburgu. S ťažkým elektrickým nákladným vozidlom chce výrobca definovať nový štandard v cestnej nákladnej doprave – z hľadiska technológie, udržateľnosti, dizajnu a ziskovosti pre prevádzkovateľov e-flotíl.

Vysoká kapacita batérie viac ako 600 kilowatthodín – odtiaľ typové označenie 600 – ako aj nová, interne vyvinutá, mimoriadne efektívna elektrická hnacia náprava umožňujú elektrickému nákladnému automobilu dojazd 500 kilometrov bez medzinabíjania. eActros 600 bude schopný prejsť viac ako 1000 kilometrov denne. Umožňuje to prerušované nabíjanie počas zákonných prestávok vodiča – dokonca aj bez megawattového nabíjania. Približne 60 % diaľkových jázd zákazníkov Mercedes-Benz Trucks v Európe je kratších ako 500 kilometrov, takže nabíjacia infraštruktúra v depe a na miestach nakládky a vykládky je pre tieto prípady dostatočná.

Svetová premiéra eActros 600 od Mercedes-Benz

Pre všetky ostatné aplikácie je neustály rozvoj verejnej nabíjacej infraštruktúry nevyhnutným predpokladom, aby bol elektrický ťahač plne použiteľný pre celoeurópsku diaľkovú dopravu. Okrem nabíjania CCS s výkonom až 400 kW umožní eActros 600 neskôr aj megawattové nabíjanie (MCS). Od začiatku predaja si na to môžu zákazníci objednať predvybavenie. Hneď ako bude technológia MCS dostupná a štandardizovaná medzi výrobcami, mala by byť pre tieto modely eActros 600 dodatočne vybavená. Batérie je možné nabiť z 20 na 80 % za približne 30 minút na príslušnej nabíjacej stanici s výkonom približne jeden megawatt.

Vozidlo je technicky skonštruované pre kombinovanú celkovú hmotnosť súpravy až 44 ton. So štandardným prívesom má eActros 600 užitočné zaťaženie v EÚ približne 22 ton. V niektorých prípadoch môže vnútroštátne právo povoliť vyššie užitočné zaťaženie. Vizuálne sa elektrický nákladný automobil vyznačuje zásadne novým, puristickým dizajnom s jasnými líniami a aerodynamickým tvarom. eActros má stanoviť nové štandardy z hľadiska ziskovosti pre prevádzkovateľov vozových parkov, čo znamená, že z dlhodobého hľadiska môže nahradiť väčšinu dieselových nákladných vozidiel v dôležitom segmente diaľkovej dopravy. Jadrom konceptu batériovo-elektrickej diaľkovej dopravy Mercedes-Benz Trucks je ponúknuť zákazníkom holistické dopravné riešenie pozostávajúce z technológie vozidla, poradenstva, nabíjacej infraštruktúry a služieb.

Svetová premiéra eActros 600

Predaj elektrického nákladného vozidla sa začne v tomto roku. Začiatok sériovej výroby je naplánovaný na koniec roka 2024. Od začiatku sa eActros 600 vyrába ako ťahač a ako variant podvozku s plošinou, čo zákazníkom ponúka množstvo ďalších možností využitia v plne elektrickej doprave. V súčasnosti sa buduje flotila približne päťdesiatich prototypov, z ktorých niektoré v ďalšom kroku otestujú prví zákazníci v praxi. Ceny elektriny a mýtne systémy sú rozhodujúce pre ziskovosť v porovnaní s naftovými nákladnými vozidlami.

Časové obdobie, počas ktorého môžu prevádzkovatelia autoparku dosiahnuť nákladovú paritu s porovnateľným naftovým nákladným vozidlom využívajúcim eActros 600 v diaľkovej doprave, sa v jednotlivých krajinách líši, najmä v závislosti od ceny elektriny a nafty a mýtneho systému. Napríklad vo veľkých tranzitných krajinách Francúzsko a Nemecko majú nízke ceny elektriny a plánované mýto pre nákladné vozidlá na báze CO2 pozitívny vplyv na prevádzkové náklady batériovo-elektrických nákladných vozidiel. To znamená, že eActros 600 môže byť ziskovejší ako dieselový diaľkový nákladný automobil v rámci priemerného obdobia vlastníctva vozidla približne päť rokov alebo po približne 600 000 najazdených kilometroch.

Stopa CO2 eActros 600 vo veľkej miere závisí od mixu elektrickej energie použitej na nabíjanie batérií. So súčasným európskym mixom elektrickej energie dosahuje eActros 600 úsporu CO2 okolo 40 % v porovnaní s porovnateľným naftovým Actrosom a s plne obnoviteľnou energiou viac ako 80 % počas celého životného cyklu produktu desať rokov od ťažby surovín. To zodpovedá úspore približne 370 alebo 775 ton CO2. eActros 600 dokáže kompenzovať vyššiu CO2 stopu vďaka svojim továrenským batériám počas druhého alebo prvého roku prevádzky v diaľkovej preprave.

Zdroj
transport.sk
Editor
TSVIB

Prečítajte si aj

Back to top button