Cestná doprava

Rekonštrukcia cesty od obce Herľany na Banské

Rekonštrukcia cesty od obce Herľany na Banské. Začína sa rekonštrukcia cesty od obce Herľany na Banské za 3,3 milióna eur.

Košický samosprávny kraj (KSK) začína s rekonštrukciou cesty II/576 v dĺžke šiestich kilometrov od obce Herľany (okres Košice-okolie) na obec Banské (okres Vranov nad Topľou). Základný kameň stavby vo štvrtok slávnostne poklepali v Herľanoch. Projekt v cene 3,32 milióna eur zahŕňa aj rekonštrukciu mosta a 13 priepustov, práce s dopravnými obmedzeniami by mali byť ukončené v lete budúceho roka.

Most cez horský potok pri Herľanoch, ktorý bol v havarijnom stave, je aktuálne stále uzavretý. Správa ciest KSK realizovala búracie práce a pripravuje betónové bloky, na ktorých bude osadené náhradné mostné provizórium. „To by malo prísť budúci týždeň, následne budeme čakať, aby okresný dopravný inšpektorát a okresný úrad Košice–okolie umožnili prejazd po tejto ceste,“ povedal investično-technický riaditeľ Správy ciest KSK Matej Pindroch.

Realizácia projektu „ID R 002 II/576 Bohdanovce- Herľany – I. etapa“ sa financuje cez eurofondy. Zhotoviteľom je firma Colas Slovakia. „Rekonštrukcia cesty bude prebiehať za čiastočnej uzávery, začíname budúci týždeň prvým 600-metrovým úsekom, kde sa vymení podložie a dá sa nový asfalt, následne sa presunieme vyššie smerom na obec Banské a tam budeme rekonštruovať priepusty. Stavba by mala byť hotová za sedem mesiacov, samozrejme, v zimnom období sa preruší,“ priblížil Pindroch. Pre stavbu nového mosta dôjde na jar k úplnej uzávere cesty, podľa predpokladov by mala trvať do 60 dní.

Rekonštrukcia cesty od obce Herľany na Banské

Dlhoočakávaná rekonštrukcia by mala skvalitniť dopravnú infraštruktúru medzi Košickým a Prešovským krajom. Do zásobníka eurofondových projektov z operačného programu IROP bola pritom už v roku 2012. Predseda KSK Rastislav Trnka v tejto súvislosti označil systém využívania eurofondov za zle nastavený vrátane zákona o verejnom obstarávaní. Poukázal aj na to, že verejné obstarávanie na projekt sa muselo opakovať, keď postupne ani jeden z deviatich uchádzačov z prvého kola nebol ochotný projekt realizovať vzhľadom na nárast cien v stavebníctve.

„Proces čerpania eurofondov je na Slovensku asi najkomplikovanejší zo všetkých krajín EÚ. Ak by sme tento úsek začali rekonštruovať pred siedmimi rokmi, aj cena by bola minimálne o polovicu nižšia. A ľudia by už dávno mohli jazdiť po novej ceste. Takto sme v časovom strese, keďže budúci rok musíme definitívne vyčerpať eurofondy z programového obdobia, ktoré sa končilo 31. decembra 2020,“ povedal.

Na druhú etapu projektu rekonštrukcie cesty II/576 medzi Bohdanovcami a Herľanmi aktuálne prebieha verejné obstarávanie. Aj tam sa vyčlenené finančné prostriedky z eurofondov pritom musia vyčerpať do konca budúceho roka.

Zdroj
transport.sk
Editor
TASR

Prečítajte si aj

Back to top button