Ofenzíva Stellantis Pro One
Ofenzíva Stellantis Pro One. Vodíkové dodávky Stellantis sa budú spolu s klasickými a elektrickými dodávkami obchodovať pod názvom Pro One. Stellantis rozširuje svoju výrobu vozidiel na vodíkové palivové články.
Cieľom koncernu Stellantis je zvýšiť svoju ponuku vozidiel s nulovými emisiami po celej Európe a upevniť postavenie automobilky v oblasti malých úžitkových vozidiel ako lídra v oblasti nulových emisií v Európe. V roku 2023 sa Stellantis stal tretinovým akcionárom v spoločnosti Symbio, ktorá sa venuje výskumu v oblasti vodíka a operuje v Európe a Spojených štátoch.
V závere roku 2023 Stellantis predstavil úplne obnovený rad svojich úžitkových vozidiel po názvom Pro One. Táto značka bude ponúkať širokú škálu pokročilých technológií elektrifikovaného pohonu, bezpečnosti, asistenčných systémov ADAS a konektivity, ako aj vodíkové verzie a poskytne tak klientom prívetivé prostredie pre prechod na správu autoparkov s bezemisnými vozidlami značiek Peugeot, Citroën, Fiat Professional, Opel a Vauxhall. Výhodou Stellantis Pro One je znalosť trhu a bohaté skúsenosti týchto značiek v Európe.
Stellantis Pro One má širokú výrobnú základňu úžitkových vozidiel po celej Európe – v Mangualde (Portugalsko), Vigu (Španielsko) a Ellesmere Port (Spojené kráľovstvo). Tu sa okrem iných vyrába modelový rad s interným indexom K9, ktorý poznáte pod názvami Berlingo, Combo alebo Partner. V Hordain (Francúzsko) a Lutone (Spojené kráľovstvo) sa vyrábajú stredne veľké dodávky s interným indexom K0 – plne elektrické Vauxhall Vivaro Electric, Opel Vivaro Electric, Peugeot E-Expert, Citroën ë-Dispatch a Fiat Professional E-Scudo. V talianskej Atesse a poľských Gliwiciach sa vyrábajú veľké dodávky Boxer, Jumper a Movano.
Aj vodíkové dodávky
Pre Stellantis je nasadenie pohonov s vodíkovými palivovými článkami pre dodávky strednej veľkosti zamerané na potvrdenie popredného postavenia v produkcii dodávok s vodíkovou technológiou. „S elektrickými a vodíkovými dodávkami sa orientujeme na najnáročnejších zákazníkov, ktorých cieľom je zníženie uhlíkovej stopy a zodpovednosť za klimatické zmeny,“ hovorí Jean-Michel Billig, technologický riaditeľ Stellantisu pre vývoj vozidiel na palivové články. „S programom Dare Forward 2030 máme ambície posilniť vedúce postavenie v segmente úžitkových vozidiel s nulovými emisiami,“ pokračuje Billing.
Technológia vodíkových palivových článkov vychádza z technológie používanej vo variantoch batériových elektrických vozidiel (BEV), vodíkové dodávky však majú výhodu v tom, že dokážu rýchlejšie dolpniť palivo – čas dopĺňania paliva menej ako ť minút. Užitočné zaťaženie sa nezmenilo. Elektrické dodávky druhej generácie majú dojazd až 400 km a dodávky vodíkové s palivových článkov majú dojazdu až 500 km.
Stellantis Pro One bude mať osem verzií dodávok na vodíkové palivové články: Citroën ë-Jumpy a ë-Jumper, Fiat Professional E-Scudo a E-Ducato, Opel/Vauxhall Vivaro a Movano a Peugeot E-Expert a E-Boxer. Stellantis je prvým výrobcom, ktorý uviedol na trh vodíkové dodávky (ešte v roku 2021).
Spoločnosť Stellantis je nesporným lídrom v oblasti bezemisných úžitkových vozidiel v Európe s viac ako 40 % podielom na trhu BEV a zaujíma 1. miesto v Južnej Amerike, 2. miesto na Strednom východe a v Afrike a 3. miesto v Severnej Amerike.
Ofenzíva Stellantis Pro One
Nové vozidlá pomôžu spoločnosti Stellantis dosiahnuť jej najambicióznejšie ciele: globálne vedúce postavenie v sektore do roku 2027, ako sa uvádza v strategickom pláne Dare Forward 2030. Stellantis Pro One má za cieľ do roku 2030 zdvojnásobiť výnosy z predaja ľahkých úžitkových vozidiel v porovnaní s rokom 2021, okrem dosiahnutia 40 % mixu predaja elektrických vozidiel (EV) a dodania 5 miliárd eur z príjmov z prepojených služieb.
Mimoriadne výsledky v roku 2023 dokazujú, že odvážny plán sa vyplatil, pretože spoločnosť Pro One dosiahla jednu tretinu z čistého príjmu 189,5 miliardy eur, ktorý spoločnosť Stellantis za tento rok dosiahla – v Európe má Stellantis Pro One pozíciu číslo jeden v oblasti ľahkých úžitkových vozidiel s podielom na trhu viac ako 30 % a rastom predaja o 15 % v porovnaní s rokom 2022. Medzitým druhé miesto bolo dosiahnuté v regióne Blízkeho východu a Afriky s trhovým podielom 21,8 %, čo predstavuje nárast o 7 % oproti roku 2022.